به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۳:۲۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۶ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب : ۳۴۹۶۰۵

افزایش مجدد نرخ بهره در آمریکا

افزایش مجدد نرخ بهره در آمریکا
گروه اقتصادی: بانک مرکزی آمریکا یک بار دیگر به میزان قابل توجهی نرخ بهره را افزایش داد.
بانک مرکزی آمریکا اعلام کرد ۷۵ صدم درصد نرخ بهره بانکی را بالا می‌برد و چنانچه لازم باشد در آینده نزدیک مجددا با بالا بردن نرخ بهره به نبرد تورم خواهد رفت.بدین ترتیب نرخ بهره بانکی درآمریکا که همین ماه گذشته ۷۵ صدم درصد افزایش یافته بود اکنون به رقم ۲.۲۵ تا ۲.۵۰ درصد می‌رسد که دست کم در ۱۵ سال گذشته و از آغاز رکود اقتصادی در سال ۲۰۰۷ بالاترین میزان افزایش بهره بانکی بوده است.بانک مرکزی آمریکا از ماه مارس گذشته با هدف کنترل تورم نرخ بهره بانکی را در چند نوبت افزایش داده است.
آمریکا شاهد بالاترین نرخ تورم طی ۴۰ سال گذشته بوده است و این کارشناسان را نسبت به آغاز یک رکود اقتصادی جدید در بزرگترین اقتصاد دنیا نگران کرده است.بانک مرکزی آمریکا می‌گوید برای کنترل تورم چاره‌ای جز افزایش نرخ بهره بانکی ندارد اما اقتصاددانان نگرانند بالا بردن نرخ بهره که به طور طبیعی موجب کم شدن تقاضا و آهسته شدن فعالیت بازار می‌شود، ضمن منقبض‌کردن بازار، موجب شکل‌گیری یک دوره رکود اقتصادی شود.
گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد که فعالیت در بازار مسکن و همچنین اعتماد بنفس مشتریان نسبت به سرمایه‌گذاری و خرید پایین آمده و همزمان تعداد درخواست‌ها برای مساعده بیکاری بالا رفته است. همه اینها در تضاد با روند دو سال گذشته و از زمان آغاز شیوع همه گیری کرونا روی داده و به همین علت ناظران اقتصاد آمریکا را نگران کرده است.تورم به میزان گران شدن اجناس و خدمات ضروری اطلاق می‌شود. برای مثال، اگر یک بطری شیر سال گذشته یک دلار بوده و اکنون یک دلار و۵ سنت شده، بهای شیر با ۵ درصد تورم روبرو بوده است.
بانک مرکزی آمر یکا می‌گوید انتظار دارد با بالا بردن نرخ بهره بانکی، هزینه وام‌گرفتن و خرج‌کردن را بالا ببرد و متعاقب این موضوع با کم شدن ورود پول به بازار، میزان نقاضا را پایین بیاورد و به این ترتیب با کاهش تقاضا و ثابت ماندن عرضه، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.با این حال، کم کردن تقاضا در اقتصاد متکی بر مصرف‌گرایی می‌تواند به معنای کوچک شدن اقتصاد و ورود آن به یک دوره رکورد باشد که این خود بر مشکلات خواهد افزود.
با این حال، جرمی پاول، مدیرکل بانک مرکزی آمریکا گفت: «در اقتصاد هیچ چیز سر جای خود نخواهد ماند اگر قیمت‌ها ثتبیت نشود... تورم باید پایین بیاید و این چیزی است که نمی‌توانیم برای مهار آن منفعل عمل کنیم... ما بنا نداریم که اقتصاد را وارد دوره رکود کنیم و دلیلی هم برای وقوع چنین وضعیتی مشاهده نمی‌کنیم».افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا همسو با دیگر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان چون بریتانیا و حتی اتحادیه اروپا است.
هفته گذشته، بانک مرکزی اروپا برای نخستین بار طی ۱۱ سال اخیر، نرخ بهره را افزایش داد تا بلکه از ادامه تورم پرشتاب در منطقه یورو جلوگیری کند.
این نهاد بانکی اصلی در اتحادیه اروپا با بالابردن نیم درصدی نرخ بهره، برای نخستین بار طی ۸ سال گذشته نرخ بهره خود را به صفر رساند. این نرخ از سال ۲۰۱۴ تاکنون منفی مانده بود تا به اقتصاد یورو کمک کند سریع‌تر از رکورد جهانی که در سال ۲۰۰۸ آغاز شده بود رهایی یابد.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها