به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۰ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۳۸۰۴۰۵

گرانی کمرشکن کام ایرانی‌ها را تلخ کرد

گرانی کمرشکن کام ایرانی‌ها را تلخ کرد
گروه اقتصادی: رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد گفت: اگر مواد اولیه در ماه‌های آینده با همین سرعت کنونی افزایش قیمت داشته باشد، باز هم نرخ شیرینی افزایش خواهد یافت. پیش از این عمدتا همکاران ما شیرینی را در جعبه‌های ۱.۵ و ۲ کیلویی می‌فروختند اما در حال حاضر مصرف جعبه‌های نیم‌کیلویی بیشتر شده است.
 
به گزارش ایسنا، محمد فرزانی در خصوص وضعیت قیمت شیرینی در آستانه روز مادر اظهار کرد: در حال حاضر شرایط اقتصادی خوبی بر بازار حاکم نیست و نرخ ارز هم ثبات ندارد. طی یک ماه گذشته افزایش نرخ ارز موجب افزایش قیمت مواد اولیه مخصوصا اقلام وارداتی مانند وانیل، کاکائو، نارگیل، انواع شکلات‌های مخصوص قنادی، مغزی‌جات و... شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر فروش شیرینی نسبت به سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده، افزود: امیدواریم هرچه زودتر از این جنگ اقتصادی که بر اثر تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشور ما ایجاد شده، رهایی یابیم و به روزهای خوب قبل بازگردیم.  فرزانی بیان کرد: البته باید توجه داشت در حال حاضر شیرینی گران شده اما نسبت به ۶ ماه اول سال قیمت آن افزایش چشمگیری نداشته است. علت گرانی شیرینی نیز هزینه‌های بالای تولید و همچنین گران شدن قیمت مواد اولیه است. متاسفانه در چنین شرایطی واحدهای صنفی به عنوان آخرین حلقه تولید و فروش در سیبل هدف گران‌فروشی قرار می‌گیرند و حتی در بسیاری مواقع توسط بازرسان سازمان‌های نظارتی متهم می‌شوند.
 
رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد اضافه کرد: هزینه‌های دستمزد نیروهای قنادی به علت تخصصی بودن کار آن‌ها بسیار افزایش پیدا کرده است؛ به طوری که این نیروها به هیچ‌وجه با دستمزدهای پایین کار نمی‌کنند. این موارد موجب می‌شود هزینه‌های تولید برای ما به شدت افزایش پیدا کند؛ در نتیجه ناچار از عرضه شیرینی حتی با سود کمتر هستیم.  

وی گفت: در حال حاضر قیمت شیرینی تر ممتاز کیلویی ۱۲۰ هزار، درجه یک ۱۰۰ هزار و درجه ۲، ۸۵ هزار تومان است. قیمت شیرینی زبان ممتاز هم ۱۰۵ هزار، درجه یک ۹۰ هزار و درجه ۲، ۷۰ هزار تومان در هر کیلو است. همچنین قیمت شیرینی دانمارکی ممتاز به ازای هر کیلو ۱۱۰ هزار، درجه یک ۹۰ هزار و درجه ۲، ۷۰ هزار تومان است. شیرینی سولی ممتاز نیز کیلویی ۱۰۵ هزار، درجه یک ۹۵ هزار و درجه ۲، ۷۰ هزار تومان معامله می‌شود. قیمت‌گذاری سایر اقلام که بالغ بر ۵۰ نوع شیرینی است بر اساس قانون نظام صنفی و قیمت‌گذاری کالا و خدمات واحد صنفی و با نظارت اتحادیه انجام می‌شود.
 
فرزانی ادامه داد: واحدهای صنفی آنالیز شیرینی‌ تولیدی را جهت بررسی به اتحادیه ارائه می‌کنند و پس از مطرح شدن موضوع در کمیسیون فنی، نظر کمیسیون به واحدهای صنفی ابلاغ شده و آنان موظف به رعایت نرخ‌های تایید شده می‌شوند. تمام واحدهای صنفی باید نرخ‌نامه مصوب کمیسیون نظارت را در معرض دید قرار دهند.
رئیس اتحادیه شیرینی‌فروشان مشهد تصریح کرد: امیدوارم افزایش قیمت مواد اولیه ادامه پیدا نکند زیرا بازار کشش آن را ندارد. باید توجه داشت شیرینی جزو کالاهای لوکس محسوب شده و در صورت ضرورت، خریداری می‌شود. در حال حاضر فروش به حدی کم شده که ما نگران بیکار شدن نیروهای خود هستیم.
 
فرزانی خاطرنشان کرد: از همشهریان تقاضا می‌کنم جهت حفظ سلامت خود و خانواده‌شان خرید شیرینی را تنها از واحدهای قنادی مجاز و دارای پروانه انجام دهند و از خرید شیرینی از سوپرمارکت‌ها، نان‌فانتزی‌ها و نانوایی‌ها خودداری کنند زیرا محصولات شیرینی این واحدها معمولا در کارگاه‌های زیرزمینی تولید و عرضه می‌شود که مطمئنا شرایط تولید بهداشتی در چنین کارگاه‌هایی رعایت نمی‌شود.
برچسب ها: گرانی شیرینی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها