به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۱۶ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۳۴۷۳۸

کاهش قدرت خرید و افزايش اجاره‌نشینی

گروه اقتصادي: با وجود اینکه امسال از حجم معاملات خرید مسکن کاسته شده به حجم معالات اجاره‌نشینی افزوده شده و نگرانی از ادامه روند افزایشی اجاره‌نسینی در سال آینده وجود دارد که مبادا بازار صعودی مسکن قدرت خرید خانه را از متقاضیان تهرانی بگیرد.
کاهش قدرت خرید و افزايش اجاره‌نشینی
در بررسی میزان قراردادهای اجاره‌نشینی تهرانی‌ها در 11 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 46 هزاز نفر به تعداد اجاره‌نشینان تهرانی اضافه شده‌اند. از 441 هزار قرار‌داد منعقد‌ شده در بخش مسکن طی 11 ماهه امسال بیش از 208 هزار مورد مربوط به قرار‌داد‌های اجاره بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 46 هزار و 609 مورد افزایش یافته است. اجاره‌نشینان تهرانی طی 11 ماهه پارسال حدود 161 هزار و 396 قرارداد منعقد کردند. این در حالی است که آمار معاملات مسکن از ابتدای امسال با کاهش نسبت به سال گذشته همراه بوده اما هرچه خرید و فروش مسکن کاهش یافته در مقابل اجاره‌نشینی رو به افزایش بوده است.

به گفته برخی کارشناسان با کاهش قدرت خرید مردم حرکت به سمت اجاره‌نشینی بیشتر شده است و امسال نیز با رکود خرید و فروش ملک در کشور به ویژه در کلان‌شهر تهران روند اجاره‌نشینی نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. این افزایش میزان اجاره‌نشینی به گونه‌ای بوده که هرچه قدرت خرید خانه از سوی متقاضیان کاهش یافته این میزان تقاضا به سمت بازار اجاره‌ میل کرده است.

برخی بر این باورند که ساخت واحد‌های مسکونی نوساز رو به افزایش است و افزایش اجاره‌نشینی در شهرهای بزرگی همچون تهران به دلیل افزایش میزان عرضه در بازار مسکن است اما آمار معاملات مسکن در نیمه دوم امسال نشان می‌دهد میزان اجاره‌نشینی در فصل پاییز نسبت به پاییز سال گذشته بیش از 15 هزار مورد افزایش یافته است و در فصل پاییز امسال 416 هزار و 372 مورد معامله مسکن در کشور انجام شده که از این میزان بیش از 126 هزار قرارداد مربوط به اجاره‌ مسکن بوده است. با توجه به اینکه پاییز سال گذشته 110 هزار و 890 اجاره‌نامه منعقد شده قراردادهای اجاره در پاییز امسال نسبت به سال گذشته حدود 17 هزار مورد افزایش یافته است.
مرجع : ايسنا