به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۱ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۶۸۸۵۶

جاسوسی دو برادر ایرانی برای روسیه

جاسوسی دو برادر ایرانی برای روسیه
گروه بین الملل: دادستانی سوئد اعلام کرد اتهام دو برادر ایرانی‌تبار که خبر بازداشت آنها منتشر شده بود جاسوسی برای روسیه است. این دو برادر که پیمان و پیام کیا معرفی شده‌اند با نهادهای اطلاعاتی سوئد همکاری داشته‌اند.
رسانه‌های سوئدی حدود دو ماه و نیم پیش از بازداشت دو برادر ایرانی‌تبار ساکن سوئد به اتهام جاسوسی خبر دادند اما از کشوری که متهم به جاسوسی برای آن هستند اطلاعی ندادند.
دادستانی سوئد اعلام کرد این دو برادر متهم شده‌اند که حدود یک دهه برای روسیه و دستگاه اطلاعاتی ارتش آن جاسوسی کرده‌اند.دستگاه قضائی سوئد دو متهم بازداشت شده را پیمان و پیام کیا معرفی کرده که به ترتیب ۴۲ و ۳۵ سال سن دارند. یکی از این دو برادر به دسترسی غیرمجاز به اسناد محرمانه طبقه‌بندی متهم شده است.
پر لیندکویست، دادستان کل بخش امنیت ملی سوئد می‌گوید این پرونده بسیار پیچیده و بررسی آن دشوار بوده و این ظن وجود دارد که اتهام‌های مطرح شده به ارتکاب "جنایت بسیار شدید" علیه امنیت ملی سوئد مربوط می‌شود.او افزود صحبت از اطلاعاتی است که اگر در اختیار یک قدرت خارجی قرار گرفته باشد امنیت ملی سوئد را به خطر می‌اندازد. لیتدکویست به آسوشیتدپرس گفته این پرونده شامل "موضوعات فوق‌العاده حساس" می‌شود و از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است.
پیمان کیا، برادر بزرگ‌تر در ارتش و سازمان امنیت داخلی سوئد مسئولیت‌های حساسی داشته و برادر کوچکتر نیز مدتی با این سازمان همکاری کرده است. مطابق اسناد قضائی این دو برادر متهم شده‌اند که سال‌هااطلاعات محرمانه را در اختیار روسیه و نهاد اطلاعاتی ارتش آن گذاشته‌اند.
بنابر کیفرخواست، پیام کیا متهم شده که پس از بازداشت بردارش حافظه کامپیوتر شخصی خود را متلاشی کرده که پلیس آن را در سطل زباله پیدا کرده است.
رسیدگی اولیه به این پرونده توسط سرویس امنیت سوئد (SAPO) انجام شده و دادستان کل بخش امنیت ملی می‌گوید بسیاری از اطلاعات تحقیقات مقدماتی محرمانه هستند و نمی‌تواند جزئیات آن را فاش کند. دستگاه امنیتی سوئد چند سال پیش به همکار خود پیمان کیا مظنون شده بود و در سال ۲۰۱۷ تحقیقات مقدماتی را انجام داده است.به گفته لیندکویست این تحقیقات پس از آن آغاز شد که این ظن مطرح شده بود که در دستگاه امنیتی سوئد یک عامل نفوذی وجود دارد.دستگاه امنیتی سوئد تائید کرده که پیمان کیا در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای این نهاد کار می‌کرده و پیش از آن با ارتش این کشور همکاری داشته است.
پدرو اوهلسون، رئيس واحد رسانه‌ای نیروهای مسلح سوئد اتهام‌های مطرح شده در پرونده دو برادر ایرانی‌تبار را "بسیار سنگین" توصیف کرده است.
به نوشته روزنامه سوئدی اکسپرس این دو برادر در سال ۱۹۹۴ تابعیت سوئد را کسب کرده‌اند. پلیس سوئد پیمان و پیام کیا را در ماه‌های سپتامبر و نوامبر سال ۲۰۲۱ بازداشت کرده اما خبر آن را منتشر نکرده بود.
 هر دو برادر بازداشت شده تمام اتهام‌هایی که به آنها وارد شده را رد کرده‌اند و هنوز تاریخ تشکیل دادگاه برای رسیدگی به این پرونده مشخص و اعلام نشده است.
در صورتی که این دو برادر در دادگاه محکوم شناخته شوند احتمال می‌رود حکم حبس‌ابد علیه آنها صادر شود. این سنگین‌ترین مجازات در سوئد است و به طور معمول به معنای ۲۰ تا ۲۵ سال زندان خواهد بود.
بر اساس برگه اتهام  در بازه زمانی ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۱ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۲۱ اطلاعات محرمانه سوئد به سرویس اطلاعات نظامی روسیه منتقل شده است. این اطلاعات از چندین مقام امنیتی و سرویس اطلاعاتی سوئد سرچشمه می‌گیرد. این پرونده توسط سرویس امنیت داخلی سوئد بررسی شده و مقام‌های دادستانی می‌گویند که بسیاری از اطلاعات مربوط به این پرونده که در مرحله تحقیقات مقدماتی است، محرمانه است و هنوز نمی‌توان جزئيات چندانی از آن ارائه کرد.

 
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها