به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۱۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۳۶۰۷۰۱
واتس اپ و اینستاگرام به سرنوشت تلگرام تبدیل می شود؟

دکمه فیلتر اینستاگرام برای همیشه زده شد؟

دکمه فیلتر اینستاگرام برای همیشه زده شد؟
گروه فناوری: «پهنای باند کاهش پیدا نکرده است. ما این موضوع را به صورت مستمر رصد می‌کنیم. بخاطر مسائل امنیتی و برخی از بحث‌ها که این روزها است، ممکن است گاهی اوقات محدودیت‌هایی توسط دستگاه‌های امنیتی تصمیم گیری و اعمال شود، ولی در کل ما هیچ کاهش پهنای باندی نداشته‌ایم و پهنای باند مورد نیاز کشور را به صورت روتین تامین می‌کنیم.» این جملاتی است که عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ابراهیم رئیسی در جلسه هئیت دولت و درپی اعتراضات مردم به گشت ارشاد و حجاب بیان کرد. حال از 30 شهریور ماه تا به امروز علاوه بر محدود شدن اینترنت و قطع شدن کامل آن در ساعات خاصی از شبانه روز، برخی برنامه ها مانند واتس اپ، گوگل پلی، اینستاگرام و ... با فیلتر رو به رو شده اند. 

واتس اپ و اینستاگرام به سرنوشت تلگرام تبدیل می شود؟
 اینستاگرام  و واتس‌اپ دو پلتفرم اول مورد استفاده کسب و کارها در سالهای اخیر هستند. بنابر گزارش های منتشر شده اینستاگرام بستر تامین زندگی 9 میلیون ایرانی است که بازاری بین ۱۸ تا ۳۲ هزارمیلیارد تومان در کشور دارد. واتس‌اپ نیز پیام رسان اول ایرانیان است که سهم آن از کل کاربران اینترنت ایران به بیش از ۷۱ درصد می‌رسد. اما، تجربه فیلتیرینگ در ایران می گویند که پلتفرم های فیلترشده، دیگر رفع فیلترینگ نمی شود. مانند تلگرام، که هر چند بعد از اعتراضات دی ماه 96، مدتی رفع فیلتر شد اما در اردیبهشت ماه 97 برای همیشه فیلتر شد. فیسبوک و توئیتر نیز در حوادث 88 بستری برای اطلاع رسانی اخبار و اعتراضات مردمی بود که درپی شدید شدن درگیری ها، مهر فیلتر بر روی آن نشست. این روزها و در پی تشدید شدن اعتراضات تجمعی به نظر می رسد که استارت اجرای طرح صیانت با فیلترینگ صورت گرفته زده شده است. 

تندروها به مراد دل‌شان رسیدند؟
ماه‌ها از تلاش تندروها برای تصویب طرح صیانت از فضای مجازی می‌گذرد؛ طرحی که بارها با مخالفت مردم و برخی طیف‌های سیاسی مواجه شد اما، سرانجام، در اواسط شهریور ماه شورای عالی فضای مجازی به ریاست ابراهیم رئیسی بخشی از این طرح ضد اینترنت را تصویب کرد. 

هر چند که مسئولان فیلترینگ اپلیکیشن هایی مانند واتس‌اپ، اینستاگرام و ... را بارها تکذیب کردند، اما، اظهارنظرهای آنان رنگ و بوی فیلترینگ می دهد. مانند سید محمد حسینی، معاون پارلمانی دولت که گفت:« «هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند. اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است.»حال با توجه به فیلترینگ این روزهای پلتفرم ها و احتمال عدم رفع فیلتیرینگ به نظر می رسد که بالاخره تندروها توانستند به مراد دلشان برسند و طرح صیانت را آن گونه که می خواهند به اجرا در بیاورند. 

 فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ برای همیشه
روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: با شرایط این روزهای اینترنت کشور، درآمد بیش از ۹ میلیون نفر در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.به‌نظر می‌رسد نسخه کامل و بی‌نقصی از طرح صیانت در حال اجراست. گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که احتمالا فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ دیگر رفع نخواهد شد و این دو پلتفرم محبوب به سرنوشتی مشابه تلگرام دچار خواهند شد

اگرچه کنترل ناآرامی‌های اخیر، بهانه‌ای برای فیلتر طیف گسترده‌ای از پلتفرم‌ها از جمله اینستاگرام و واتس‌اپ بود، اما حالا شواهدی مانند دستور به حذف این دو برنامه‌ از استورهای ایرانی مانند بازار و مایکت، نشان می‌دهد که گویا متولیان فضای مجازی کشور دیگر تصمیمی برای رفع فیلتر این دو پلتفرم پرطرفدار ندارند و به احتمال زیاد قرار است آنها هم به سرنوشتی مانند تلگرام دچار شوند.کارشناسان در این باره می‌گویند: احتمال رفع فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ بسیارضعیف است.

 
مرجع : قرن نو

عاشق ايرانم
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۱۶:۳۵
در َطول این جند دهه ثایت شد که جلوی پیشرفت و تکنولوژی و تبادل اطلاعات و ارتباطات رو نمیشه گرفت. این همه واسه ویدئو سختی و محدودیت گرفتند اما همه ویدئو دار شدند. بعدش برای ماهواره محدودیت و ممنوعیت ایحاد کردند و دیدیم که الان سالهاست اکثریت مردم در منازل ماهواره دارند. برای اینترنت و تلگرام و فیس بوک و اینستاگرام هم که همیشه انواع فیلترشکن و وی پی ان و پروکسی بوده. پس این همه نباید هزینه کنند. محدودیت روی تکنولوژی امکان پذیر نبوده و نخواهد بود.

ضمنا اینترنت ماهواره ای هم که در راه هست. (397699)
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۱۹:۰۲
به جای بستن اینترنت باید برعکس عمل می کردن . لااقل چند تا سایت خاص که جنبه تبادل اطلاعات نداره و هیچ کس نمی تونه ازش استفاده سیاسی کنه رو باز می ذاشتن که مردم سرگردم شن . الان طرف دسترسی به اینترنت نداره که حوصله اش سر می ره بیشتر طالب می شه بره بیرون . اون طوری جمعیت بیرون هم بیشتر و بیشتر می شه و اون کسانی که در خانه بودن و چیزی نمی دونستند آگاه تر می شن و چیزای جدید یاد می گیرند .

تازه دولت باید این روزها اینترنت و شبکه های فیلم و سریال رو رایگان می کرد که مردم رو مشغول نگه داره تو خونه (397731)
۱۴۰۱/۰۷/۰۶ ۱۹:۰۴
جالبه اونایی که بیشتر به "طرح صیانت" و "فیلترینگ" اعتقاد دارند ؛ خودشون دسترسی مستقیم به توئیتر دارند و اونجا مطلب می ذارن . (397732)
۱۴۰۱/۰۷/۰۷ ۱۲:۱۷
خدا لعنتشون کنه. از انتشار آزاد اطلاعات و .. میترسند (397796)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها