به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب : ۳۵۸۰۲۴

رئیس موساد: حمله به اسرائیل را در خاک ایران پاسخ می‌دهیم

رئیس موساد: حمله به اسرائیل را در خاک ایران پاسخ می‌دهیم
گروه بین الملل: رئیس سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) گفت: حتی در صورت احیای برجام، ایران از فعالیت‌های این سازمان در امان نخواهد بود و هشدار داده که هرگونه حمله به اسرائیل یا شهروندانش، در داخل خاک ایران پاسخ داده می‌شود.
داوید برنع گفت که توافق با ایران «بر پایه دروغ بنا شده» و با متهم کردن جمهوری اسلامی به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای هشدار داد که توافق با ایران کمک خواهد کرد تا تهران «با مشروعیت بین‌المللی به هدفش برسد».
 برنع که هفته گذشته برای گفت‌وگو با مقام‌های آمریکایی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران به واشنگتن رفته بود، در اولین سخنرانی عمومی خود به عنوان رئیس موساد، لحنی تند و صریح در برابر ایران داشت.
او به  ایران هشدار داد که «حمله به اسرائیل یا اسرائیلی‌ها، چه مستقیم  و چه غیر مستقیم و نیابتی، با واکنشی دردناک علیه مسئولان آن در داخل خاک ایران روبرو خواهد شد.»
 برنع گفت که اسرائیل به دنبال گروه‌های نیابتی نخواهد رفت بلکه سراغ کسانی می‌رود که «آنها را مسلح کرده و به آنها دستور داده‌اند، و این اتفاق در داخل ایران خواهد افتاد».
در هفته‌های اخیر رهبران اسرائیل با تاکید صریح بر مخالفت با احیای برجام، تلاش‌های گسترده‌ای برای جلوگیری از توافق تدارک دیدند و مقام‌های دولتی، دولتی و نظامی اسرائیل بارها به آمریکا و کشورهای اروپایی حاضر در برجام سفر کرده‌اند.
 رئیس موساد که در کنفرانسی در دانشگاه رایشمن سخنرانی می‌کرد، جمهوری اسلامی را متهم کرد که در جریان مذاکرات هم به اقدامات «تروریستی» ادامه داده است.
 او گفت «این تروریسم دولتی است که رهبر دستور آن را می‌دهد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان‌های اطلاعاتی دیگر آن را اجرا می‌کنند. این اقدامات خودجوش نیست بلکه تروریسم برنامه‌ریزی شده، سیستماتیک و استراتژیک است.»
 برنع ایران را متهم کرد که تروریسم را جایگزین دیپلماسی کرده و گفت که این سیاست در خدمت «کمک به بقای رژیم، جلوگیری از هرگونه تغییر از سوی مردم، تضعیف حاکمیت کشورهای همسایه و بازداشتن آنها از همکاری با اسرائیل» است. رئیس موساد هشدار داد که مذاکرات هسته‌ای با ایران نه‌تنها بازدارنده نیست بلکه تاثیری معکوس دارد.  برنع مدعی شد که موساد اخیرا «ده‌ها حمله تروریستی ایران» علیه اسرائیلی‌ها و یهودیان خارج از اسرائیل را در قبرس، ترکیه، کلمبیا و «بسیاری نقاط دیگر» خنثی کرده است.
او گفت که در سفر اخیرش به واشنگتن، پیامدهای امضای توافق را گوشزد کرده؛ از جمله این که جمهوری اسلامی در یک سال اول به ۹۰ میلیارد دلار دست خواهد یافت که به گفته او خرج «گروه‌های تروریستی» خواهد کرد.
همچنین رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل از جمهوری اسلامی به عنوان "دلیل اصلی مشکلات در منطقه خاورمیانه" یاد کرد و به شدت نسبت به پیامدهای توافق هسته‌ای احتمالی غرب با ایران هشدار داد.
رونن بار،  گفت: «ایران نه تنها یک مشکل هسته‌ای، بلکه مشکل اساسی خاورمیانه است.»او افزود که ایران، ''عامل اصلی بسیاری از مشکلاتی است'' که اسرائیل در کرانه باختری و همچنین در نبردهای اخیر در غزه با آن مواجه بوده است.رئیس سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل با هشدار نسبت به پیامدهای توافق هسته‌ای احتمالی غرب با جمهوری اسلامی گفت: «اگر توافق هسته‌ای امضا شود و خزانه ایران با ۸۵ میلیارد دلار اضافی غنی شود، ما فقط می‌توانیم دامنه نفوذ آینده [جمهوری اسلامی] را تصور کنیم.»
او افزود که بخشی از مبلغی که در پی امضای احتمالی توافق هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی، در اختیار ایران قرار می‌گیرد، ''ظاهرا [از سوی ایران] برای اهداف تروریستی و ​​​​نفوذ و تقویت سازمان‌هایی مانند جهاد اسلامی در فلسطین اختصاص داده خواهد شد''.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها