به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ ساعت ۱۰:۰۸
کد مطلب : ۳۷۰۱۶۸

ایران بازارشیرینی و شکلات را به ترکیه واگذار کرد؟

ایران بازارشیرینی و شکلات را به ترکیه واگذار کرد؟
گروه اقتصادی: شیرینی و شکلات به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه مانند شکر، روغن و آرد به یک کالای گران‌قیمت تبدیل شده است. در واقع می‌توان گفت که با توجه به این گرانی قابل ملاحظه، خرید این کالا از اولویت مردم خارج شده است.قیمت شیرینی و شکلات بعد از اینکه آرد و گندم یارانه‌ای برای این صنف حذف شد، سیر صعودی گرفت؛ اتفاقی که صدای تولیدکنندگان را درآورد. این در حالی بود که شیوع ویروس کرونا منجر به این شد که تولیدکنندگان حدود ۴۰ درصد از بازارهای صادراتی را از دست بدهند.حال، فعالان صنفی می‌گویند که به دلیل اختلاف قیمت جهانی و داخلی گندم، دیگر توانی برای رقابت ندارند؛ طوری که ترکیه توانست بازار عراق، افغانستان و سوریه را از ایران بگیرد.

تولیدکنندگان شیرینی و شکلات توان رقابت ندارند
محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و غیرحجیم،  عنوان کرد: دولت حدود ۱۲ هزار تومان گندم را از کشاورزان خریداری کرد و قصد دارد با همین قیمت، گندم را به تولیدکنندگان بفروشد. در حالی که قیمت جهانی گندم در حال حاضر ۹۵۰۰ تومان است.بر اساس گفته وی، دولت برای خودکفایی در بخش گندم عدد قابل‌توجهی از گندم کشاورزان را خریداری کرده است. در حالی‌که دولت می‌توانست این هزینه را در قالب یارانه یا کود در اختیار کشاورزان قرار دهد و قیمت گندم را جهانی اعلام کند.کرمی با بیان اینکه این اقدام دولت به‌منزله خروج تولیدکنندگان از بازارهای جهانی است، ابراز کرد: این خرید دستوری اجازه رقابت به تولیدکنندگان را نمی‌دهد.

بازارهای صادراتی شیرینی و شکلات را از دست دادیم
این مسئول صنفی تصریح کرد: بخش شیرینی و شکلات در گذشته میزان قابل‌توجهی صادرات انجام می‌داد، اما امروز توان رقابت ندارد.او افزود: بعد از آزادسازی یارانه‌ها در سال جاری، بازار عراق، روسیه و افغانستان را به ترکیه واگذار کردیم.این مسئول صنفی درباره چرایی این موضوع توضیح داد: در حال حاضر قیمت گندم در ترکیه ۹۵۰۰ تومان است. اما تولیدکنندگان ایرانی باید گندم را با قیمت ۱۲ هزار تومان خریداری کنند.

او تاکید کرد: پُرواضح است تولیدکنندگان با این اختلاف سه هزار تومانی قیمت گندم، امکان رقابت با ترکیه در بخش شیرینی و شکلات را نخواهند داشت.وی آزادسازی را مشروط به در نظر گرفتن همه جوانب دانست و گفت: دولت گندم را با قیمت ۱۲ هزار تومان از کشاورزان خریداری کرد، اما اجازه واردات گندم به بخش خصوصی را زیر این قیمت نمی‌دهد. در واقع، دولت برای واردات گندم تا حدی تعرفه‌گذاری می‌کند تا به عدد ۱۲ هزار تومان برسد.کرمی با طرح این پرسش که اکنون که قیمت‌جهانی گندم افت کرده چرا دولت اجازه واردات به بخش خصوصی را نمی‌دهد، تصریح کرد: متأسفانه با شرایط موجود ما بازارهای صادراتی شیرینی و شکلات را از دست داده‌ایم.

نان صنعتی لاکچری نیست
او خاطرنشان کرد: کل مصرف گندم برای کلیه صنوف ۱۱ میلیون تن است. از این میزان حدود ۹ میلیون تن صرف نان می‌شود. در این بین، فقط ۴۰۰ هزار تن آن به بخش نان صنعتی و حجیم تعلق می‌گیرد.او افزود: حال جای سؤال است که برای ۹ میلیون تن یارانه پرداخت می‌شود، اما رقم ۴۰۰ هزار تن به دولت فشار وارد می‌کند؟
وی گفت: تصور می‌کنند که نان صنعتی یک نان لاکچری غربی است. در حالی‌که یک نان سالم و با دورریز بسیار کمتر از نان سنتی است.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و غیرحجیم در پایان تاکید کرد که قیمت نان باید واقعی شود و ابراز کرد: با آزادسازی قیمت نان شاهد کاهش دورریز مصرف نان خواهیم بود.طبق آخرین آماری که جمشید مغازه‌ای، دبیر انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت به ایسنا اعلام کرد، به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و همه‌گیری کرونا، صادرات این محصولات در سال ۱۴۰۰ به ۴۷۵ میلیون دلار بود که یک کاهش حدود ۱۸ درصدی را تجربه کرد.این در حالی است که صادرات انواع بیسکویت، شیرینی و شکلات در سال ۱۳۹۸ حدود ۵۸۰ میلیون دلار بود.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها