به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۲ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب : ۳۶۵۴۴۱
برای جبران شکست‌های پیاپی خود در جبهه‌های جنگ در اوکراین

روسیه در حال زمینه‌‌چینی برای استفاده از «بمب کثیف» است

گروه بین‌الملل: در حالی که مقامات روسیه مدعی شده‌اند که اوکراین درصدد استفاده از «بمب هسته‌ای کثیف» است، اوکراین و کشورهای حامی آن در غرب ابراز نگرانی کردند که روسیه با طرح این اتهام، در صدد زمینه‌چینی برای کاربرد این نوع بمب‌ها است تا شکست‌های پیاپی خود در جبهه‌های جنگ را جبران کند.
نمای هوایی از شهر خرسون که احتمال می‌رود به زودی توسط ارتش اوکراین از اشغال روسیه آزاد شود
نمای هوایی از شهر خرسون که احتمال می‌رود به زودی توسط ارتش اوکراین از اشغال روسیه آزاد شود
سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، روز اول آبان در تماس‌ تلفنی با همتایان غربی خود و همچنین ترکیه گفته بود مسکو «مظنون» است که کی‌یف در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از «بمب کثیف» است. وزیران خارجه آمریکا، بریتانیا و فرانسه روز دوشنبه دوم آبان در یک بیانیه مشترک با رد ادعاهای کرملین، تاکید کردند که کماکان حامی اوکراین هستند. بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نیز گفت که مسکو با مطرح کردن این ادعاها در صدد بهانه‌جویی برای تشدید جنگ است. با این اوصاف، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، روز دوشنبه با تکرار ادعای وزیر دفاع روسیه گفت که تهدید اوکراین به استفاده از بمب رادیواکتیو علیه نیروهای روس «واقعی و جدی» است.  پسکوف افزود چه غرب باور کند، چه نه، مسکو این تهدید را با جدیت زیاد تلقی کرده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در واکنش به این ادعاهای مقامات ارشد روسیه، گفت اتهامات روسیه نشان می‌دهد که مسکو خود دارد چنین حمله‌ای را طراحی می‌کند. زلنسکی با بیان این‌که ممکن است اساسا روسیه از قبل «همه این‌ها را آماده کرده باشد»، افزود همه می‌فهمند که منبع «همه چیز کثیف» کیست. اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، نیز روز دوم آبان ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دعوت کرد که برای بررسی این ادعا وارد عمل شوند. رزنیکوف گفت که دنیا باید به «اخاذی هسته‌ای روسیه» پاسخ بدهد. از آغاز شکست‌های نظامی روسیه در جنگ علیه اوکراین، ولادیمیر پوتین، جبهه‌های جنگ را گسترش داده و بر شدت حملات پهپادی و موشکی به اوکراین افزوده است. او در عین حال تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای کرده است.
«بمب کثیف هسته‌‎ای» یا «بمب تاکتیکی اتمی» نوعی بمب یا موشک آلوده به مواد رادیواکتیو است که بدون استفاده از انفجار اتمی، محیط را به تشعشعات هسته‌ای آلوده می‌کند. در حالی که حملات موشکی روسیه در روزهای گذشته به زیرساخت‌ها و سیستم انرژی اوکراین آسیب جدی وارد کرده و از جمله به قطع برق در مناطق پهناوری در اوکراین منجر شده است، مقامات محلی وابسته به روسیه در استان خرسون از ده‌ها هزار تن از مردم این منطقه خواسته‌اند با ترک خانه خود «فورا» به عمق خاک روسیه بروند. روسیه احتمال می‌دهد که حملات نیروهای اوکراینی برای بازپس‌گیری خرسون به زودی عملی شود. شکست احتمالی روسیه در خرسون می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های مسکو در جنگ ۹ ماه گذشته را رقم بزند.
اوکراین گزارش داده که حملات روسیه، از جمله با توسل به پهپادهای ساخت ایران، روز یکشنبه شهر میکولایف را که در هنوز در دست نیروهای اوکراینی در مرز استان اشغال شده خرسون است، هدف قرار داد و از جمله به یک ساختمان مسکونی بلندمرتبه آسیب زد. اوکراین همزمان از رهگیری و منحرف کردن ۱۴ فروند دیگر از موشک‌های شلیک شده از سوی روسیه به میکولایف خبر داد. خرسون یکی از چهار استانی است که روسیه به تازگی و پس از اعلام نتایج «همه پرسی»، آن را ضمیمه خاک خود کرد. اوکراین و جامعه جهانی این «همه‌پرسی» را جعلی و الحاق این استان‌های اوکراین را به شدت محکوم کرده‌اند. در این وضعیت تلویزیون دولتی روسیه مملو از برنامه‌های گفت‌وگو با به اصطلاح «کارشناسان» است که آشکارا حملات شدیدتر روسیه به زیرساخت‌های مدنی در اوکراین را توصیه می‌کنند، تا به گفته آن‌ها، «کشور جعلی» اوکراین از بین برود.
به گزارش رویترز، آنتونی کراسوفسکی، یک مجری «راشا تودی»، شبکه تلویزیون دولتی روسیه، از غرق کردن کودکان اوکراینی و یا مرگ آن‌ها با سوزانده‌شدن در کلبه‌ها سخن گفته و همچنین ظاهرا «به شوخی» گفته است که مادربزرگ‌های اوکراینی خرج کفن و دفن خود رابه سربازان روسی می‌دهند تا به آن‌ها «تجاوز کنند». هر چند یک کمیته تحقیقات در روسیه از صدور دستور برای ارائه گزارشی در باره نظرات تند آنتونی کراسوفسکی خبر داد و شبکه آرتی روسیه نیز مدعی تعلیق او از اجرای برنامه شد، اما دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین، از کشورهای جهان خواست که پخش شبکه آرتی را ممنوع کنند. کولبا گفت روزی خواهد رسید که این مجری حامی پوتین به خاطر تشویق به نسل‌کشی محاکمه شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها