به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۴:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۷ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۴۲۳۲۸

افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد با نوشابه

افزایش احتمال ابتلا به سرطان کبد با نوشابه
گروه علمی:محققان دریافته‌اند که نوشابه‌ها و همچنین نوشیدنی‌هایی که با قند شیرین شده‌اند احتمال ابتلای زنان به سرطان کبد را افزایش می‌دهند.مطالعه انجام شده که بر روی بیش از ۹۰ هزار زن که در دوره یائسگی قرار داشتند نشان می‌دهد کسانی که حداقل یک نوشیدنی شیرین شده با قند در روز می‌نوشند در مقایسه با زنانی که کمتر از سه نوشیدنی در ماه می‌نوشند، بیشتر از ۷۸ درصد در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد قرار دارند.
 
سرپرست تیم تحقیقات دانشگاه هاروارد معتقد است یافته‌ها نشان می‌دهد که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند یک عامل خطر جدی برای ابتلا به سرطان کبد است.دکتر شیوهانگ ژانگ در ادامه افزوده است: یافته‌های به دست آمده تأیید می‌کند که کاهش مصرف نوشیدنی‌های شیرین و البته گازدار احتمالا به عنوان یک شیوه بهداشت عمومی برای کاهش سرطان کبد باشد.محققان حاضر در این تحقیقات، داده‌های مربوط به ۹۰۵۰۴ زن یائسه بین رده سنی ۵۰ تا ۷۹ سال را بررسی کرده‌اند. شرکت کنندگان در تحقیقات پرسشنامه‌ها را در اواسط دهه ۱۹۹۰ تکمیل کرده‌اند و به طور متوسط ۱۸ سال تحت نظر محققان بوده‌اند. در پایان این تحقیقات ۲۰۵ زن در طول پیگیری به سرطان کبد مبتلا شده‌اند.مطالعه نشان می‌دهد زنانی که حداقل یک نوشابه در روز در رژیم غذایی خود دارند، در مقایسه با زنانی که هرگز این نوشیدنی‌ها را استفاده نمی‌کنند یا حداقل کمتر از سه نوشابه در ماه می‌نوشیدند، ۷۳ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند.

محققان تاکید دارند که نوشیدنی‌های شیرین شده با قند از طرف دیگر منجر به افزایش خطر ابتلاء به چاقی و همینطور دیابت نوع ۲ نیز می‌شوند که هر دو از عوامل خطر سرطان کبد هستند. نوشیدنی‌های شیرین شده با قند همینطور باعث اختلال در پاسخ به انسولین شده و تجمع چربی در کبد را به دنبال دارد.

مضرات باور نکردنی نوشابه
احتمالا دقیقا نمی‌دانید عوارض جانبی نوشابه چقدر وحشتناک است. نوشابه قند زیادی دارد و به همین دلیل می‌تواند منجر به بیماری‌های زیادی شوداین تصور اشتباهی است که نوشابه‌های بدون قند ایرادی ندارند. تصوری که کاملا اشتباه است. در ادامه با عوارض و مضرات نوشابه آشنا می‌شوید.

چاقی
چاقی تنها یکی از عوارض مصرف نوشابه است. علت چاقی بر اثر نوشابه احتمالا کالری زیاد آن است. یک قوطی نوشابه، تقریبا ۱۴۰ کالری دارد. از سوی دیگر نوشابه با وجود کالری زیاد، به رفع احساس گرسنگی هیچ کمکی نمی‌کند.

دیابت
بعضی افراد گمان می‌کنند برای جلوگیری از ابتلا به قند خون به جای نوشابه‌ی معمولی، نوشابه‌ی رژیمی مصرف می‌کنند. واقعیت این است که نوشابه‌ی معمولی و نوشابه‌ی رژیمی هردو خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در شما افزایش می‌دهند.

پوسیدگی دندان
قند زیاد نوشابه به دندان‌ها و لثه‌ها نیز آسیب می‌رساند. مطالعات نشان می‌دهد نوشابه تأثیرات خطرناکی روی دندان دارد.

مشکلات کلیوی
سنگ کلیه بیماری دردناکی است که در نتیجه‌ی تجمع تدریجی مواد معدنی در کلیه اتفاق می‌افتد. رسوباتی که در نهایت از کلیه به میزنای راه پیدا می‌کنند. متأسفانه احتمال ابتلا سنگ کلیه در افرادی که به‌طور مرتب نوشابه مصرف می‌کنند، بیشتر است.
برچسب ها: نوشابه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها