به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۸ ساعت ۱۴:۲۰
کد مطلب : ۳۴۶۱۲۳

شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این ۸ دلیل!

گروه ورزشی: تلاش اسکوچیچ و دوستانش برای بقا طبیعی است، ولی به نظر می‌رسد زمان به سرعت در حال سپری شدن است و اتفاقی که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد، رخ خواهد داد.
شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این ۸ دلیل!
تلاش اسکوچیچ و دوستانش برای بقا طبیعی است، ولی به نظر می‌رسد زمان به سرعت در حال سپری شدن است و اتفاقی که از مدت‌ها قبل پیش‌بینی می‌شد، رخ خواهد داد. آمدن یک مربی بزرگ و باتجربه به تیم‌ملی. نیت کسانی که به دنبال جانشین برای نیمکت تیم‌ملی می‌گردند هر چه باشد، باید اعتراف کرد که ریسک سپردن سکان به اسکوچیچ بالاتر از اینهاست. مربی که حتی یک تورنمنت بزرگ را هم در کارنامه ندارد و کمترین آشنایی او با فضای مسابقات بزرگ بین‌المللی است. اسکوچیچ اگر هم برای لیگ ایران مربی موفقی بوده –که البته جام و شاهد زیادی برای این ادعا وجود ندارد- اما برای لژیونرهای بین‌المللی ما یک فرمانده کوچک است. قهر طارمی با تیم‌ملی و بازگشت او به اضافه همه حواشی تیم‌ملی را به سایه همیشگی دلالان و رفقای مشکوک بر سر اسکوچیچ اضافه کنید تا متوجه شوید که دراگان هیچوقت نتوانسته از خود اتوریته و جبروت لازم برای تیم اول آسیا را نشان دهد. تیمی که حالا برای سومین بار پیاپی قرار است به جام‌جهانی برود و بیشترین توقعات را بر دوش خود احساس می‌کند.
شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این 8 دلیل!
از بین گرینه‌های مطرح برای جایگزینی شاید ولادیمیر پتکوویچ بوسنیایی هیجان‌انگیزترین نام بود. سرمربی شناخته شده تیم ملی سوییس و باشگاه‌های مطرحی چون بوردو و لاتزیو و باشگاه‌های ترک و آسیایی که شاید می‌توانست با ایران شگقتی‌ساز شود. اما راه رسیدن او به تیم‌ملی دور و سخت است، همانطور که مذاکرات برای آوردنش به استقلال بی‌نتیجه بود. در عین‌حال که با توجه به زمان باقیمانده 4 ماهه تا آغاز مسابقات، باز هم توافق با پتکوویچ بدون ریسک نبود. شاید محتمل‌ترین و نزدیک‌ترین گزینه به تیم‌ملی کارلوس کی‌روش پرتغالی باشد. مذاکرات با کی‌روش انجام شده و اخبار حاکی از توافقات اولیه است. در مورد کی‌روش هم مثل هر مربی دیگری نگرانی‌ها و حساسیت‌هایی وجود دارد. بخشی از هواداران فوتبال به دلیل سابقه درگیری‌های او با برانکو همچنان به کی‌روش موضع منفی دارند. او برای خود بازیکنان تیم‌ملی هم می‌تواند ترسناک باشد و بازیکنانی که از تمرینات سنگین و فشار فراری‌اند، ترجیح می‌دهند با یک مربی کوچکتر و مهربانتر طرف باشند. دستمزد کی‌روش هم احتمالا پایین نیست. اما دلایلی هم وجود دارد که او را یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن نشان می‌دهد.
شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این 8 دلیل!
یک- بی‌تردید آشناترین مربی تراز اول جهان برای بازیکنان تیم‌ملی کی‌روش است. او ستاره‌های ما را به خوبی می‌شناسد و بازیکنان با ایده‌های او آشنا هستند. متاسفانه ترکیب تیم‌ملی در 4 سال گذشته تغییرات زیادی نداشته و اسکلتش همان اسکاد کی‌روش هستند. این را می‌توان به حساب کم‌کاری اسکوچیچ هم گذاشت که قدرت جوان کردن تیم را نداشت. اما این بدنه باتجربه، همان پیچ و مهره‌ای هستند که می‌توانند مثل موم در دستان کی‌روش باشند.
دو- در شرایطی که فوتبال از داشتن فدراسیون و مدیران قدرتمند بی‌بهره است ما نیاز به سرمربی گردن‌کلفتی داریم که بتواند نقش مدیر و مجری و مربی را یک‌جا بازی کند. که برای اردو و بازی دوستانه و لباس و حتی تقویم مسابقات لیگ‌برتر تصمیم بگیرد. تصور می‌کنید در این بلبشو کدام مربی بهتر از کی‌روش می‌تواند گلیم خود را ازآب بکشد.
سه- تیم‌ملی در ماه‌های گذشته حتی از مسابقات تدارکاتی مناسب هم محروم بوده. رقبا به دلایل مختلف حاضر نیستند با ما بازی کنند و شاید یک نام بزرگ بتواند این قفل را کمی باز کند. نامی در اندازه‌های کی‌روش.
شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این 8 دلیل!
چهار- کی‌روش با مصر به جام‌جهانی نرسیده و مثل ببر زخمی است. دو بار هم با ایران در مرحله مقدماتی جام‌جهانی در جا زده. به نظر می‌رسد او همه انگیزه‌های لازم را دارد  برای این که خود را نشان بدهد.
پنج- کی‌روش نشان داده که شناخت خوبی از بازیکنان ایرانی دارد و به راحتی می‌تواند از آنها به عنوان مهره در برنامه‌های تاکتیکی خود استفاده کند. آوردن پورعلی‌گنجی از خط میانی به دفاع، خط کشیدن روی نام مهدی رحمتی، بازی گرفتن از چشمی در خط دفاع، حضور ناگهانی علیرضا حقیقی در چارچوب دروازه در جام 2014 و بسیاری دیگر از تصمیمات فقط از او برمی‌آمد. هواداران فوتبال هم با توجه به همین شناخت، به او اعتماد دارند و کی‌روش برای آوردن و بردن بازیکنان فشار زیادی را احساس نخواهد کرد. این شاید به او کمک کند تا در سریعترین زمان ممکن نفراتی را به ترکیب اضافه کند که ضعف‌های ما را پوشش دهند و حتی میانگین سنی تیم را پایین بیاورند.
شش- در حالی که تیم ملی دودسته شده و حتی پیش از این هم صحبت‌هایی در مورد اختلافات داخلی میان بازیکنان شنیده می‌شد، ما یک سرمربی بی‌رحم می‌خواهیم که بتواند با چشم‌های خون‌گرفته بر سر بازیکنان فریاد بکشد و دوباره دیسیپلین لازم را به اردو برگرداند. وقتی از این ویژگی‌ها صحبت می‌کنیم، هیچکس بزرگتر از کی‌روش جلوی چشم نمی‌آید.
شاید کی‌روش بهترین انتخاب باشد، به این 8 دلیل!
هفت- تیم‌ملی شرایط خوبی ندارد. اغلب نفرات ترکیب 11 نفره  احتمالا آخرین دوره‌ای است که پیراهن تیم‌ملی را بر تن خواهند کرد. در این شرایط ما نیاز به کسی برای مدیریت بازی‌های بیرون زمین داریم. کسی که بتواند توجهات را از روی بازیکنان به خود معطوف کند، بتواند جنگ روانی راه بیاندازد، برای تیم‌های بزرگی مثل انگلیس و آمریکا و ولز کری بخواند و بتواند داورها و برگزارکنندگان مسابقات را بترساند. نامش را می‌دانید؟
هشت- و آشنایی کی‌روش با بازیکنان لیگ جزیره و توانایی‌های آنها گفتن ندارد. او همیشه یکی از نامزدهای مربیگری در لیگ برتر انگلیس بوده. حالا هم بسیاری از بازیکنانی که در گروه ما حاضرند از همین لیگ می‌آیند. شاید نام کی‌روش برای بسیاری از آنها کافی باشد تا حساب دیگری روی ایران باز کنند و با احتیاط بیشتری به مصاف ما بیایند. تصور این که کی‌روش چطور می‌تواند رسانه‌های انگلیسی را با تیترهای خود به وجد بیاورد، برای خود ایرانی‌ها هم شعف‌انگیز است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها