به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۱۵ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۳۶۲۲۰۴

۱۴ خاصیت دارویی و شگفت‌انگیز بادام

۱۴ خاصیت دارویی و شگفت‌انگیز بادام
گروه سلامت: از جمله خواص و فواید بادام می توان به جلوگیری از بیماری‌های قلبی، تقویت دستگاه ایمنی، مراقبت از پوست و مو، تنظیم فشار خون، جلوگیری از سرطان، کاهش وزن و تقویت قوای جنسی اشاره کرد؛ در این مطلب به تشریح بخشی از خواص و فواید بادام پرداخته‌ایم.

۱. تقویت سلامت مغز
بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در حال‌ رشد استفاده می‌شده است.این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.بعضی از مادران هر روز شیربادام به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

۲. تنظیم سطح کلسترولمصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد خون (LDL) مؤثر است.

۳. بهبود سلامت استخوان
بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

۴. جلوگیری از بیماری‌های قلبی
جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی است. چربی‌های‌ غیراشباع، پروتئین و پتاسیم موجود در بادام همگی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کنند. ویتامین ای (E) یک آنتی اکسیدان مؤثر است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، درحالی‌که منیزیم موجود در بادام می‌تواند در جلوگیری از حمله‌ قلبی مؤثر باشد.بعضی از ترکیبات موجود در بادام روی پروتئین‌ِ واکنشیِ C تأثیر می‌گذارد؛ این پروتئین‌ها باعث التهاب خطرناک شریانی می‌شود. بادام همچنین منبع غنی از اسیدفولیک است. بنابراین به کاهش سطح هموسیستئین که عامل ایجاد پلاک چربی در رگ‌هاست، کمک می‌کند علاوه‌ بر این، فلاونوئید پوست بادام با ویتامین E ترکیب می‌شود و از آسیب دیواره‌ی رگ‌ها جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده‌ی کوتاه‌مدت از رژیم بادام در مردان بین سنین ۲۰ تا ۷۰ سال سبب بهبود عملکرد عروقی می‌شود.
 
۵. تقویت دستگاه ایمنی
بدن انسان ترکیبات زیادی دارد که باعث حفظ سلامت کلی بدن و قلیایی‌بودن محیط آن می‌شود. بادام منبع غنی از مواد قلیایی است که برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن بسیار مناسب است که توانایی ازبین‌بردن بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.علاوه‌بر اینکه میزان مواد قلیایی بادام بسیار بالاست، مقدار زیادی ویتامین E هم دارد که آنتی‌اکسیدانی خیلی قوی است. این آجیل همچنین رادیکال‌های آزاد خطرناک را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های مزمن را در بدن تشدید می‌کند و می‌تواند برای بدن خطرناک باشد.آنتی‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین E که در بادام یافت می‌شود، در درمان بیماری‌های زیادی مثل سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر دارد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که ویتامین E کافی دریافت می‌کنند، به‌میزان ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از بقیه در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرند.

۶. مراقبت از پوست
خواص بادام برای مراقبت از پوست به‌خوبی شناخته شده است. معمولا برای ماساژ نوزادان از روغن بادام استفاده می‌شود. شیر بادام به‌خاطر تأثیرات مثبتی که روی پوست دارد، معمولا در بعضی از سوپ‌ها مصرف می‌شود.

۷. کاهش التهاب
خیلی از مردم تصور می‌کنند که «چربی» کاملا مضر است اما در واقع این‌طور نیست! برخی از اسیدهای چرب ضروری هستند و مصرف آنها برای سلامت کلی بدن لازم است. بدن نمی‌تواند این اسیدهای چرب را بسازد و لازم است که از طریق منابع غذایی آنها را تأمین کنیم.بادام دو نوع اسید چرب بسیار مهم یعنی لینولئیک و لینولنیک اسید دارد. این اسیدهای چرب به کاهش التهابات موجود در بدن که افراد زیادی از آن رنج می‌برند، کمک می‌کند. اسید چرب همچنین به کاهش سطح کلسترول بد خون (LDL) کمک می‌کند و در سلامت پوست و مو نقش دارد. تمام این موارد نشان می‌دهد که این آجیل چقدر برای بدن مفید است.

۸. تنظیم فشار خون
پتاسیم موجود در بادام به تنظیم فشار خون و کاهش سطح نمک کمک می‌کند و نوسان فشار خون را کنترل می‌کند. سایر مواد مغذی موجود در بادام هم باعث ایجاد تعادل لازم برای بدن می‌شود که می‌تواند از بیماری‌های بسیاری جلوگیری کند. تعادل ویتامین‌ها و موادمعدنی برای یک داشتن زندگی سالم ضروری است. اما اگر یکی از این عناصر نادیده گرفته شود، روی تمام بدن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند سبب کم خونی، استرس و افزایش فشار خون شود.

۹. افزایش تولید انرژی
وجود منیزیم، مس و ریبوفلاوین موجود در بادام به تولید انرژی و افزایش سرعت سوخت و ساز بدن کمک می‌کند. اگر در روز تحرک لازم را دارید، چند عدد از این خشک‌بار می‌تواند نیاز بدن شما را تأمین کند؛ بدون اینکه نگران چربی و کالری آن باشید.

۱۰. جلوگیری از سرطان
یکی از خواص بادام جلوگیری از سرطان است. بادام باعث عبور راحت غذا از لوله‌ گوارش و درنتیجه پیشگیری از سرطان روده بزرگ (کولون) می‌شود.

۱۱. جلوگیری از دیابت
جلوگیری از دیابت، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی بدن است. بادام افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. ممکن است قند خون افراد مبتلا به دیابت با صرف هر وعده‌ی غذایی به میزان زیاد تغییر کند. این تغییرات برای بدن خطرناک است. مصرف بادام می‌تواند در جلوگیری از تغییرات خطرناک قند خون مؤثر باشد. بادام در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و فرایند جذب را راحت‌تر می‌کند.

۱۲. مصرف بادام در زمان بارداری
بادام یکی از خوراکی‌های حاوی اسیدفولیک است که از برخی نقص‌های هنگام تولد در نوزادان جلوگیری می‌کند همچنین رشد سلول‌های سالم و تشکیل بافت را تحریک می‌کند. نقص لوله‌ عصبی، شرایطی است که در آن لوله‌ عصبی در جنین یا وجود ندارد و یا به‌درستی تشکیل نمی‌شود.پزشکان در دوران بارداری برای خانم‌ها، مکمل‌های اسید فولیک تجویز می‌کنند تا تکامل لوله‌ عصبی جنین به‌درستی انجام شود. بادام به اندازه‌ی کافی اسید فولیک دارد و می‌تواند سلامت مادر و جنین را تضمین کند!

۱۳. کاهش وزن
اگر به‌دنبال کاهش وزن هستید، نوشیدن شیربادام بسیار مناسب است. اسید چرب غیراشباع موجود در بادام در کاهش اشتها و جلوگیری از پرخوری مؤثر است. فیبر غذایی موجود در بادام برخلاف اینکه خوراکی کوچکی است، اما باعث ایجاد احساس سیری می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که رژیم کم‌کالری و غنی از بادام برای افراد چاقی که قصد کاهش وزن دارند، بسیار مناسب است.تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به‌طورمرتب از بادام استفاده می‌کنند (حداقل دو بار در هفته)، بیشتر در وزن ایدئال خود باقی می‌مانند. همچنین در مقایسه با آن، افرادی که کمتر یا هیچ‌وقت از بادام استفاده نمی‌کنند بیشتر از نوسان وزن خود رنج می‌برند. فیبر موجود در بادام به حرکات روده کمک می‌کند، وزن را کاهش می‌دهد و باعث سم زدایی از بدن می‌شود.

۱۴. جلوگیری از یبوست
بادام سرشار از فیبر است و مثل سایر غذاهای دارای فیبر می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. البته لازم است بعد از مصرف بادام مقدار قابل‌توجهی آب نوشیده شود تا روند جذب با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد. نیاز نیست که روزانه مقدار زیادی بادام بخورید، خوردن ۴ یا ۵ عدد بادام کافی است تا هضم بهتری داشته باشید و حرکات روده منظم شود؛ مصرف بادام می‌تواند به افزایش سطح چربی‌های غیراشباع بدن کمک کند همچنین موادمعدنی فوق‌العاده‌ای دارد.خواص بادام تنها محدود به موارد بالا نیستند و در واقع یکی از رازهای زیبایی موهای زنان هندی، استفاده از روغن بادام است همچنین نقش و تأثیر بادام بر کاهش اضطراب در پژوهش‌هایی مورد بررسی قرار گرفته است.
برچسب ها: بادام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها