به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۹:۳۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۵۴
کد مطلب : ۳۷۸۳۱۶

قول بایدن به نتانیاهو برای همكاری در خاورمیانه

قول بایدن به نتانیاهو برای همكاری در خاورمیانه
گروه بین الملل: رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای در مورد همکاری با دولت جدید اسرائیل برای رسیدگی به چالش‌های منطقه ابراز خوشحالی کرد. جو بایدن یکی از چالش‌های پیش روی اسرائیل و منطقه خاورمیانه را تهدیدهای ایران خواند.
بنیامین نتانیاهو، پس از ۱۸ ماه دوری از قدرت برای سومین بار ریاست دولت اسرائیل را در دست گرفت. او پیشتر سه سال در دهه ۹۰ میلادی و در فاصله سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۱ نخست‌وزیر اسرائیل بود.نتایاهو که در راس راست‌گراترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ اسرائیل به قدرت بازگشته یکی از اولویت‌های این دولت را مقابله با برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی عنوان کرد.
جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده از تشکیل دولت جدید اسرائیل استقبال کرد و نتانیاهو را شخصیتی خواند که "دهه‌ها دوست" او بوده است.
بایدن در بیانیه‌ای که وب‌سایت کاخ سفید منتشر کرد نوشته، مشتاقانه آماده همکاری با نتانیاهو برای رسیدگی مشترک به "چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی اسرائیل و منطقه خاورمیانه از جمله تهدیدهای ایران" است.
او تاکید کرد که همچنان به برنامه‌هایی که از آغاز ریاست جمهوری در زمینه حمایت از راه حل تشکیل دو دولت در پیش گرفته پایبند خواهد بود و با هر سیاستی که تحقق این هدف را به مخاطره بیندازد مقابله خواهد کرد.
ناظران گمان می‌برند با توجه به حضور سیاستمداران راستگرای افراطی در دولت جدید نتانیاهو تحقق راه حل تشکیل یک دولت مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل به سادگی میسر نیست.
در دولت جدید اسرائیل وزارت امنیت ملی به بن گویر، سیاستمدار ناسیونالیست افراطی و رهبر حزب "قدرت یهود" واگذار شده و وزارت‌خانه‌های دارایی و دفاع در اختیار بزالل اسموتریچ، رهبر حزب راست افراطی "صهیونیست‌های مذهبی" قرار گفته است.
اسموتریچ از سرسخت‌ترین مدافعان گسترش شهرک‌سازی در مناطق اشغالی کرانه باختری رود اردن به شمار می‌رود که به دلیل نفرت‌پراکنی علیه عرب‌های اسرائیلی سابقه محکومیت دارد.
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده ابتدای ماه جاری هشدار داد گسترش شهرک‌سازی گامی در مسیر انضمام کرانه باختری به خاک اسرائیل است و واشنگتن با آن مخالف می‌کند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها