به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۸ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۳۶۴۶۴۶

کناره‌گیری لیز تراس از نخست وزیری بریتانیا

کناره‌گیری لیز تراس از نخست وزیری بریتانیا
گروه بین الملل: لیز تراس، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب محافظه‌کار این کشور  در برابر ساختمان نخست وزیری در خیابان داونینگ استریت لندن، کناره‌گیری خود را از مقام نخست وزیری اعلام کرد. تراس با اشاره به گفت‌وگو با چارلز سوم، پادشاه بریتانیا در این باره تأکید کرد که تا جانشینی برای او منصوب شود، در سمت خود باقی می‌ماند.
نخست وزیر بریتانیا گفت که در توافق با مقامات حزب محافظه‌کار، قرار است هفته آینده انتخابات درون حزبی دیگری برای انتخاب جانشین او برگزار شود.لیز در حالی کناره‌گیری می‌کند که تقریبا تنها ۴۵ روز از پیروزی او در انتخابات داخلی حزب محافظه‌کار می‌گذرد.لیز تراس در روزهای آغازین ماه سپتامبر سال جاری و پس از بوریس جانسون به عنوان نخست وزیر بریتانیا انتخاب شد. جانسون پس از جنجال‌ها و رسوایی‌های متعدد از جمله با فشار هم‌حزبی‌های خود، از این سمت کناره‌گیری کرده بود.تلاش تراس برای بقا در این سمت کمی پس از نشستن بر کرسی وزارت و از  اواسط سپتامبر آغاز شد؛ پس از آنکه برنامه‌های مالیاتی او از جمله با واکنش منفی بازار روبرو گشت.
در پی آشفتگی بازار بریتانیا، ارزش پوند استرلینگ در برابر دلار به پایین‌ترین سطح رسید. تراس در واکنش، از سیاست کاهش مالیات عقب‌نشینی کرد، کوازی کوارتنگ وزیر دارایی روز جمعه ۱۴ اکتبر (۲۲ مهر) از سمت خود برکنار و جرمی هانت جانشین او شد.
بسیاری از نمایندگان بریتانیا در هفته‌های گذشته خواستار کناره‌گیری او از این سمت شده‌ بودند. نارضایتی و مقاومت در برابر تراس در دورن حزب محافظه‌کار نیز در هفته‌های گذشته بالا گرفته بود.تراس اما در روزهای گذشته گفته بود، علیرغم فشارها، قصد ندارد از این مقام کناره‌گیری کند.
روز گذشته سوئلا براورمن، وزیر کشور بریتانیا از مقام خود استعفا داد. او دومین وزیر کابینه بود که در طول هفت روز گذشته از مقامش کناره‌گیری می‌کرد.بر پایه گزارش مؤسسه نظرسنجی یوگاو YouGov، تراس کمترین محبوبیت را در میان رؤسای دولت از آغاز تحقیقات و نظرسنجی‌های این مؤسسه به نام خود ثبت کرده است.
بر پایه تازه‌ترین نظرسنجی‌ها حزب کارگر بریتانیا تقریبا ۳۰ درصد از حزب محافظه‌کار پیشی گرفته است.
 
برچسب ها: بريتانيا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها