به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۴۷
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۳۴۲۴۷۶
گرانی عجیب و غریب در بازار سیمان و فولاد

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن

زنگ خطر افزایش قیمت مسکن
گروه اقتصادی: افزایش قیمت سیمان از پاکتی ۵۰ هزار تومان به ۶۵ هزار تومان و برخی مناطق به ۹۰ هزار تومان و به دنبال آن گرانی فولاد و برخی مصالح ساختمانی همچون بتن، زنگ خطر افزایش قیمت مسکن را به صدا درآورده است.هرچند اعمال خاموشی‌ها و محدودیت برق علت گرانی مصالح ساختمانی عنوان شده؛ اما دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان معتقد است نبود نظارت بر بازار موجب شده تولیدکنندگان از شرایط موجود سوءاستفاده کنند و عرضه کالای خود را به شدت کاهش دهند؛ بنابراین به دلیل سوداگری تولیدکنندگان، قیمت مصالح ساختمانی به شدت افزایش یافته است.

نظارتی بر بازار مصالح ساختمانی نیست
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: هیچ ثباتی در بازار مصالح ساختمانی نیست و هیچ نظارتی بر بازار مصالح ساختمانی صورت نمی‌گیرد.فرشید پورحاجت ادامه داد: تولیدکنندگان بزرگ مصالح ساختمانی تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند که مبتنی بر شرایط حاکم بر اقتصاد مسکن، کالایی که تولید می‌کنند را عرضه کنند و هر ابزاری که به دست می‌آورند، در تلاش اند که قیمت مصالح خودشان را افزایش بدهند.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی توجیهی ندارد
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی، نظم بازار مسکن را به هم ریخته اند، گفت: مسکن یک کالای کاملا استراتژیک در کشور؛ چه در حوزه اقتصاد کلان و چه در حوزه معشیت خانوار است. دولت در خصوص نظارت بر بازار مصالح ساختمانی کوتاهی می‌کند و باید امروز پاسخگو باشند.

پورحاجت افزود: وزرای صمت و راه و شهرسازی و حتی دستگاه‌های متولی امروز باید پاسخگوی عملکرد خودشان در این بازار باشند، زیرا اتفاق خاصی در اقتصادمان رخ نداده که امروز بعد از سه ماه از شروع سال شاهد افزایش قیمت مصالح ساختمانی هستیم. معمولا افزایش قیمت‌ها در فروردین ماه با افزایش حقوق خودشان را نشان می‌دهند نه اینکه در پایان خرداد، تولیدکنندگان قیمت مصالح را افزایش دهند؛ مصالحی که به طور خاص از منابع ملی سرزمین ما استخراج می‌شود و می‌خواهند آن را با قیمت‌های دلاری و قیمت‌های جهانی همتراز کنند.

مقصر اصلی گرانی مسکن
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صمت در این گرانی مقصر اصلی هستند. وزارت راه و سازی و دولت محترم به جای شعار دادن، بدیهیات این بازار را حل و فصل کنند. به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی تکالیف خود را در حوزه مسکن انجام نمی‌دهد. کمااینکه در حوزه راه نیز این تکالیف بر زمین مانده است.

پورحاجت ادامه داد: دو سال پیش اعلام کردیم که با وضع موجود بهتر است وزارت راه مجدد تفکیک شود و در قالب دو وزارت مستقل با تکالیف مشخص انجام فعالیت کند. از سال ۸۸ که وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن با هم ادغام شدند شرایط مسکن کشور هر روز نسبت به دیروز بغرنج‌تر شده و این موضوع تنها برای مردم نیست.

کاهش ۵۰ درصدی عرضه سیمان و فولاد در بورس
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: فعالان بخش مسکن هم در حال خروج از بازار هستند و بدتر از آن، اینکه وزارت اقتصاد به جای اینکه شرایط اقتصادی کشور را تسهیل کند به دنبال ابزار‌های ایذایی مثل مالیات است به جای آنکه بخواهند مساله را حل کنند و با ابزار‌های مالیاتی تشویق و ترغیب به سرمایه گذاری در بخش مسکن کنند.پورحاجت ادامه داد: در هفته گذشته بالغ بر ۵۰ درصد کاهش عرضه سیمان در بورس رخ داده است و همین کاهش عرضه موجب گرانی مصالح ساختمانی شده است.

گرانی عجیب و غریب در بازار سیمان و فولاد
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان گفت: بورس ابزاری برای سوداگری و ابزاری برای تسهیل دلالی تولیدکنندگان بزرگ مصالح ساختمانی شده است. هرچند بخشی از گرانی‌ها متاثر از نوسانات قیمت دلار هم ممکن است باشد؛ اما به صورت واقعی اتفاق خاصی در بازار مصالح ساختمانی و سیمان رخ نداده و ما به عنوان مصرف کننده به نوعی تحرک ویژه‌ای نداشتیم.

پورحاجت ادامه داد: تولیدکنندگان عرضه را کم کرده اند و مدعی اند بورس قیمت‌ها را باطل کرده است. چرا بورس باید قیمت‌ها را باطل کند؟ وقتی تولیدکنندگان، عرضه را کم می‌کنند قیمت‌ها به شدت در بورس افزایش پیدا می‌کند و بورس هم مجبور می‌شود قیمت‌های غیرمتعارف را حذف کند. آن هم باید مورد واکاوی قرار بگیرد تا مشخص شود چه کسانی در حوزه سیمان و فولاد بورس بازی می‌کنند. تولیدکنندگان بزرگ سیمان و فولاد همین که نوسانی در قیمت دلار رخ می‌دهد قیمت‌ها را افزایش می‌دهند و مادامی که قیمت دلار کاهش پیدا می‌کند حاضر نیستند قیمت هایشان را کاهش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها