به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب : ۳۵۱۹۰۵

امتیاز قابل توجه اتحادیه اروپا به ایران

امتیاز قابل توجه اتحادیه اروپا  به ایران
گروه سیاسی: روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که دیپلمات‌های اروپایی در تلاش برای رفع بن‌بست در گفت‌وگوهای وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران، برجام، «امتیاز تازه قابل توجهی» به این کشور داده‌اند که هدف آن «پایان سریع» تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های گذشته هسته‌ای این کشور است.
یکی از مسائل حل نشده در روند مذاکرات مسائل پادمانی است که به پیدا شدن اورانیوم در سه مکان اعلام نشده از سوی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی مربوط می‌شود.
اسرائیل گفته که کشف این مواد گواهی بر این موضوع است که ایران زمانی یک برنامه مخفیانه ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کرد، اتهامی که ایران رد کرده است.
ایران خواهان مختومه شدن این پرونده در آژانس پیش از احیای برجام است. اما کشورهای غربی گفته‌اند که تحقیقات سازمان ملل مجزا از روند مذاکرات وین است و درباره آن مذاکره نمی‌کنند.
اکنون وال استریت ژورنال می‌نویسد که متن پیشنهادی اتحادیه اروپا - که آن را دیده است - از ایران «می خواهد تا پیش از احیای برجام به نگرانی‌های آژانس پاسخ دهد. براساس این گزارش متن پیشنهادی می‌گوید که انتظار دارد ایران «با نگاهی در جهت رفع ابهامات» به سوالات آژانس پاسخ دهد.
براساس این گزارش «اگر تهران همکاری کند، آمریکا و سایر طرف‌ها در مذاکرات، اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به پایان تحقیقات در این زمینه تشویق می‌کنند.»
ایران مکررا گفته است که گزارش های آژانس «سیاسی» است و پرونده مربوط به کشف آثار اورانیوم در سه مکان اعلام نشده باید همزمان با احیای برجام بسته شود.
وال استریت ژورنال همچنین به نقل از دو منبع مطلع نوشت که اتحادیه اروپا به ایران و سایر طرف ها گفته که باید پاسخ مثبت یا منفی خود به پیشنهاد را تا 24 مرداد اعلام کنند.
آمریکا گفته که در حال مطالعه متن پیشنهادی اروپاست و به موقع به آن پاسخ خواهد داد.یک مقام آمریکایی به وال استریت ژورنال گفت که واشنگتن می‌خواهد تحقیقات آژانس اتمی سازمان ملل حل و فصل شود.او گفت: «تنها راه حل این است که ایران اطلاعات مورد نیاز آژانس را ارائه کند. موضع ما این است، حالا صرف نظر از اینکه آیا این موضوع در متن یک تفاهم نامه یا جای دیگر بیان می‌شود.»وال استریت ژورنال به نقل از منابع مطلع می‌نویسد که «اتحادیه اروپا با آگاهی آمریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا موضوع سازش در مورد مسائل پادمانی را در پیشنهاد خود گنجانده است.»
آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در ماه ژوئن با حمایت گسترده در شورای حکام از ایران خواستند به سوالات آژانس پاسخ دهد.بسیاری از مقام‌های غربی معتقدند که سرمنشا تولید مواد اعلام نشده در ایران به برنامه سلاح‌های هسته‌ای که حداقل تا سال ۲۰۰۳ ادامه داشت برمی‌گردد.اگر ایران با آژانس همکاری نکند، امکان ارجاع پرونده به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد.



 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها