به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۱۶ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۳۵۷۰۱۸
به دلیل حمله سایبری گسترده

آلبانی روابط خود را با ایران قطع کرد

آلبانی روابط خود را با ایران قطع کرد
گروه بین الملل:  نخست وزیر آلبانی با متهم کردن جمهوری اسلامی ایران به دست داشتن در «یک حمله سایبری گسترده» به کشورش، اعلام کرد که آلبانی روابط دیپلماتیک خود را با ایران را قطع می‌کند.
ادی راما گفت که این تصمیم در جلسه شورای وزیران آلبانی گرفته شده و بلافاصله اجرا می‌شود.او حکومت ایران را متهم کرد که حمله سایبری به نهادها و موسسات آلبانی در روز ۱۵ ژوئیه  را با هدف «فلج کردن خدمات عمومی و سرقت اطلاعات و ارتباطات الکترونیکی از سامانه‌های دولتی» کارگردانی و حمایت کرده است. راما به دیپلمات‌ها و کارکنان مراکز دیپلماتیک ایران در آلبانی ۲۴ ساعت فرصت داد تا این کشور را ترک کنند.
بعد از سخنان  راما، یکی از سخنگوهای کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا این حمله سایبری را به شدت محکوم می‌کند.
در سال‌های گذشته و پس از بسته شدن اردوگاه سازمان مجاهدین خلق(منافقین)  در عراق، آلبانی میزبان حدود دو هزار عضو سازمان مجاهدین بوده که در اردوگاهی در این کشور زندگی می‌کنند.
این موضوع روابط ایران و آلبانی را به شدت تحت تاثیر قرار داده و مقام‌های آلبانی پیش از این هم دیپلمات‌های ایران و همین طور ماموران امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی را به جاسوسی و تلاش برای خرابکاری در این کشور متهم کرده بودند.‌
نخست وزیر آلبانی گفت حمله سایبری ۱۵ ژوئیه در رسیدن به اهدافش ناکام بوده و خساراتی که وارد کرده، در مقایسه با آنچه عاملان آن در نظر داشتند «اندک بوده است». راما گفت که هفته‌های کار شبانه‌روزی برای شناسایی مهاجمان انجام شده و تیم‌های تخصصی از نهادهای ضد تروریسم سایبری متحدان آلبانی برای این کار به تیرانا رفته‌اند.
به گفته او نتیجه این تحقیقات با «شواهد متقن» نشان می‌دهد که این حمله سایبری «با حمایت و سازماندهی جمهوری اسلامی ایران و از طریق چهار گروه انجام شده که یکی از آنها یک گروه سایبری  بین‌المللی است که قبلا در حملات سایبری به اسرائیل، امارات، اردن، کویت و قبرس دست داشته است».
نخست وزیر آلبانی گفت که کشورش متحدان استراتژیک و کشورهای دوست کشورش را در جریان این حمله سایبری قرار داده و نتایج تحقیقات را در اختیار آنها گذاشته است.
راما گفت: «این واکنش شدید… کاملاً متناسب با شدت و خطر حمله سایبری است که تهدید به فلج کردن خدمات عمومی، پاک کردن سیستم‌های دیجیتال و هک کردن سوابق دولتی، سرقت ارتباطات الکترونیکی داخلی دولت و ایجاد هرج و مرج و ناامنی در کشور کرده بود.»
یک شرکت امنیت سایبری آمریکایی روز ۱۳ مرداد گفت حملات سایبری اواخر تیرماه که فعالیت سامانه‌های اینترنتی چندین نهاد دولتی آلبانی را به طور موقت قطع کرد به احتمال زیاد توسط هکرهای وابسته به حکومت ایران انجام شده و هدف آن مختل کردن برگزاری اجتماع مجاهدین خلق در این کشور بوده است.
شرکت «مندیانت» در گزارش خود با «حد متوسطی از اعتماد» گفته بود: «به‌دلیل زمان وقوع این حمله، مضامین موجود در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی که مسئولیت حمله را پذيرفته‌اند و بکارگیری رمز و نرم‌افزارهایی مشابه در بدافزارهایی که در گذشته برای حمله سایبری به اهداف فارسی‌ و عربی‌زبان مورد استفاده قرار گرفته است می‌توان گفت که عاملان آن بخشی از شبکه وابسته به ایران هستند که معمولا مخالفان سیاسی حکومت را هدف می‌گیرند».
اجتماع سازمان مجاهدین خلق که قرار بود اوایل مرداد در آلبانی برگزار شود به‌دلیل هشدار دولت این کشور در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی لغو شد.
گروهی موسوم به «عدالت وطن» مسئولیت این حملات سایبری را که در آن از باج‌افزار برای سرقت اطلاعات استفاده شده است، برعهده گرفت.



 
برچسب ها: آلبانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها