به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۳۶۳۴۶۳

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد

عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور عراق شد
گروه بین الملل: نمایندگان پارلمان عراق پس از رای‌گیری عبداللطیف جمال رشید، را بعنوان رئیس‌جمهوری جدید این کشور انتخاب کردند.
اتفاق اخیر راه را برای انتخاب نخست وزیر جدید این کشور باز خواهد کرد تا به بحران سیاسی عراق که ماهها ادامه داشته، خاتمه دهد. رشید ۷۸ ساله که جانشین برهم صالح شده، وزیر سابق منابع آب بود و بنظر می‌رسد انتخاب او با مصالحه صورت گرفته باشد.
قبل از رای‌گیری، منطقه امنیتی سبز بغداد که ساختمان پارلمان هم در آنجا قرار دارد، مورد حمله موشکی قرار گرفت که چند نیروی امنیتی هم در این حمله زخمی شدند.
در رای‌گیری ، رشید توانست ۱۶۰ رای کسب کند؛ رقیب او، برهم صالح ۹۹ رای را از آن خود کرده بود.انتظار می‌رود اولین کار رئیس جمهوری جدید عراق، معرفی یک نامزد برای نخست وزیری کشورش باشد تا جایگزین مصطفی الکاظمی شود؛ او همچنین باید دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.انتخابات عراق سال پیش برگزار شد که در آن ائتلاف مقتدی صدر بیشترین کرسی‌های پارلمان را بدست آورد اما توافقی برای انتخاب نخست وزیر و رئیس‌جمهوری جدید بدست نیامد.
تا به امروز دولت مصطفی کاظمی، نخست وزیر این کشور اداره عراق را در دست داشته است.
ائتلاف به رهبری مقتدی صدر که با شعار« استقلال و مخالفت با نفوذ خارجی» وارد انتخابات شده بود، با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی بزرگترین فراکسیون پارلمان این کشور به شمار می‌رفت.
در ماه‌های گذشته، مقتدی صدر از طریق گروه طرفداران صدر و متحدان سنی و کرد آن‌ها به دنبال تشکیل «دولت اکثریت ملی» بود؛ اما تلاش‌های او را رقبایش در مجلس، «چارچوب هماهنگی شیعیان»، که «ائتلاف دولت قانون» به رهبری مالکی یک جزء اصلی آن را تشکیل می‌دهد، خنثی کردند.تابستان امسال حامیان مقتدی صدر روحانی مقتدر عراق چند بار به پارلمان عراق حمله کردند.پس از ماه‌ها بن‌بست و کشمکش، مقتدی صدر و ۷۳ نماینده حامی اوخرداد ماه استعفا دادند.
از گزینه‌های قوی برای نخست‌وزیری عراق محمد سودانی ۵۲ ساله است که سابقا در سمت‌های وزیر و فرماندار استانی هم فعالیت کرده بود.
برچسب ها: عراق
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها