به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۷ ساعت ۱۳:۴۳
کد مطلب : ۳۶۴۵۱۷

رونمایی از چک الکترونیک در زمان اختلال اینترنت!

رونمایی از چک الکترونیک در زمان اختلال اینترنت!
گروه اقتصادی: بانک مرکزی در روز گذشته میزبان مراسم رونمایی از سامانه شفق بود و در این مراسم، رئیس کل بانک مرکزی از قدم تازه شبکه بانکی ایران در مسیر بانکداری الکترونیک خبر داد.علی صالح آبادی اعلام کرد که اولین چک الکترونیک ایران تا دو هفته آینده صادر خواهد شد. به این ترتیب قانون چک که در آبان ماه سال ۹۷ به تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی رسید به طور کامل اجرا می‌شود.
 
 بانکداری الکترونیک در زمان محدودیت‌های اینترنتی
با وجود مزایای صدور چک‌های الکترونیک، اجرای این طرح در شرایط کنونی یک تناقض بزرگ بین سیاست‌های دولت و بانک مرکزی است.لازمه اصلی دستیابی به موفقیت در حوزه بانکداری الکترونیک، دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار است. با این حال اخبار صدور چک الکترونیک درست در زمانی مطرح می‌شوند که اینترنت کل کشور با اعمال محدودیت‌های مکرر مواجه است.

حدود یک ماه است که اینترنت در کل کشور مختل شده است و حتی اپلیکیشن‌های برخی از بانک‌ها از کار افتاده‌اند یا خدمات آنها به کندی ارائه می‌شود.از آنجا که مشخص نیست اختلالات اینترنت تا چه زمان ادامه پیدا کند، ممکن است تداخل این روند با صدور چک‌های الکترونیک، استفاده‌کنندگان از این چک‌ها را دچار مشکل کند.

مزایای استفاده از چک الکترونیک
با وجود مشکلاتی که ممکن است به دلیل قطعی‌های اینترنت برای چک‌های الکترونیک بوجود بیاید، می‌توان این طرح را یکی از اقدامات مثبت بانک مرکزی دانست.چک‌های الکترونیکی همان کاربرد چک‌های سنتی را دارند و تمامی قوانین مربوط به چک‌های کاغذی برای این نوع از چک‌ها نیز صدق می‌کند. با این تفاوت که تمامی فرآیندهای صدور، دریافت و انتقال این چک‌ها دقیق‌تر، امن‌تر و سریع‌تر انجام می‌شود.

به علاوه چک‌های الکترونیکی می‌توانند تا حد زیادی از وقوع جرایم بانکی مثل پولشویی و همچنین فرارهای مالیاتی جلوگیری کنند. به علاوه اجرای این طرح جلوی صدور چک‌های بی محل را می‌گیرد و به این ترتیب احتمال کلاهبرداری و برگشت خوردن چک‌های صادر شده، کاهش می‌یابد.

از سمت دیگر چک‌های الکترونیکی با فراهم کردن امکان آگاهی از گردش حساب و مدیریت موجودی حساب به کمک ابزار‌هایی از جمله تلفن همراه، دستگاه‌های خودپرداز و اینترنت، از برگشت خوردن چک‌ها جلوگیری می‌کند.
چک‌های الکترونیکی مزایای دیگری همچون قابلیت رصد لحظه‌ای، هزینه عملیاتی و کارمزدهای کمتر از چک‌های سنتی و همچنین امکان جایگزینی در همه معاملات را نیز در خود جای داده‌اند.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: چک الکترونیکی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها