به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۲۱:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۳۴۸۵۹۸

توافق روسیه و اوکراین برای صدور غلات

توافق روسیه و اوکراین برای صدور غلات
 گروه بین الملل:روسیه و اوکراین توافقنامه‌ امکان صادارت غله از اوکراین را تحت نظارت سازمان ملل متحد و ترکیه در استانبول امضا کرده‌اند.
براساس این توافقنامه، اوکراین می‌تواند بنادر خود در دریای سیاه را برای صادرات غلات بازگشایی کند. این بنادر در حال حاضر در محاصره نیروی دریایی روسیه است.این اولین توافق عمده بین دولت‌های روسیه و اوکراین از زمان آغاز درگیری‌ها در ماه فوریه است اما هنوز هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مواردی که بتواند منجر به برقراری آتش‌بس شود وجود ندارد.
در پی امضای این توافقنامه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از نور امیدی صحبت کرد که می تواند به حل بحران جهانی غذا کمک کند.
 اوکراین از صادرکنندگان عمده غلات در جهان است اما از زمان حمله روسیه به این کشور در ماه فوریه این صادرات مختل شده است. نتیجه این وضعیت کمبود غلات بوده که میلیون‌ها نفر را در سطح جهانی با خطر گرسنگی مواجه کرده است.
کمبود مواد غذایی همچنین باعث جهش شدید بهای این اقلام در سطح و در بسیاری از کشورها شده است.رفع انسداد بنادر اوکراین یک گام اساسی در حل این مشکل خواهد بود زیرا در حال حاضر حدود ۲۰ میلیون تن غلات تنها در سیلوهای شهر ساحلی اودِسا باقی مانده که قابل صدور به خارج است. اوکراین همچنین صادرکننده شمار دیگری از محصولات غذایی است.
روسیه این اتهام را رد می‌کند که با مسدود کردن بنادر اوکراین در صدد وارد کردن فشار بر جامعه جهانی و وادار کردن کشورهای غربی به لغو تحریم‌هایی است که در پی حمله به اوکراین علیه روسیه وضع شده است.به گفته مقامات روسی، دلیل توقف رفت و آمد دریایی به بنادر اوکراین مین‌گذاری سواحل این کشور توسط ارتش اوکراین بوده است.
در مقابل، اوکراین تاکید دارد که نیروی دریایی روسیه عامل ممانعت از صدور غلات و سایر اقلام اساسی از این کشور است و همچنین نیروهای روسیه را به سرقت محصولات کشاورزی در مناطق اشغالی متهم می‌کند.روسیه همچنین تحریم‌های کشورهای غربی را عامل ایجاد موانعی در راه صدور محصولات خود به خارج و تشدید بحران کمبود مواد غذایی دانسته است.
توافق تازه، اولین توافق بین روسیه و اوکراین از زمان آغاز جنگ است اما هنوز نشانه‌ای از پیشرفت به سوی توافق‌های دیگر از جمله در زمینه مبادله زندانیان و برقراری آتش‌بس دیده نمی‌شود.  


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها