به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب : ۳۵۸۷۸۴

هویج خام بهتر است یا هویج پخته؟

هویج خام بهتر است یا هویج پخته؟
گروه علمی: هویج یکی از میوه‌ها و صیفی جاتی محسوب می‌شود که خاصیت‌های فراوانی را برای بدن انسان دارد. برخی از افراد اعتقاد دارند که هویج خام بهتر است و برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند تا هویج را به صورت پخته مصرف کنند.کدام یک از این موارد می‌تواند گزینه بهتری باشد و ویتأمین‌ها و مواد معدنی بیشتری را به بدن ما برساند؟ در ادامه این موضوع به دلیل اهمیتی که این میوه در سلامتی انسان دارد، این مسأله را به طور کامل به همراه ویژگی‌ها و خواص هویج، بررسی خواهیم کرد.

هویج خام یا پخته؟
اگر این سؤال را از کسانی که در آشپزی دستی دارند و اطلاعاتی هرچند کم در این زمینه دارند، بپرسید متوجه می‌شوید که طبق عقیده بسیاری از آن‌ها اگر سبزیجات و صیفی جات را بجوشانید و به اصطلاح بپزید، مواد معدنی و مغذی آن‌ها از بین می‌رود. آیا این موضوع درست است؟ باید بگوییم که این مسأله برای بسیاری از موارد می‌تواند درست باشد؛ اما در بسیاری از موارد نیز این موضوع صحت ندارد و تا حدودی کاملاً نیز برعکس است.برای سبزیجاتی همچون کلم بروکلی، فلفل دلمه‌ای و چغندر این موضوع صحت دارد. این میوه‌ها زمانی که خام هستند، ویتأمین‌ها و مواد معدنی بیشتری دارند. این در حالی است که این مسأله به طور کامل در خصوص هویج صدق نمی‌کند. هویج می‌تواند در حالت بخار پز شده و پخته، مزیت‌های بیشتری داشته باشد که در ادامه در خصوص آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

مزیت‌های هویج پخته
مزیت‌هایی که در پی خوردن هویج پخته وجود دارد می‌تواند شامل گزینه‌های زیادی شود. در خصوص معرفی همین مزیت‌ها این بخش را آماده کرده‌ایم. مسلماً زمانی که متوجه مزیت‌ها و نقاط مثبت این موضوع شوید، دیگر هویج را به صورت خام مصرف نمی‌کنید.

• طعم بهتر
اولین مورد در خصوص طعم بهتری است که هویج پخته می‌تواند داشته باشد. مواد غذایی بایستی به طور حتم طعم و مزه خوبی داشته باشند که بتوانیم آن‌ها را بخوریم. برای آن که بتوانید هویج را راحت‌تر مصرف کنید، می‌توانید آن را بخار پز نمایید.

• سلامت دستگاه گوارشی‌
می‌دانید که میوه‌ها و سبزیجات خام معمولاً برای افرادی که دارای معده و به طور کلی دستگاه گوارشی حساسی هستند، می‌تواند اذیت‌کننده باشد. پختن هویج می‌تواند این موضوع را به طور کامل حل کند و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

افزایش مقدار مواد معدنی
شاید تعجب کنید، اما با جوشاندن هویج می‌توانید مقدار مواد معدنی موجود در هویج را نیز افزایش دهید. به طور مثال در یک فنجان از هویج خام چیزی حدود ۴۲ میلی گرم کلسیم وجود دارد. این موضوع پس از جوشاندن و یا بخارپز کردن هویج به ۴۷ میلی گرم افزایش پیدا می‌کند. موارد دیگر همچون آهن، منیزیم، سدیم و فسفر نیز با پختن هویج افزایش پیدا می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهد که پختن و یا همان بخارپز کردن این سبزی می‌تواند به سلامت شما و میزان دریافت مواد معدنی توسط بدن شما کمک بسیار زیادی کند.

• افزایش میزان ویتأمین K
مورد بعدی در خصوص بالاتر رفتن مقدار ویتأمین ک در بدن است. این ویتأمین می‌تواند کاربرد‌ها و مزیت‌های بسیار زیادی را داشته باشد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین کاربردی که ویتأمین ک در بدن دارد نیز این است که این ویتأمین با پلاکت‌ها و سلول‌های خونی کوچک وارد فرایند‌هایی می‌شود و می‌تواند در زمان ایجاد شدن جراحت، سبب بسته شدن زخم‌ها شود.زمانی که این نوع از ویتأمین در بدن کم باشد، خونریزی بند نمی‌آید و یا دیرتر این موضوع رخ می‌دهد. همین مسأله سبب می‌شود تا فرد در معرض خطر قرار گیرد.

• افزایش ویتأمین A
ویتأمین A یکی از مهم‌ترین ویتأمین‌هایی است که در پی خوردن هویج خام می‌توانید به بدن خودتان برسانید. معمولاً نیز بیشترین اطلاعاتی که افراد از هویج خام دارند در مورد همین ویتأمین است. بتاکاروتن به مقدار بسیار زیادی در هویج‌ها وجود دارند و می‌توانند برای حفظ کردن سلامت سیستم ایمنی بدن، پوست، مو و چشم‌ها مورد استفاده قرار گیرند.بتاکاروتن یا همان ویتأمین A در هویج پخته به مقدار بیشتری یافت می‌شود. اما نباید فراموش کنید که بخارپز کردن هویج در عوض جوشاندن آن می‌تواند مزیت‌های بیشتری را به شما برساند.

نکات مهم در پختن هویج
از جمله مهم‌ترین مواردی که در پختن هویج باید رعایت کنید شامل چند نکته بسیار مهم می‌شود. فراموش نکنید که در هویج پخته مقدار ویتأمین‌ها و مواد معدنی بسیار بیشتر می‌شود. این در صورتی است که اگر این نکات را رعایت نکنید، احتمالاً نه تنها مواد معدنی مورد نیاز شما در هویج پخته افزایش پیدا نمی‌کند، بلکه همان مقدار مواد معدنی که دارد نیز از بین خواهد رفت.

• خرد نکردن هویج
اولین مورد در خصوص آن است که هویج را به هیچ وجه خرد و یا حلقه حلقه نکنید. این کار سبب از دست رفتن مواد معدنی موجود در هویج می‌شود.
• جوشاندن یا بخار پز
مورد بعدی در خصوص آن است که هویج را بجوشانید و یا بخارپز کنید. بخار پز کردن هویج می‌تواند سبب شود که هم مقدار مواد معدنی موجود در آن افزایش پیدا کند و هم سبب می‌شود تا طعم هویج بهتر باقی بماند.

جمع‌بندی
مواردی که در طول این مطلب در خصوص آن که هویج پخته بهتر است یا هویج خام، مطرح شد، به شما نشان می‌دهد که هویج پخته گزینه بهتری است. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند که سبک رژیم غذایی سالم‌تری داشته باشید و همین مسأله نیز در سلامتی نهایی شما تأثیر بسیار مهمی را برجا می‌گذارد.فراموش نکنید که داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی هم در ارتقا وضعیت سلامتی و هم در حفظ تناسب اندام کند. برای آن که بدانید در طول یک روز به چه مقدار هویج نیاز دارید، می‌توانید به پزشک تغذیه و یا مشاور بدنسازی و مربی باشگاه مراجعه کرده و از او در خصوص این موضوع بپرسید.
برچسب ها: هویج
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها