به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۳ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب : ۳۶۱۹۳۳

تبرئه مهاجر زن ایرانی از اتهام جاسوسی

تبرئه مهاجر زن ایرانی  از اتهام جاسوسی
گروه بین الملل: دادگاه اسرائیل یک زن ۵۰ ساله مهاجر ایرانی را که از سوی سازمان امنیت این کشور به «جاسوسی» برای جمهوری اسلامی متهم شده بود، به طور کامل از همه اتهامات تبرئه کرد و او را بی‌گناه نامید.
دادگاه، در حکم خود از سازمان امنیت اسرائیل شدیدا انتقاد کرد که به این زن اتهامات بی‌اساس وارد کرده و زندگی او را ویران کرده است.سازمان امنیت داخلی اسرائیل هشت ماه پیش مدعی شد که «باند زنان جاسوس ایرانی‌زاده» را «کشف» و «خنثی» کرده است.
گزارش‌های پیاپی منتشره در رسانه‌های اسرائیل بر اساس روایات سازمان امنیت داخلی اسرائیل به زندگی این زنان و خانواده‌های آن‌ها لطمه شدیدی وارد کرده و یکی از زنان نیز به تازگی با بلعیدن ده‌ها قرص خودکشی کرد اما در آخرین لحظه از مرگ نجات یافت. این زن ساکن مرکز اسرائیل مادربزرگ و مادر است.
دادگاه  در حکم خود در مورد این زن ۵۰ ساله تاکید کرد که او یک سال و نیم تنها از طریق شبکه‌های اجتماعی با یک فرد ایرانی مکاتبه کرده و هیچ قصدی برای جاسوسی و لطمه زدن به امنیت اسرائیل نداشته است.قاضی در حکم خود نوشت که مبلغ ۱۲۴۰ دلار استرالیایی که این زن از فردی با نام مستعار «رامبد نامدار» دریافت کرده، برای کمک به طرح هم‌یاری در اسرائیل بوده نه پاداشی برای کارهای جاسوسی و متهم اطمینان داشت که یک فرد طرفدار اسرائیل این کمک را کرده است.
قاضی ایلان سِلاع تاکید کرد که برای او ثابت شد که آن‌چه «شباک» مدعی «اطلاعات گردآوری» شده از سوی زن متهم بود، تنها جستجوی شخصی و عادی این زن در اینترنت بوده است.
قاضی در انتقاد تند از دولت اسرائیل و سازمان امنیت داخلی نیز گفت که این ادعاها نباید به دستگاه قضایی کشانده شود و اگر هدف این سازمان حفظ امنیت است، باید مردم را به مخاطرات ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی آگاه کند نه این‌که برای آنها دام‌ بگذارد.این احتمال مطرح است که تبرئه کامل این زن بر نظر قضاتی که باید در آینده به پرونده سایر متهمان این ماجرا رسیدگی کنند، نیز تاثیر بگذارد. اما رسانه‌های اسرائیل هنوز می‌گویند بعید نیست که تا ۱۵ سال حبس در انتظار متهمان دیگر باشد.
سازمان امنیت اسرائیل که داستانش از «جاسوسی» این زن از سوی دادگاه «بی‌اساس» تشخیص داده شد، در برابر حکم دادگاه سکوت کرده، اما رسانه‌های این کشور نوشته‌اند که دادستانی از حکم قاضی عمیقا ناخشنوده بوده و تقلا می‌کرد تا شاید دورانی هرچند کوتاه حبس شامل این زن شود.
این نخستین بار نیست که روایاتی که «شباک» در مورد شهروندان اسرائیلی یا عرب و فلسطینی به ظن «جاسوسی» برای ایران مطرح می‌کند و دادستان اسرائیل آن‌ها را اساس کیفرخواست قرار می‌دهد، در دادگاه‌ها رد شده یا بسیار کمتر از روایات این سازمان تشخیص داده می‌شود.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها