به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۳۸
 
۹
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۹ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۳۴۰۸۸۴
سی کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند

تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران با اکثریت آراء

تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران با اکثریت آراء
گروه سیاسی: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اکثریت قاطع، قطعنامەای را علیه جمهوری اسلامی به تصویب رساند و "نگرانی عمیق" خود نسبت بە عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را ابراز داشت.
از ٣۵ کشوری کە عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستند، سی کشور به این قطعنامه رای مثبت دادند. دو کشور چین و روسیه رای مخالف و سه کشور هند، پاکستان و لیبی هم رای ممتنع دادند.در این قطعنامه شورای حکام از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواستە است کە بدون اتلاف وقت با آژانس انرژی اتمی همکاری کنند.
کشورهای آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان  طی درخواستی از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستند کە ایران را به دلیل عدم همکاری با آژانس محکوم کند.
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قبلا جمهوری اسلامی را متهم کردە بود که به برخی از پرسش‌های این نهاد، از جمله درباره منشاء مواد رادیواکتیو کشف شده در سه مکان اعلام نشده، پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای نداده است.چین و روسیه که به همراه بریتانیا، فرانسه و آلمان در مذاکرات هسته‌ای وین مشارکت دارند، پیش از این هشدار داده‌اند که هر گونه قطعنامه‌ای می‌تواند روند مذاکرات با ایران را متوقف کند.

واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام
وزارت امور خارجه ایران، در بیانیه ای با انتقاد شدید از تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب ین قطعنامه، گام های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است .
در بیانیه وزارت امور خارجه آمده است:جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه ارائه شده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در  شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی را به عنوان اقدامی سیاسی، نادرست و غیرسازنده تقبیح می نماید.جمهوری اسلامی ایران بر اساس بیانیه مشترک مورخ ۵ مارس ۲۰۲۲ ، حسن نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود که آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی طرفانه و حرفه ای، اقدامی سازنده و واقع بینانه در جهت عادی سازی موضوعات پادمانی که به اذعان خود آژانس به هیجوجه نگرانی عدم اشاعه ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یکبار و برای همیشه در ۱۵ دسامبر ۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.
جمهوری اسلامی ایران طی سالهای گذشته همواره با آژانس همکاری سازنده ای داشته و انجام بخش قابل توجهی از بازرسی های آژانس در سطح جهانی در ایران موید این نکته است به گونه ای که کشورمان در حال حاضر از شفاف ترین برنامه صلح آمیز هسته ای در میان کشورهای عضو آژانس برخوردار است.
تصویب قطعنامه یادشده که بر اساس گزارش شتابزده و غیر متوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی صورت گرفته است، نتیجه ای جز تضعیف روند همکاری و تعاملات جمهوری اسلامی ایران با آژانس در بر نخواهد داشت.همانگونه که قبلا نیز اعلام شده است جمهوری اسلامی ایران بدلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده گام های عملی متقابلی را اتخاذ نموده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین های فرا پادمانی از جمله آنها است.»
همچنین «محمدرضا غائبی» سرپرست نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران، ضمن محکومیت شدید این اقدام با انگیزه سیاسی و مغرضانه از سوی برخی از کشورهای عضو شورای حکام، مواضع ایران را در این خصوص گوشزد کرد.
سرپرست نمایندگی دائم کشورمان پیش از تصویب قطعنامه با اشاره به این‌که طی ۲۰ سال گذشته فشرده ترین بازرسی‌های آژانس در ایران انجام شده است و تنها در سال ۲۰۲۱، ۲۲ درصد از بازرسی‌های آژانس در سراسر جهان در ایران انجام شده، افزود: این در حالی است که ایران تنها ۳ درصد از کل تاسیسات هسته‌ای تحت پوشش آژانس در سراسر جهان را در اختیار دارد.
غائبی همچنین بار دیگر با تأکید بر این‌که نکته که ادعاهای مربوط به مکان‌های ذکر شده در گزارش مدیرکل آژانس بر اساس اطلاعات نادرست ساختگی رژیم صهیونیستی است، گفت: معتقدیم بزرگ‌نمایی صورت گرفته در گزارش اخیر آژانس و تلاش‌ها برای ایجاد فاجعه‌ای غیرضروری در این زمینه، در حالی که ایران نگرانی‌ها و ابهامات اساسی در این گزارش دارد و مدیرکل برای ادامه مذاکرات اعلام آمادگی کرده است، نتیجه معکوس دارد.

استقبال اسرائیل از قطعنامه
 اسرائیل از این قطعنامه ستایش کرد و نسبت به مداخله شورای امنیت سازمان ملل متحد در آینده در این موضوع ابراز امیدواری کرد.
 نخست وزیر اسرائیل، در بیانیه‌ای گفت: این یک قطعنامه مهم است که چهره واقعی ایران را عیان می‌کند. نفتالی بنت افزود که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف متوقف کردن و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای همکاری کردند.اگر ایران به فعالیت های خود ادامه دهد، قدرت‌ها باید مساله ایران را به شورای امنیت برگردانند.


 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها