به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۳ ساعت ۱۸:۱۲
کد مطلب : ۳۶۳۷۵۳

فشار به صربستان برای جلوگیری از عبور مهاجران

فشار به صربستان برای جلوگیری از عبور مهاجران
گروه بین الملل: کشورهای اتحادیه اروپا سهل‌گیری در ورود به صربستان را از عوامل تبدیل این کشور به یکی از گذرگاه‌های مهاجران می‌دانند. وزیران کشور اتحادیه اروپا فشار بر صربستان را برای دشوار کردن ورود مهاجران احتمالی افزایش می‌دهند.
 مطابق معمول سال‌های اخیر از اواخر تابستان و شروع پائیز شمار پناهجویانی که تلاش می‌کنند از "مسیر بالکان" خود را به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برسانند رو به افزایش است.
صربستان یکی از کشورهای منطقه بالکان است که به دلیل عدم نیاز به ویزا یا شرایط به‌نسبت سهل دریافت ویزای آن، برای مهاجران و پناهجویانی که قصد دارند بخت خود را برای ورود به اتحادیه اروپا بیازمایند جاذبه زیادی دارد.
 وزیران کشور اعضای اتحادیه در نشستی در لوکزامبورگ فشار بر صربستان را افزایش دادند تا شرایط اعطای ویزا به پناهجویان احتمالی را تشدید کند.
بسیاری از شرکت کنندگان در این نشست، عدم نیاز به دریافت ویزا و شرایط آسان دریافت ویزای صربستان را از دلایل افزایش شدید شمار مهاجران در هفته‌های اخیر عنوان کردند.ماه گذشته شماری از ایالت‌ها و مناطق جنوبی آلمان اعلام کردند که به دلیل افزایش شدید ورود مهاجران برای اسکان آنها با کمبود جا و مشکلات زیادی روبرو هستند.
نانسی فزر، وزیر کشور دولت فدرال آلمان در نشست لوکزامبورگ از صربستان خواست شرایط اعطای ویزای خود را با قوانین اتحادیه اروپا هماهنگ کند و تاکید کرد این کار باید هر چه سریع‌تر انجام شود و به زمان دیگری موکول نشود.الوا یوهانسون، کمیسیر امور داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید باید فشار بر تمام کشورهای جنوب منطقه بالکان افزایش یابد تا امکان ورود بدون ویزای شهروندان خارجی را متوقف کنند.در حال حاضر شهروندان صربستان برای ورود به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا نیاز به دریافت ویزا ندارند. یوهانسون گفته در صورتی که صربستان در قوانین خود تجدید نظر نکند احتمال تجدید نظر در توافق‌نامه‌ها در این حوزه منتفی نیست.صربستان در سال‌های گذشته با ده‌ها کشور توافق‌نامه‌هایی برای لغو ویزا و اجاره اقامت ۳۰ تا ۹۰ روزه امضاء کرده است.
در میان این کشورها ۲۵ کشور وجود دارند که ورود شهروندان آنها به اتحادیه اروپا بدون دریافت ویزا مجاز نیست. ترکیه، هند، بروندی و تونس از جمله این کشورها هستند که هزاران نفر از شهروندانشان در ماه‌های گذشته از طریق صربستان وارد اتحادیه اروپا شده‌اند.به طور معمول شانس پذیرفته شدن درخواست پناهندگی این شهروندان بسیار ناچیز است با این همه در ماه‌های گذشته تعداد پناهجویان و مهاجران غیرقانونی به شدت افزایش یافته است.
نهاد حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا موسوم به "فرونتکس" می‌گوید موارد عبور غیرقانونی از مرز و از مسیر جنوب بالکان در ۹ ماه نخست امسال به نسبت دوره مشابه سال پیش دو برابر شده و به ۱۰۶ هزار مورد رسیده است.این آمار بیانگر تعداد مهاجرانی که غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند نیست، زیرا برخی پناهجویان برای رسیدن به مقصد بارها تلاش می‌کنند از مرز عبور کنند.
وزیر کشور آلمان صربستان را متهم می‌کند که برای لغو ویزا کشورهایی را مد نظر قرار داده که استقلال کوزوو را به رسمیت نمی‌شناسند و این کار را غیرقابل قبول خوانده است.
استان خودگردان کوزوو سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد اما بلگراد و برخی دیگر از کشورها این استقلال را به رسمیت نمی‌شناسند.نانسی فزر درباره راه‌های اعمال فشار بر صربستان می‌گوید این کشور مایل است در جایگاه کاندیداهای پیوستن به اتحادیه اروپا قرار گیرد و برای این کار باید قوانین مربوط به روادید خود را با قوانین اتحادیه هماهنگ کند.
ظاهرا وزیر کشور آلمان توجه نکرده که صربستان از یک دهه پیش نامزد پیوستن به اتحادیه اروپاست گرچه مذاکرات در این زمینه از سال ۲۰۱۴ به این سو به شدت کند شده است.
الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان هفته گذشته در دیدار با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در پراگ اطمینان داد که قوانین ویزا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی اصلاح شوند.
کشورهای عضو اتحادیه نسبت به تحقق این وعده چندان خوش‌بین نیستند. وزیر کشور جمهوری چک که ریاست دوره‌ای اتحادیه را بر عهده دارد  اعلام کرد که برای تسریع روند تصمیم‌گیری در این مورد به بلگراد سفر می‌کند.
 
برچسب ها: اتحادیه اروپا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها