به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۴ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب : ۳۸۱۱۹۰

افزایش قیمت نفت در پی کاهش ارزش دلار

افزایش قیمت نفت در پی کاهش ارزش دلار
گروه اقتصادی:قیمت نفت در معاملات روز جمعه، بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت و بیشترین افزایش هفتگی خود از اکتبر ثبت کرد.در معاملات روز گذشته، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۲۵ دلار معادل ۱.۵ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) نیز برای هفتمین جلسه متوالی افزایش یافت و با ۱.۴۷ دلار معادل ۱.۹ درصد افزایش در قیمت ۷۹ دلار و ۸۶ سنت معامله شد.
هفته گذشته، هر دو شاخص بیشترین افزایش هفتگی از اکتبر ۲۰۲۲ را به ثبت رساندند؛ نفت برنت طی این هفته ۸.۶ درصد افزایش یافت و WTI با ۸.۴ درصد افزایش بیشتر ضرر هفته‌های قبل را جبران کرد.

یک روز پس از آن که داده ها نشان داد تورم در دسامبر برای نخستین بار طی دو سال گذشته کاهش یافته است، شاخص دلار امریکا به کمترین میزان خود در بیش از ۷ ماه گذشته رسید و سبب تقویت امیدها مبنی بر کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو شد.

دلار ضعیف تر، افزایش تقاضا برای نفت را در پی دارد و نفت را برای خریدارانی که ارزهای دیگر دارند، ارزان تر می کند.
از سوی دیگر، خریدهای اخیر نفت خام از سوی چین و افزایش ترافیک جاده‌ای در این کشور، امیدها برای بهبود تقاضا در دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از بازگشایی مرزها و کاهش محدودیت‌های کووید را تقویت کرده است.

به گفته Giovanni Staunovo، تحلیلگر UBS، «سرمایه‌گذاران به شاخص‌های تحرک چین چشم دوخته‌اند که به سمت بالا اشاره دارد. این شاخص‌ها نشان‌ از بهبود تقاضای نفت و حمایت از قیمت‌ها دارند.»سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش، از جمله روسیه، در ماه فوریه برای ارزیابی شرایط بازار گرد هم می‌آیند و این نگرانی‌ها را دارد که این گروه پس از کاهش‌های اخیر، تولید نفت را دوباره کاهش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد.

به گفته رابرت یاوگر، تحلیلگر میزوهو، «اگرچه رگه ‌هایی از پیروزی این نشست در دست است، اما هنوز به جایی نرسیدیم که اوپک برای آخرین بار میزان تولید نفت را کاهش داد.»اوپک پلاس در ماه اکتبر در پی کاهش قیمت جهانی نفت به زیر ۹۰ دلار در روز، تولید خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داد.
برچسب ها: قیمت نفت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها