به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۴ ساعت ۱۴:۴۵
کد مطلب : ۳۶۳۹۱۹

چرا کسب و کار‌ها به فاکتور فروش نیاز دارند؟

گروه کسب و کار: فرض کنید صاحب کسب و کاری مانند طراحی دکوراسیون داخلی هستید و مشتری با روی باز برای تغییر دکوراسیون اداره خود، شما را انتخاب کرده است. با اینکه شما در بخش اجرایی نقصی ندارید اما صرفا فاکتور فروش برای ارائه به مشتری ندارید! این مشکل می‌تواند بسیار بزرگ باشد و حتی شما را از مبادلات اقتصادی با سایر شرکت‌های تجاری منع کند. در این مقاله به دلایل اصلی نیاز کسب و کار‌ها به فاکتور فروش (رسمی و غیر رسمی) می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.
چرا کسب و کار‌ها به فاکتور فروش نیاز دارند؟
فاکتور فروش چیست؟
فاکتور جزء لاینفک بخش مالی هر کسب و کاری است. فاکتور یک توافق نامه کتبی در مورد معامله بین یک شرکت تجاری و یک مشتری (چه شرکت چه مشتری عادی) را مستند می‌کند که حاوی جزئیاتی در مورد میزان ارزش ریالی ارائه خدمات و محصولات، کد اقتصادی طرفین، مشخصات حقیقی و حقوقی فروشنده و خریدار، تاریخ فروش و تاریخ پرداخت است.
فاکتور فروش شامل چه مواردی می‌شود؟
اگر کسب و کار شما پیشتر اقدام به چاپ فاکتور رسمی نکرده باشد، ظاهر این نوع فاکتور دقیقا مشابه تصویر بالاست. فاکتور رسمی صورتحساب فروش کالا و خدمات به شرح زیر است:
•    مشخصات فروشنده شامل نام حقیقی/حقوقی، شماره اقتصادی، شماره ملی/ شماره ثبت، نشانی کامل شامل آدرس، کد پستی، شهر و شماره تماس
•    مشخصات خریدار شامل نام حقیقی/حقوقی، شماره اقتصادی، شماره ملی/ شماره ثبت، نشانی کامل شامل آدرس، کد پستی، شهر و شماره تماس
•    مشخصات کالا یا خدمات مربوطه شامل کد کالا، شرح کالا، تعداد، واحد اندازه گیری، مبلغ واحد به ریال، مبلغ تخفیف، جمع مالیات و عوارض و جم مبلغ کل به ریال
•    شرایط و نحوه فروش شامل نقدی و غیر نقدی
•    مهر و امضا فروشنده و خریدار

فاکتور‌ها برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟



 در نگاه اول شاید فاکتور را بتوان برگه ای ساده برای ثبت تراکنش‌های مالی دانست اما فاکتور کاربرد‌های متنوعی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    ثبت سوابق و میزان فروش
فاکتورها چه نوع رسمی چه غیر رسمی آن‌ها، سوابق معاملات تجاری را ثبت می‌کنند. داشتن سوابق تراکنش در یک مکان، پیگیری فروش‌های قبلی را برای شما آسان تر می‌کند و همچنین اگر کسب و کار شما محصولاتی را می‌فروشد، نگهداری فاکتورها به ردیابی و مدیریت موجودی کمک می‌کند.

•    حسابداری
یکی از اصلی ترین دلایلی که می‌توان برای ثبت فاکتور در نظر گرفت، موارد مربوط به حسابداری سازمان است. داشتن سند و مدرک در مورد تراکنش‌های مالی علاوه بر اهمیت بالا برای ارائه به سازمان مالیات و دارایی، برای بخش حسابداری سازمان نیز حیاتی است.

•    محافظت قانونی
از آنجایی که ثبت فاکتور، محصولات یا خدمات ارائه شده را تایید می‌کند، در بسیاری از موارد می‌تواند از کسب و کارها در برابر شکایت‌های نادرست محافظت کند. فاکتورهای امضا و مهر شده توسط طرفین می‌توانند به عنوان اسنادی الزام آور و قانونی عمل کنند.

•    استراتژی کسب و کار
فاکتورها می‌توانند به شما کمک کنند عملکرد کسب و کار خود را ارزیابی کرده و استراتژی خود را برای رشد بیشتر تنظیم کنید. از آنجایی که فاکتور سند رسمی است که سوابق معاملات را ارائه می‌دهد، تجزیه و تحلیل آن، می‌تواند بینشی برای محبوب ترین محصولات یا خدمات، حجم فروش و موارد دیگر ارائه دهد.

انواع فاکتور فروش
 
•    پیش فاکتور
پیش فاکتور یک صورتحساب اولیه برای فروش محصول و خدماتی در آینده است. از آنجایی که این یک تاییدیه فروش نیست، پیش فاکتور مانند یک قول و تعهد عمل می‌کند. با این حال، از این جهت که یک توافق نامه الزام آور است، با صحبت لفظی متفاوت است. از انواع فاکتور‌های کاربن لس، تحریر، دسته چکی و ... می‌توان برای صدور پیش فاکتور استفاده کرد.

•    فاکتور رسمی
اصلی ترین نیاز هر کسب و کاری به فاکتور رسمی به دلیل موارد مالیاتی و ارائه اسناد معتبر به سازمان دارایی کشور است. فاکتور رسمی را در ابتدای مقاله با تصویر و توضیحات تکمیلی، تشریح دادیم.

•    فاکتور کاربن لس
این صفت برای فاکتور‌ها، از جنس برگه‌های آنها می‌آید. کاربن لس یا NCR اشاره به نوعی از کاغذ دارد که بدون نیاز به کاربن و با استفاده از رنگدانه‌های حساس به فشار، نقش کپی کردن محتوای نگارش شده در صفحات دیگر فاکتور را انجام می‌دهد.

•    فاکتور تحریر
جنس کاغذ تحریر برای کپی روی صفحات دیگر فاکتور، نیاز به کاغذ کاربن بین برگه‌ها دارد. این نوع از فاکتور بخصوص برای فاکتور‌های دسته چکی و قبضی (اکثرا برای فروشگاه‌هایی که نیاز به بازگشت به آنها را دارید.) استفاده می‌شود.

چاپ فاکتور در مجتمع چاپی سینا
 مجتمع چاپ و بسته بندی سیناپکینگ یکی از قدیمی ترین چاپخانه‌های کشور با بیش از 25 سال سابقه تولید و چاپ انواع لیبل امنیتی، صنعتی و پیشتاز در امر چاپ افست است. این مجموعه با توان بالا که در زمینه برچسب‌های امنیتی و بسته بندی دارد، اقدام به چاپ انواع فاکتور فروش در طرح‌های متنوع با چاپ افست با کیفیت نموده است.
برای اطلاع از قیمت‌ها و سفارش فاکتور رسمی با شماره گذاری ملخی فارسی قرمز به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.
 
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها