به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۲ ساعت ۱۹:۳۹
کد مطلب : ۳۴۶۹۸۱

طرح همکاری استراتژیک آمریکا و اسرائیل

طرح همکاری استراتژیک آمریکا و اسرائیل
گروه بین الملل: یکی از برنامه‌های اصلی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در سفر به اسرائیل، اعلام «همکاری راهبردی» دو کشور است.
 بایدن که  وارد اسرائیل شده، قرار است تا روز جمعه در این کشور بماند. سفر  بایدن به اسرائیل، دهمین سفر او به این کشور و نخستین سفر به عنوان رئیس جمهوری آمریکا است.
طرح «همکاری استراتژیک» شامل اعلام موضع مشترک علیه «برنامه هسته‌ای ایران »است.
 هر دو کشور می‌گویند که از «همه توان ملی» خود استفاده خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت. همچنین  بایدن بر تعهد خود برای حفاظت از امنیت اسرائیل، از جمله برتری نظامی و توانایی دفاعی تل‌آویو تاکید خواهد کرد.
در بیانیه مشترک رهبران آمریکا و اسرائیل، واشنگتن بر اجرای یادداشت تفاهم ۳۸ میلیارد دلاری ده ساله برای کمک نظامی به تل‌آویو و همچنین رسیدگی به تهدیدات نوظهور در منطقه تأکید شده است.
به گفته یک مقام ارشد اسرائیلی، ایران یکی از اصلی‌ترین موضوع‌های گفتگوهای بایدن با مقام‌های اسرائیلی خواهد بود. این مقام اسرائیلی گفت: «ایران همچنان به نقض تعهدات خود و فریب جامعه جهانی ادامه می‌دهد.»او با ابراز امیدواری نسبت به ادامه کار روی استراتژی مشترک آمریکا و اسرائیل در رابطه با ایران، بر همکاری قدرتمند میان دولت‌های دو کشور تأکید کرد.
 یک دیپلمات اسرائیلی گفت که این بیانیه، «گواهی زنده بر کیفیت، عمق و دامنه منحصر به فرد روابط آمریکا و اسرائیل خواهد بود.»
بیانیه اورشلیم همچنین مذاکرات جدید اسرائیل و کشورهای عربی را که در ماه‌های اخیر با مشارکت آمریکا انجام شده است، به رسمیت می‌شناسد.
بر اساس پیش‌بینی ها بایدن در جریان سفر به اسرائیل از توافق میان ریاض و تل‌آویو پرده برخواهد داشت. بر اساس این توافق، به عربستان سعودی اجازه می‌دهد تا کنترل دو جزیره صنافیر و تیران در تنگه تیران در دریای سرخ را دوباره به دست گیرد. این توافق همچنین بر موافقت اسرائیل با تغییر ترتیبات امنیتی و نظامی مندرج در معاهده صلح خود با مصر که شامل یک نیروی نظامی بین‌المللی در دو جزیره در تنگه تیران است، تصریح دارد.
به این ترتیب انتظار می‌رود که عربستان سعودی به پروازهای تجاری اسرائیل برای ورود به حریم هوایی خود و همچنین پروازهای مستقیم محدود برای انتقال مسلمانان از اسرائیل به مکه برای حج اجازه دهد.



 
برچسب ها: اسرائیل
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها