به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۰ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۳۴۰۹۷۷

بلینکن: مسیر ایران به انزوای بیشتر می‌انجامد

بلینکن: مسیر ایران به انزوای بیشتر می‌انجامد
گروه سیاسی: وزیر خارجه آمریکا پس از تصویب قطعنامه انتقادی علیه ایران توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بار دیگر تاکید کرد که ایران باید با آژانس همکاری کند و اطلاعات فنی معتبر و موثق را در پاسخ به پرسش‌های باقی‌مانده این نهاد ارائه دهد.
وی گفت: ایران با از کار انداختن دوربین‌های نظارتی آژانس، خود را بیش از پیش در انزوای سیاسی و اقتصادی قرار می‌دهد.
آنتونی بلینکن  در بیانیه‌ای تصریح کرد که مذاکرات بر سر احیای توافق اتمی با ایران تنها در صورتی به نتیجه می‌رسد که تهران خواسته‌های فرابرجامی خود را کنار بگذارد.
او در بیانیه خود همچنین تاکید کرد که اقدام‌های ایران احتمال احیای توافق اتمی سال ۱۳۹۴ موسوم به برجام را تهدید می‌کند.
 بلینکن هشدار داد تنها خروجی مسیری که جمهوری اسلامی در پیش گرفته است، «عمیق‌تر کردن بحران هسته‌ای و انزوای بیشتر اقتصادی و سیاسی ایران» خواهد بود.
در بیانیه  بلینکن آمده است: « ما به اکثریت قاطع شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیوستیم تا حمایت خود را از ماموریت ویژه این نهاد در انجام فعالیت‌های پادمانی با هدف جلوگیری از گسترش سلاح‌های هسته‌ای ابراز کنیم».وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد: «ایران باید با آژانس همکاری کند و در پاسخ به پرسش‌های آژانس، اطلاعات فنی معتبر ارائه دهد».
بنابر اعلام بلنیکن، حل‌وفصل مسائل پادمانی که در دستور کار شورای حکام است تنها از این طریق میسر خواهد بود.
این بیانیه می‌افزاید که قطعنامه اخیر، در اصل به ماموریت آژانس و تعهدات اساسی ایران تحت معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) مربوط است و با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ارتباطی ندارد. بلینکن در همین حال خاطرنشان کرد که ایالات متحده همچنان به بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام پایبند است.
او گفت: «ما آماده هستیم تا بر اساس تفاهمات حاصل شده با متحدان اروپایی خود پس از ماه‌ها مذاکره در وین، توافق (با ایران) را نهایی کنیم».
او همچنین در اشاره به واکنش اولیه جمهوری اسلامی پس از تصویب قطعنامه گفت که شوربختانه ایران به جای رسیدگی به مسئله «عدم همکاری و شفافیتی» که به ارائه گزارش منفی مدیرکل آژانس و ایجاد نگرانی عمیق در میان اعضای شورا منجر شده، به اقدام‌های تحریک‌آمیز هسته‌ای و کاهش شفافیت روی آورده است.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، «چنین گام‌هایی (از سوی ایران) نتیجه عکس خواهد داشت و تلاش‌ها برای بازگشت به اجرای کامل برجام را پیچیده‌تر خواهد کرد».
 بلینکن در پایان تاکید کرده است: «ما همچنان به ایران فشار می‌آوریم تا به جای این اقدامات، دیپلماسی و تنش‌زدایی را انتخاب کند».


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها