به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۰:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۹ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۳۴۸۱۱۳

ایران بین برجام و روسیه یکی را انتخاب کند

ایران بین  برجام و روسیه یکی را انتخاب کند
 گروه بین الملل: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران،‌ در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» و در پاسخ به پرسشی در خصوص نتایج سفر ولادیمیر پوتین به تهران گفت، این سفر ایران را در برابر گزینه وابستگی نسبی به روسیه یا بازگشت به برجام قرار می‌دهد.
رابرت مالی تصریح کرد، روسیه هم‌اکنون خود با انزاوی بین‌المللی روبه‌رو است و فرصت اقتصادی بسیار محدودی برای همکاری (با ایران) می‌تواند ارائه کند که طولانی مدت هم نخواهد بود.
او اضافه کرد، ایران همچنین یک گزینه دیگر پیش‌رو دارد و آن بازگشت به (توافق هسته‌ای) برجام است که در یک سال و نیم گذشته مذاکراتی درباره آن شده است و می‌تواند روابط اقتصادی معمول (مانند همگان) با همسایگان، اروپا و بقیه جهان داشته باشد.نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در ادامه تصریح کرد، اگر ایران به توافق (برجام) بازنگردد با انزوای بیشتر (جهانی) رو به‌رو خواهد شد. فروش پهپادهای مسلح به روسیه هم گزینه‌ای دیگر است که (ایران) بهای آن را پرداخت خواهد کرد.رابرت مالی در خصوص نگرانی آمریکا در خصوص معامله احتمالی فروش پهپادهای ایران به روسیه گفت، هرچه که توان روسیه در تخریب اوکراین را افزایش دهد، مایه نگرانی است.این مقام آمریکایی تاکید کرد٬ فروش چنین پهپادهایی از سوی ایران به روسیه بر خلاف موضع ادعایی تهران مبنی بر بی‌طرفی در جنگ اوکراین است.رابرت مالی اضافه کرد که در صورتی که ایران به روسیه پهپاد مسلح بدهد،‌ آمریکا نیز ابزارهایی برای تنبیه و مجازات در اختیار دارد.
رابرت مالی همچنین هشدار داده است که پنجره احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام به سرعت در حال بسته شدن است. نماینده ویژه ایالات متحده در امور ایران در ادامه تاکید کرد که جمهوری اسلامی تهران می‌گوید مایل است به مذاکرات بازگردد، اما در واقع این موقعیت هر روز در حال از دست رفتن است و چنین گزینه‌ای برای همیشه در دسترس نخواهد بود.
رابرت مالی در پاسخ به پرسشی در خصوص فاصله ایران با دستیابی به بمب هسته‌ای گفت، ایران اکنون تنها چند هفته با دستیابی به مواد لازم برای ساخت بمب فاصله دارد. البته این با تولید بمب متفاوت است که چرا که نیازمند تسلیحاتی کردن چنین موادی است.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها