به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۸ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : ۳۸۹۷۲۳

جان باختن پناهجویان ایرانی در آب‌های ایتالیا

جان باختن پناهجویان ایرانی در آب‌های ایتالیا
گروه بین الملل: بیش از ۴۰ پناهجو در آب‌های جنوب ایتالیا جان باختند. قربانیان تبعه ایران، افغانستان و پاکستان بودند. چندین کودک و یک نوزاد چند ماهه نیز جانشان را از دست دادند. شرایط بد جوی یافتن مفقودشدگان را دشوار کرده است.
 قایق حامل بیش از صد پناهجو در نزدیکی شهر کروتونه، در جنوب ایتالیا، به زیر آب فرو رفت و دستکم ۴۰ تن از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند. بنا به گزارش‌رسانه‌های محلی عملیات جستجو برای یافتن مفقودشدگان همچنان ادامه دارد در حالی‌که امواج شدید کار امدادگران را با دشواری مواجه کرده است.
گفته شده این قایق بیش از صد سرنشین از کشورهای ایران، افغانستان و پاکستان داشته است که قصد ورود به اروپا را داشتند. چندین کودک از جمله یک نوزاد چند ماهه در بین کشته‌شدگان بوده‌اند. به گفته یکی از مقامات آتش‌نشانی انتظار می‌رود آمار قربانیان در ساعات پیش‌رو افزایش یابد. امدادگران و مأموران آتش‌نشانی با استفاده از جت اسکی در جستجوی نجات‌یافتگان هستند اما شرایط بد جوی سختی کار را دو چندان کرده است.
ماتئو پیانتدوسی، وزیر کشور ایتالیا، با انتشار بیانیه‌ای این حادثه را یک "تراژدی عظیم" خواند که "لزوم کامل برخورد قاطعانه با راه‌های مهاجرت غیرقانونی را نشان می‌دهد." او گفت: «قطع مسیرهای دریایی که به پناهجویان سراب توهم‌آمیز زندگی بهتر در اروپا را می‌دهد، قاچاقچیان را ثروتمندتر می‌کند و تراژدی‌هایی همانند فاجعه امروز را رقم می‌زند ضروری است.»
ایتالیا به دلیل موقعیت جغرافیایی یکی از مقاصد متداول پناهجویان برای ورود به اروپا از طریق قاره آفریقا به شمار می‌رود. در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۰۵ هزار پناهجو وارد ایتالیا شدند. در دو ماهه نخست امسال نیز تا کنون ورود چندین هزار پناهجو به این کشور ثبت شده است.
عبور پرمخاطره از دریای مدیترانه با قایق‌هایی که بیش از ظرفیت پر شده‌اند و کمترین امکانات را دارند، در سال‌های گذشته به قیمت جان چندین هزار پناهجو تمام شده است. با این حال گروه‌های امدادی وابسته به نهادهای غیردولتی که در آب‌های ساحلی گشت‌زنی می‌کنند، توانسته‌اند تا کنون شمار زیادی از پناهجویان را نجات داده و از آب بیرون بکشند.
با این حال دولت راستگرای ایتالیا در ماه دسامبر سال گذشته فرمانی را تصویب کرد که به موجب آن فعالیت این گروه‌های امداد غیردولتی به شدت محدود شده است. طبق این فرمان امدادگران غیرنظامی موظف شده‌اند پس از انجام عملیات و سوار کردن پناهجویان، آنها را به سمت یک بندر تعیین‌شده ببرند، بدون آنکه اجازه داشته باشند در مسیر پناهجویان بیشتری را نجات دهند. در صورت تخطی از این دستور، کاپیتان کشتی بین ده تا پنجاه هزار یورو جریمه می‌شود. در صورت تکرار تخلف، کشتی مصادره خواهد شد.
فولکر تورک، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل، پیش‌تر در نامه‌ای از این اقدام دولت ایتالیا به شدت انتقاد کرده و این قانون را "راهی نادرست برای مقابله با این بحران انسانی" خوانده بود. او هشدار داده بود این روش می‌تواند جان‌های بیشتری را در دریای مدیترانه قربانی کند.
برچسب ها: ایتالیا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها