به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۳۵۸۴۴۶

ممنوعیت فعالیت نهضت اسلامی در روسیه

ممنوعیت فعالیت نهضت اسلامی در روسیه
گروه بین الملل: خبرگزاری‌های روسیه گزارش داده‌اند که دادگاه عالی این کشور، حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را سازمانی «تروریستی» شناخته و فعالیت آن را در قلمرو روسیه ممنوع کرده است.
خبرگزاری اینترفکس روسیه گزارش داده که نماینده دادگاه  گفته است: «دادگاه درخواست دادستانی کل فدراسیون روسیه مبنی بر تروریستی شناختن حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و ممنوعیت فعالیت آن در خاک فدراسیون روسیه را تایید کرده است.»دادگاه عالی تاجیکستان سال ۲۰۱۵ حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را با اتهام تلاش برای انجام کودتا، سازمانی تروریستی اعلام و فعالیت آن را در کشور ممنوع کرد.حزب نهضت اسلامی تاجیکستان این اتهام را رد کرده است.
بسیاری از رهبران و اعضای این حزب در تاجیکستان برای مدت های طولانی زندانی شده‌اند و برخی به خارج کشور پناه برده‌اند.هفته گذشته محی الدین کبیری، رهبر این حزب که در اروپا به سر می برد با انتشار نامه ای سرگشوده از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواسته بود مانع به عنوان سازمان تروریستی شناختن این حزب در روسیه شود.
قبل از آن ایگور کراسنوف، دادستان کل روسیه در جریان سفر به تاجیکستان گفته بود که با درخواست مقامات تاجیکستان از دادگاه خواسته است حزب نهضت اسلامی تاجیکستان را سازمانی تروریستی بشناسد.خبرگزاری تاس روسیه گفته است حزب نهضت اسلامی تاجیکستان پیش از این در فهرست سازمان های تروریستی بخش منطقوی سازمان همکاری های شانگهای قرار گرفته بود.
حزب نهضت اسلامی و دولت تاجیکستان سال ۱۹۹۷ با امضای توافقنامه صلح و تقسیم قدرت به جنگ پنج ساله داخلی پایان دادند.این حزب که تا زمان قطع فعالیت در پارلمان کشور نماینده داشت از تشکل های سیاسی عمده مخالف و منتقد دولت تاجیکستان دانسته می شود.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها