به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۵۸۸۷۷

روش‌های تقویت حافظه کودکان را بشناسید

روش‌های تقویت حافظه کودکان را بشناسید
گروه علمی: روش‌های تقویت حافظه متنوعی، از غذا‌های تقویت‌کننده مغز گرفته تا انواع بازی و ورزش‌های مفرح وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها حافظه کودک‌تان را تقویت کنید.تمرین‌های ویژه تقویت مغز، نه‌تنها حافظه کودک را قوی می‌کنند، بلکه توانایی‌های ریاضی او را افزایش می‌دهد.

راه‌های تقویت حافظه کودکان
در ادامه به چند نمونه از ترفند‌های تقویت حافظه کودکان اشاره کرده‌ایم:
۱. موضوعات کلی را خرد کنید
موضوعاتی را که می‌خواهید به کودک‌تان بیاموزید، به بخش‌های کوچک تقسیم کنید تا بدین‌ترتیب بتوانید روی اصول هر بخش، تمرکز کافی داشته باشید. این روش باعث مرتب و سازماندهی شدن اطلاعات موجود در ساختار مغز کودک می‌شود و در نهایت او می‌تواند مطالب را بهتر در ذهن خود نگهدارد.

۲. از حواس استفاده کنید
به کودک‌تان بیاموزید که با استفاده از حواس خود، مانند بینایی، لامسه و شنوایی، چیزی را که می‌خواهد در آینده به یاد بیاورد حفظ کند. او با این روش می‌تواند بین موضوعاتی که می‌خواهد به خاطر بسپارد، ارتباط برقرار کند. مثلا، او را تشویق کنید تا با صدای بلند مطلبی را بخواند و حفظ کند. این روش حافظه کودک را تقویت می‌کند.

۳. به او نقش معلم بدهید
وقتی چیزی را به کودک‌تان می‌آموزید یا او به‌تنهایی مطلبی را می‌خواند و می‌آموزد، او را تشویق کنید، مطلبی را که خوانده است، به شما یا یکی از خواهران و برادران یا دوستان خود یاد بدهد. این روش باعث می‌شود، کودک مطلبی را که آموخته مرور کرده و بهتر در مغز او جا بگیرد. در واقع او برای اینکه بتواند مطالب را به دیگران هم بیاموزد، مجبور به مرور چندباره آن مطالب می‌شود.

۴. نقشه ذهنی ایجاد کنید
نقشه ذهنی، نموداری درختی برای بیان کلمات، عقاید و تمام کار‌هایی است که می‌خواهید برای آینده به ذهن بسپارید. این روش می‌تواند به سازماندهی افکارتان کمک کند؛ بنابراین همین روش را برای کودکان خود نیز به‌کار ببرید. نقشه‌های ذهنی به کودک در تصویرسازی افکار خود در یک شبکه کمک می‌کند و با ایجاد مسیر‌های مختلف به عقاید یا فعالیت‌های خود، آن‌ها را بهتر به ذهن می‌سپارد.

۵. از او بخواهید مثالی شخصی از یک موضوع بیاورد
هر بار که کودک‌تان موضوعی را آموخت، اما نتوانست آن را به‌راحتی توضیح دهد، او را تشویق کنید تا با آوردن مثالی، در مورد آن موضوع یا مفهوم صحبت کند. این روش کمک می‌کند مفاهیمی را که آموخته بهتر در ذهن پردازش کرده و حفظ کند.

۶. از ابزار‌های کمک‌بصری استفاده کنید
وقتی مطلبی را می‌خواهید به کودک‌تان بیاموزید، برای آن مطلب کلیدواژه‌ای مناسب در نظر بگیرید و روی یک کارت بنویسید. این روش به کودک‌تان کمک می‌کند تا اطلاعات را به‌سرعت حفظ کرده و سپس به یاد آورد.

۷. آموزش فعال داشته باشید
وقتی کودک‌تان با موضوع یا مفهوم تازه‌ای روبه‌رو می‌شود یا برنامه‌ای آموزشی در تلویزیون مشاهده می‌کند، با او درباره چیزی که تازه یاد گرفته صحبت کنید. با این روش، کودک‌تان می‌تواند مطالب را به‌خوبی آموخته و به ذهن بسپارد.

۸. به روش‌های مختلف به کودک‌تان آموزش دهید
لازم نیست کودک‌تان حتما از طریق کتاب‌های آموزشی، مطالب مختلف را بیاموزد. به او اجازه دهید تا با جنبه‌های مختلف دنیا و محیط اطراف خود در تعامل باشد و تجربه کسب کند. مثلا برای یاد دادن موضوعات زیست‌محیطی می‌توانید او را به طبیعت برده و بگذارید از نزدیک طبیعت و موجودات آن را لمس کند. بدین‌ترتیب نه‌تنها موضوعات مختلفی درباره محیط‌زیست می‌آموزد، بلکه ذهن او پویا و قوی می‌شود.

۹. برخی موضوعات را با استفاده از موسیقی به کودک‌تان بیاموزید
کودکان برخی از موضوعات درسی را باید حفظ کرده و بعد‌ها آن‌ها را بیان کنند. این کار بیشتر مواقع برای آن‌ها بسیار سخت و ملال‌آور است. با استفاده از موسیقی یا لحن موزیکال می‌توانید به آن‌ها در حفظ کردن مطالب کمک کنید. همچنین کودکان با این روش بهتر می‌توانند مطالب را به یاد آورند. در واقع در این روش هر دو طرف مغز کودک درگیر به خاطر سپردن یک مفهوم می‌شوند و ارتباط عصبی بسیار قوی و محکمی در مغز ایجاد می‌شود که در نهایت به حفظ مطالب جدید کمک می‌کند.

۱۰. کنجکاوی کودک را تحریک کنید
کنجکاوی کودک برای رشد و توسعه او مغز مهم است و به او کمک می‌کند تا در جستجوی یادگیری مفاهیم جدید باشد و آن‌ها را بیاموزد. با یادگیری هر مفهوم جدید، شبکه‌های عصبی جدیدی در مغز کودک ایجاد شده و ذهن و مغز او قوی‌تر می‌شود؛ بنابراین هر زمان که کودک کنجکاوی بسیاری می‌کند و مدام از شما سوال می‌پرسد، او را سرزنش نکنید و در عین حال کنجکاوی او را در مورد موضوعات مختلف تحریک کنید.

۱۱. بازی‌های فکری انجام دهید
بازی‌های فکری، همانطور که مغز بزرگسالان را سالم نگه می‌دارند برای رشد و تقویت مغز کودکان هم مهم هستند. این بازی‌ها درست مانند جدول کلمات متقاطع بزرگسالان هستند. درضمن این نوع بازی‌ها کودک‌تان را از جلوی کامپیوتر و هر صفحه نمایش دیگر دور می‌کند.

۱۲. غذا‌های تقویت‌کننده مغز به کودک تان بدهید
مصرف مواد خوراکی تقویت‌کننده ذهن و مغز واقعا اعجاز می‌کند؛ بنابراین رژیم غذایی متعادلی برای بهبود عملکرد مغز، حافظه و تمرکز کودک‌تان در نظر بگیرید.از جمله این مواد غذایی که به آن‌ها گاهی ابرغذا هم گفته می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ (همراه با زرده)، کره بادام زمینی حاوی ویتامین E، غلات کامل، میوه‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان و انواع توت‌ها، شیر و ماست و انواع سبزیجات.همه کودکان باهوش هستند و آن‌ها فقط به محیطی مناسب و تحریک کننده‌های ذهن و هوش نیاز دارند تا استعداد‌های طبیعی و ذاتی‌شان شکوفا شود. والدین هم با روش‌های فوق می‌توانند مغز کودکان خود را قوی‌تر از قبل کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها