به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۳۱ ساعت ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۳۴۸۳۹۲

ایران نمی‌خواهد به مذاکرات خاتمه بدهد

ایران نمی‌خواهد به مذاکرات خاتمه بدهد
گروه بین الملل: رئیس سازمان اطلاعات بریتانیا، اعلام کرد که نسبت به قصد مقامات ایران برای بازگشت به برجام تردید دارد.
ریچارد موردر همایش امنیتی آسپن گفت: «فکر نمی‌کنم ایران دنبال توافق باشد. در عین حال ایرانی‌ها نمی‌خواهند به مذاکرات خاتمه بدهند تا بتوانند کمی بیشتر آن را کش بدهند.»
این مقام اطلاعاتی بریتانیا در این همایش، دستیابی به توافق درباره احیای برجام را «بهترین ابزار برای محدود کردن برنامه هسته‌ای» جمهوری اسلامی خواند، اما تأکید کرد: «متقاعد نشده‌ام که به این نقطه خواهیم رسید.»
وی با بیان این‌که توافق «کاملاً روی میز است»، افزود: «فکر نمی‌کنم که چینی‌ها و روس‌ها مانع توافق شوند، اما فکر نمی‌کنم ایرانی‌ها به‌دنبال توافق باشند.»
رئیس سی‌آی‌ای نیز در جریان این همایش گفت: «بهترین برآورد اطلاعاتی ما این است که ایرانی‌ها تلاش‌های تسلیحاتی را که تا سال ۲۰۰۴ در جریان بود و سپس به حالت تعلیق درآورده بودند، از سر نگرفته‌اند.»
ویلیام برنز همچنین با تأکید بر اهمیت این موضوع افزود: «بدیهی است که ما در سی‌آی‌ای و در سراسر جامعه اطلاعاتی ایالات متحده تمرکز بسیار بسیار دقیقی روی این مسئله داریم.»
هم‌زمان با ابراز بدبینی مقام‌های غربی در مورد سرانجام مذاکرات احیای برجام، دو روز پیش دو سناتور سرشناس ایالات متحده طرحی را ارائه کردند که در صورت تصویب، کارگروهی مشترک زیر نظر وزارت خارجه آمریکا برای رصد دائم و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران ایجاد خواهد شد.
به‌گفته سناتور گراهام، در صورت به تصویب رسیدن این طرح، موسوم به «قانون پایش قابلیت تسلیحات هسته‌ای ایران در سال ۲۰۲۲»، دولت جو بایدن ملزم خواهد شد که بر رصد همیشگی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی متمرکز بماند و به‌طور منظم درباره فعالیت‌های موشکی و تسلیحاتی ایران و تحقیقات مخفی هسته‌ای تهران به کمیته‌های مسئول در کنگره گزارش بدهد.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از احیای توافق‌نامه هسته‌ای موسوم به برجام که سال ۲۰۱۵ در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما حاصل شد و سه سال بعد دونالد ترامپ از آن خارج شد، حمایت کرده است.با این حال، مذاکرات غیرمستقیم جمهوری اسلامی و ایالات متحده در وین به‌دلیل رد برخی خواسته‌های ایران از سوی آمریکا از جمله خارج کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی بدون نتیجه ماند.
بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه از دیگر طرف‌های توافق برجام بودند که بر اساس آن جمهوری اسلامی در ازای وعده کاهش تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را به‌شدت کاهش داد.


 
برچسب ها: ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها