به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۱۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۳۶۴۶۱۱

ترس روسیه از تحقیق درباره پهپادهای ایرانی

ترس روسیه از تحقیق درباره پهپادهای ایرانی
گروه بین الملل: روسیه به سازمان ملل در مورد تحقیق پیرامون کاربرد پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین هشدار داد.
دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، در پی نشست شورای امنیت گفت که تمامی تسلیحات به کار گرفته شده در جنگ اوکراین ساخت روسیه است و "اتهامات بی اساس و تئوری توطئه" در مورد دریافت کمک تسلیحاتی از ایران را محکوم کرد.
او به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، و کارکنان سازمان گفت که «از هرگونه تحقیقات غیرقانونی [در مورد کاربرد پهپادهای ساخت ایران در اوکراین] خودداری کنند» و هشدار داد که «در غیر این صورت، ما باید همکاری خود با آنان را مورد ارزیابی مجدد قرار دهیم، که به نفع هیچکس نخواهد بود».
قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب شورای امنیت سازمان ملل ناظر بر اجرای برجام، یک رشته محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران به اجرا گذاشته و ارسال پهپادهای ایرانی به روسیه تخلف هر دو کشور از این قطعنامه و غیرقانونی محسوب می‌شود.پس از حملات سنگین اخیر روسیه به پایتخت اوکراین که تلفات انسانی و خسارات گسترده به زیرساخت‌های غیرنظامی این شهر وارد کرد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه خواستار تشکیل نشست اضطراری شورای امنیت در مورد اتهام استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران در جنگ شدند.
اوکراین گفته است که در کمتر از یک ماه، بیش از ۲۲۰ پهپاد ایرانی را ساقط کرده و از دبیرکل سازمان ملل متحد برای اعزام کارشناسان به اوکراین جهت بازرسی لاشه‌های تعدادی از آنها دعوت کرده است.
ایران فروش پهپاد به روسیه را تکذیب کرده و وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات وزیر خارجه اوکراین در مورد احتمال قطع رابطه سیاسی با تهران، خواستار گفتگو در این مورد شد.
نماینده ایران در سازمان ملل هم «ادعاهای بی‌پایه و ‌اساس» در مورد ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه را تکذیب کرد و گفت که دولت او در رای‌گیری درباره جنگ اوکراین رای ممتنع داده و به حل مسالمت‌آمیز این جنگ اعتقاد دارد.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها