به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۰/۲۵ ساعت ۱۰:۴۴
کد مطلب : ۳۸۱۳۴۷

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟

برای تقویت حافظه چه بخوریم؟
گروه علمی: مغز یکی از عضوهای بدن است که کارهای بزرگ و حجیمی را انجام می دهد.به گزارش بهداشت نیوز، غذاهایی که می خوریم، نقش بسزایی در سلامت مغز دارند و می توانند فعالیت های ذهنی اعم از حافظه و تمرکز را بهبود بخشند.
 
ماهی های چرب
هنگامی که در مورد غذاهای مفید برای عملکرد مغز صحبت می کنیم، ماهی چرب در راس غذاها قرار می گیرند. این نوع ماهی شامل سالمون، قزل آلا و ساردین است که منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. مغز(آجیل) حاوی 60 درصد چربی است که نیمی از این چربی مربوط به چربی امگا 3 است. از این چربی برای ساخت سلول های مغز و عصب استفاده می شود و این چربی ها برای یادگیری و حافظه بسیار مهم و ضروری هستند. امگا 3 فواید و مزیت های فراوانی برای سلامت مغز دارد. این چربی می تواند سرعت افت قوای ذهنی مربوط به افزایش سن را کاهش دهد و بیماری آلزایمر را به تعویق بیاندازد. مصرف ناکافی امگا 3 با اختلال یادگیری و افسردگی ارتباط دارد. بنابراین مصرف ماهی فواید و مزیت های خوبی برای سلامتی دارد.

یکی از مطالعات نشان داد افرادی که به طور منظم از ماهی کبابی یا آب پز شده استفاده می کنند، دارای ماده خاکستری بیشتری در مغزشان هستند. ماده خاکستری حاوی سلول های عصب است که روند تصمیم گیری، حافظه و هیجان را کنترل می کند. ماهی چرب یک غذای ایده آل و عالی برای سلامت مغز می باشد. ماهی چرب منبع غنی از امگا 3 می باشد که می تواند سلامت مغز را تضمین کند. امگا 3 نقش مهمی در عملکرد حافظه و بهبود خلق و خو و نیز جلوگیری از زوال عقل دارد.

قهوه 
اگر قهوه از جمله نوشیدنی هایی است که صبحتان را با آن آغاز می کنید، پس مصرف این نوشیدنی را ادامه دهید. قهوه حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که به عملکرد مغز کمک می کنند. کافئین قهوه اثرات مثبتی بر مغز دارد. کافئین بواسطه مسدود کردن آدنوزین که یک پیام رسان شیمیایی است و باعث خواب آلودگی می شود، مغز را هوشیار نگه می دارد.

کافئین ترشح برخی ناقلین عصبی مثل سرتونین که حس سرخوشی ایجاد می کنند را تقویت می نماید. نتیجه یکی از مطالعات نشان داد که مصرف یک فنجان قهوه در صبح یا مقدار اندکی در طول روز به انجام فعالیت هایی که نیاز به تمرکز بیشتری دارند، کمک می کند. مصرف قهوه در بلندمدت با کاهش خطر بیماری های عصبی مثل پارکینسون و آلزایمر ارتباط دارد. این ارتباط می تواند بدلیل وجود حجم زیادی از آنتی اکسیدان ها در قهوه باشد. قهوه می تواند به هوشیاری و بهبود خلق و خو کمک کند و بدلیل داشتن کافئین و آنتی اکسیدان می تواند از وقوع بیماری آلزایمر جلوگیری کند.

بلوبری
بلوبری ها مزیت ها و فواید زیادی برای سلامتی مغز دارند. بلوبری ها و سایر بری های رنگی حاوی آنتوسیانین هستند. آنتوسیانین گروهی از ترکیبات گیاهی با اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی می باشند. آنتی اکسیدان ها با استرس اکسیداتیو و التهاب که منجر به پیری مغز و بیماری های تحلیل عصب می شود، مقابله می کنند.
برخی آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری در مغز انباشته شده و به بهبود ارتباط بین سلول های مغز کمک می کنند. مطالعات حیوانی نشان داد که بلوبری ها موجب بهبود عملکرد حافظه می شوند و افت حافظه کوتاه مدت را به تاخیر می اندازند. بنابراین سعی کنید بلوبری را به غلات صبحانه یا اسموتی ها اضافه کنید. آنتی اکسیدان ها می توانند پیری مغز را به تاخیر بیاندازند و حافظه را بهبود بخشند.

 زردچوبه 
اخیرا زردچوبه بشدت مورد توجه قرار گرفته است. این ادویه زرد رنگ یکی از اجزای اصلی پودر کاری است که مزیت های فراوانی برای مغز دارد. کارکامین یکی از اجزای مهم زردچوبه است که از پرده بین مغز و عروق خونی عبور می کند و می تواند مستقیما وارد مغز شود و به سلول های مغزی سودرسانی کند.

کورکومین یک ترکیب ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است. کورکومین به بهبود حافظه در افراد آلزایمری کمک می کند و پلاک های آمیلوئیدی که نشانه این بیماری است را پاک کرده و از بین می برد. این ماده موجب تقویت سرتونین و دوپامین و در نهایت بهبود خلق و خو می شود. یکی از مطالعات نشان داد که کارکامین به اندازه مصرف داروهای ضدافسردگی طی 6 هفته می تواند علایم افسردگی را کاهش دهد.

کورکومین، فاکتور نوروتروفیک که نوعی هورمون رشد است را تقویت می کند. این هورمون به رشد سلول های مغز کمک می کند. کارکامین می تواند افت قوای ذهنی همزمان با افزایش سن را به تاخیر بیاندازد که البته این موضوع نیاز به مطالعات بیشتری دارد. برای بهره گیری از فواید و مزیت های کارکامین، در پخت و تهیه مواد غذایی از پودر کاری استفاده کنید، برای طلایی شدن سیب زمینی از زردچوبه استفاده کنید و یا چای زردچوبه مصرف کنید.
زردچوبه و کارکامین موجود در آن اثرات ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارند که به عملکرد مغز کمک می کنند. نتیجه تحقیقات نشان می دهد که زردچوبه علایم افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.
برچسب ها: تقویت حافظه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها