به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۶ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب : ۳۸۷۴۳۷

آمریکا: ایران در جنگ شریک روسیه است

آمریکا: ایران در جنگ شریک روسیه است
گروه بین الملل: مقامات آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا  شواهدی از عرضه پهپادهای ایرانی به روسیه و دخالت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین ارائه کردند.
تحلیلگران آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در نشستی در لندن عکس‌هایی از پهپادهای ایرانی که در حملات به اوکراین به کار گرفته می‌شود به همراه تصاویر این پهپادها در ایران را به نمایش گذاشتند.
گزارش‌ها حاکی است که مقایسه جزئیات طراحی مانند باله‌ها، دم، مخروط بینی و وسایل فرود نشان می‌دهد که پهپادهای مورد استفاده در اوکراین با پهپادهای «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶» قابل تمایز نیستند و همچنین «مهاجر ۶» که در برخی از کشورهای خاورمیانه به کار گرفته شده، قابل شناسایی است .
به گزارش آسوشیتدپرس٬ هدف از این نشست «ارائه » اسناد و مدارک دخالت ایران در جنگ اوکراین و متقاعد کردن کشورها و نهادهای بین المللی در این باره است.
ایران مدت‌ها ارسال پهپاد نظامی به روسیه را انکار می‌کرد تا چندی پیش که حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، گفت: تعداد این پهپادها محدود بوده و همه آنها قبل از جنگ اوکراین به روسیه تحویل داده شده‌اند.
یک مقام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا که خواست نامش فاش نشود گفته است، اسناد و شواهد خلاف بودن اظهارات مقام‌های ایران در این باره را ثابت می‌کند.
این مقام تصریح کرد: «ایران شریک روسیه در جنگ (علیه اوکراین) است.»
مقامات آمریكا می‌گویند٬ ایران همچنین اطلاعات ارزشمندی از چگونگی عملیات این تسلیحات در جنگ در اوكراین جمع‌آوری می‌كند، از جمله نحوه عملکرد پهپادها در شرایط آب و هوایی مختلف، مشاهده به کارگیری این تسلیحات در سناریوهای مختلف و گرفتن بازخورد از نحوه عملیات واقعی آنها، اطلاعاتی که اجازه می‌دهد این سلاح‌ها را مؤثرتر كنند و بهبود ببخشند.
این گزارش می‌افزاید٬ مثلا صدای موتور این پهپادها باعث شده است که غیرنظامیان به محض شنیدن صدای موتور این پهپادها فرار کنند، و احتمالا طراحان این پهپادها مدل‌هایی در آینده می‌سازند که موتور آنها صدای کمتری خواهد داشت.
این مقام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا می‌گوید٬ مقامات نظامی ایران «شاهد به کارگیری این تسلیحات در سطح انبوه هستند و ایران قادر خواهد بود با استفاده از آموخته‌های خود از [جنگ اوکراین] آنها را بهبود بخشد.»آسوشیتدپرس می‌گوید، جنگ در اوکراین همچنین به ایران اجازه می‌دهد تا توانایی‌های فناوری خود را به سایر خریداران بالقوه نشان دهد.
این مقام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا در ادامه افزود : «ایران این را یک فرصت عالی برای بازاریابی می‌داند.»
این نشست در حالی در لندن برگزار شد که روز یکشنبه روزنامه بریتانیایی گاردین در گزارشی به نقل از برخی منابع مطلع در ایران نوشت که ایران با استفاده از کشتی و خطوط هوایی دولتی انواع جدید و پیشرفته پهپادهای نظامی دوربرد را برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه قاچاق کرده است.
این گزارش اضافه کرده بود که پس از بازدید ویژه افسران و تکنسین‌های روسی از تهران در ماه نوامبر و آشنایی آنها با طیف کاملی از دستاوردهای فن‌آوری ایران، دست‌کم ۱۸ فروند پهپاد به نیروی دریایی ولادیمیر پوتین تحویل داده شده است.
به نوشته گاردین، هیات ۱۰ نفره روسی در آن مقطع ۶ فروند پهپاد «مهاجر-۶» را انتخاب کرد که حدود ۲۰۰ کیلومتر برد دارند و زیر هر بال خود دو موشک را حمل می‌کنند، به علاوه ۱۲ فروند «شاهد-۱۹۱» و «شاهد-۱۲۹» که قابلیت حمله هوا به زمین را دارند.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها