به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۶ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۳۵۴۷۵۷

پیشنهاد عجیب مقتدی صدر

پیشنهاد عجیب مقتدی صدر
گروه بین الملل:جریان صدر ابتکار جدید و عجیبی را برای پایان دادن به بحران سیاسی عراق مطرح کرد که بر اساس آن هیچ كدام از احزاب و شخصیت های سیاسی نباید در انتخابات آینده شرکت کنند.
«محمد العراقی» از نزدیکان «مقتدا صدر» در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت که این ابتکار خواستار عدم مشارکت همه احزاب و شخصیت‌های سیاسی در انتخابات آینده است که از سال ۲۰۰۳ تا کنون در روند سیاسی مشارکت داشته اند.وی افزود: این ابتکار، رهبران، وزیران و کارکنان و ابسته به احزاب از جمله جریان صدری را شامل می‌شود.
العراقی با بیان اینکه این مطالبه مهمتر از تقاضای انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام است، ادعا کرد که این ابتکار، جایگزینی برای همه ابتکاراتی است که برخی از جمله سازمان ملل به دنبال آن هستند.وی اظهار داشت: صدر تا حداکثر ۷۲ ساعت دیگر برای امضای این قرار داد آمادگی دارد.ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری که یکی از مهمترین ائتلافهای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) است، به درخواست جریان صدر به رهبری سید مقتدی الصدر پاسخ داد.
«مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح  گفت: «سیاست توییت‌ها و اظهارات سیاسی خوش رنگ و لعاب، قابل تکیه نیست. دعوت برخی افراد برای برگزاری مجدد انتخاب به دور از احزاب حاکم و طبقه سیاسی که از سال 2003 کشور را اداره می‌کنند، جای تعجب دارد».الموسوی تأکید کرد: «اگر از حضور این طبقه [سیاسی] جلوگیری شود، باید از کجا گروههای سیاسی بیاوریم که در انتخابات زودهنگامی شرکت کنند که برخی خواستار آن هستند؟. آیا مثلا از خارج، وارد کنیم؟. در نتیجه، گروههای سیاسی کنونی در انتخابات باید شرکت کنند».
این نماینده الفتح ادامه داد: می‌توان انتخابات سیاسی درون حزبی برگزار کرد؛ یعنی رهبران مهمی را نامزد کرد که تجارب موفقی داشته‌اند و همچنین تمامی معیارهای رهبری و شفافیت را هم داشته باشند تا شایسته‌ترین آنان، برای رهبری این مرحله، نامزد شود. لذا هر انتخابات زودهنگامی که برگزار شود، همان چهره ها سر کار خواهند آمد و اگر تغییر کنند، وابستگیهای حزبی همچنان حاضر خواهد بود. لذا فساد مالی باقی خواهد ماند.الموسوی همچنین پیشنهاد داد: برای همه بهتر است که از طریق حمایت از دستگاه قضاء و اقدامات آن برای مبارزه با فساد، خواستار تقویت حکومت باشند؛ اقداماتی که شامل تغییر معاونان وزرا و مدیران کل در اکثر بخشهای حکومت باشد؛ زیرا آنان ید طولای دولت پنهانی هستند که حامی فساد است.
وی خبر داد که قرار است دستگاه قضاء، به پرونده های فساد رسیدگی کرده و عاملان فاسد را صرف نظر از گرایشات سیاسی و حزبی، مجازات کند.
این نماینده عراقی در پایان تأکید کرد: چارچوب هماهنگی در جلسه ادواری خود که قرار است تا چند ساعات دیگر برگزار شود، موضوعات مهم کشور را بررسی خواهد کرد، از جمله اقدامات دولت که هیچ توجهی به رخدادهای میدانی ندارد، بررسی نحوه تشکیل کابینه با توجه به فشارهای کنونی، تشکیل فراکسیون بزرگتر، فعالیت مجدد پارلمان و ائتلافهای سیاسی».
انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق در دهم اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) برگزار شد که جریان‌های سیاسی این کشور به دلیل اختلاف‌های سیاسی تاکنون و با وجود گذشت ۱۰ ماه از برگزاری این رویداد نتوانسته‌اند دولت جدید را تشکیل دهند.تحصن هواداران مقتدی صدر رهبر جریان صدر در داخل ساختمان و اطراف پارلمان در منطقه سبز بغداد از چندی پیش موجب شده تا سایر جریان‌های سیاسی و مسئولان عراق در هفته‌های اخیر موضع‌گیری کرده و با توجه به حساسیت شرایط این کشور خواهان خویشتنداری و حل و فصل اختلافات از طریق گفت‌وگو شوند و بر لزوم حفاظت از نهادهای قانونی این کشور تاکید کرده و از مقتدا صدر بخواهند تا با چارچوب هماهنگی وارد گفت وگو شود اما این جریان همچنان بر موضع خود وعدم مذاکره اصرار می‌ورزد.
چارچوب هماهنگی شیعی عراق حمایت خود را از مسیر قانون اساسی برای رسیدگی و حل بحران‌های سیاسی این کشور و دستیابی به منافع مردم عراق از جمله انتخابات زودهنگام پس از تحقق اجماع ملی و ایجاد فضای امن، اعلام کرده است.

 
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها