به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۳:۰۷
کد مطلب : ۳۴۴۷۵۱

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مفید برای گرمازدگی

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های مفید برای گرمازدگی
گروه علمی: بدن انسان توانایی تنظیم حرارت را دارد، اما زمانی که انسان در معرض گرمای شدید و البته طولانی مدت قرار می‌گیرد سیستم خنک کننده بدن انسان دچار اختلال می‌شود. سالمندان، کودکان، افرادی که اضافه وزن دارند و یا کسانی که گردش خون ضعیفی دارند، بیش از سایر افراد در خطر گرمازدگی هستند.

گرمازدگی چیست؟
زمانی که فرد دچار گرمازدگی می‌شود عملکرد سیستم خنک کننده بدن او با اختلال مواجه شده است. اگر دمای بدن به بیش از ۴۰.۵ درجه برسد وارد مرحله خطرناکی شده‌ایم. سردرد، گیجی، توقف تعریق، خشکی پوست، تند شدن ضربان قلب، تند شدن ریتم تنفس، تهوع و یا استفراغ و احساس لرز از علائم گرما زدگی هستند. اگر هر یک از این علائم را داشتید بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و به خنک‌کردن بدن بپردازید.این نکته را مدنظر داشته باشید که در صورت بروز گرمازدگی شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و به دنبال خود درمانی در خانه نباشید. درصورت عدم رسیدن کمک‌های اولیه به فرد گرما زده و متوقف نکردن گرمازدگی احتمالا بیمار دچار اختلالات و عوارض شدیدتری می‌شود، سلامت کلیه و مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرد، ممکن است فرد دچار سکته قلبی شود و شاید جان خود را از دست بدهد.

خوراکی و نوشیدنی مفید برای گرمازدگی
خوراکی و نوشیدنی‌های که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم برای درمان علائم خفیف و یا پیشگیری از گرمازدگی هستند و در پیشگیری از دهیدراته شدن بدن موثر هستند. تا پایان با ما همراه باشید:

شربت خاکشیر
در طب سنتی طبع خاکشیر را گرم و‌ تر می‌دانند، اما مصرف خاکشیر در تابستان بدن را خنک می‌کند. مصرف خاکشیر جذب آب را در دستگاه گوارش را نیز افزایش می‌دهد. در فصل گرما بهتر است همه خاکشیر‌هایی که در خانه دارید را بشورید و داخل قالب یخ بریزید، در این صورت همیشه به این خوراکی مفید دسترسی خواهید داشت.
خاکشیر تب بر و مسکن است و مصرف آن برای تسکین التهاب پوست و درمان کهیر مناسب است. خاکشیر همچنین در درمان بیماری ها‌ی برونشیت، تب، عوارض سرخچه، سرخک و مخملک نیز فواید زیادی دارد.

شربت آبلیمو
یکی از روش مقابله با گرمازدگی مصرف روزانه آب، آبلیمو است. اما اگر بخواهید یک نوشیدنی شیرین و ضد عطش نیز بنوشید شربت آبلیمو یک گزینه عالیست. با آب لیمو تازه، مقداری عسل، یخ و نعناع می‌توانید یک شربت آبلیمو ضد عطش و ضد گرمازدگی تهیه کنید.

شربت تخم ریحان و تخم شربتی
گذشته‌ها نه چندان دور یک پارچ حاوی شربت حاوی تخم شربتی همواره کنار سفره‌های تابستانی بود. تخم شربتی و تخم ریحان پس از آنکه با آب ترکیب می‌شوند، آب زیادی جذب می‌کنند و ژله‌ای می‌شوند. نوشیدن یک لیوان شربت خنک همراه این دانه‌ها نه تنها عطش را برطرف می‌کند، شما را از گرمازدگی دور می‌کند.

شربت به لیمو
شربت به‌ لیمو از سایر نوشیدنی‌های موثر درمان و پیشگیری از گرمازدگی است. به‌ لیمو از برگ‌های بوته به‌ لیمو تهیه می‌شود و رایحه آن به لیمو نزدیک است. به‌ لیمو علاوه بر تاثیر موثر بر گرما زدگی، چربی سوزی را نیز تسهیل می‌کند.با این شربت سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و عضلاتی که گرمازدگی سست کرده است را بهبود بخشد.

آبدوغ خیار
آبدوغ خیار یک غذای خوشمزه سنتی و تاثیر گذار در روز‌های گرم است. در این غذا هم لبنیات و هم چند خوراکی مقوی در رفع عطش مانند خیار استفاده شده است. آبدوغ خیار می‌تواند از گرمازدگی جلوگیری کند و هم عوارض گرمازدگی را کاهش دهد.

شربت سکنجین
برای رفع عطش و مقابله با گرمازدگی یک شربت سنتی و معروف شربت سکنجبین است. شربت سکنجبین از نظر طب سنتی برای دفع صفرای اضافی بدن نیز مفید است. این شربت خوش طعم ضد التهاب و گرماست و در صورتی که با گلاب یا گیاهان دارویی دیگر مثل کاسنی ترکیب شود یک معجون انرژی بخش و ضد گرمازدگی قوی خواهد بود.خوب است بدانید که شربت سکنجبین ضعف و خستگی را نیز ازبین میبرد و اگر دچار تهوع باشید آن را درمان می‌کند.

یک قاچ هندوانه خنک
بعید است کسی در یک روز گرم تابستانی به یک برش هندوانه خنک نه بگوید. این خوراکی خوش طعم و خنک تابستانی علاوه بر داشتن میزان زیادی آب، بدن را به تعریق تحریک می‌کند و از این طریق بدن را خنک می‌کند. یادتان باشد که برای مقابله با گرمازدگی هندوانه را فراموش نکنید.

عناب و زرشک
عناب و زرشک دو میوه قرمز و پر از خاصیت هستند که در فصل گرما برای جلوگیری از بروز گرمازدگی مصرفشان توصیه می‌شود. خوب است بدانید که عناب طبعی مرطوب و معتدل دارد و دقیقا میوه ایده آل برای فصل گرماست. با مصرف کافی عناب و زرشک می‌توانید در فصل تابستان از بروز قرمزی پوست، خشکی پوست و گرمازدگی جلوگیری کنید. زرشک نیز تصفیه کننده خون است و در روز‌های گرم به رفع عطش کمک می‌کند.

شربت گلاب
شربت گلاب یک نوشیدنی خوش‌طعم در درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و برطرف‌کننده ضعف است. این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر نوش جان کنید. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدن‌شان رفع شود.

حرف آخر
یادتان باشد افرادی که در فصول گرم سال کم آب می‌نوشند، غذا‌های چرب و پرادویه استفاده می‌کنند و سپس در معرض هوای گرم قرار می‌گیرند بیشتر در خطر گرمازدگی هستند. از عادت‌های خوب تغذیه‌ای در این فصل مصرف سبزیجات و سالاد با آبلیمو همراه غذا است. همچنین یک وعده غذای سرد مثل نان و پنیر می‌تواند رطوبت بدن شما را حفظ کند.
برچسب ها: گرمازدگي
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها