به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۱ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۳۹۲۰۲۹

بازار خودرو پس از توافق ایران و عربستان سه قفله شد

بازار خودرو پس از توافق ایران و عربستان سه قفله شد
گروه اقتصادی: ارزیابی بازار نشان دهنده آن است که از ابتدای سال قیمت خودرو هر روز به بهانه‌های غیر منطقی افزایش یافته و هیچ یک از وعده‌های دولت نتوانسته نظام قیمت گذاری در این بازار را سامان بدهد.طی روز‌های اخیر بازار خودرو به دفعات شاهد رشد قیمت بود و به گفته فعالان بازار خودرو در صورتی که تغییر خاصی رخ ندهد بازار به نوسان هر چند اندک خود ادامه خواهد داد.

به گزارش اقتصاد 24، از مسکوت ماندن مذاکرات و خروج آن از بن بست تا بحث تعلیق در واردات خودرو عواملی است که بازار را بار‌ها تغییر داده است. حالا پس از این ماجرا‌های نصف و نیمه‌ای که پشت سر گذاشته شده، موضوع فصل جدیدی از روابط بین الملل ایران مطرح است.سیگنال روابط ایران و عربستان هنوز به بازار‌های ایران نرسیده، اما نگاه فعالان به تثبیت نرخ‌ها در بازار مثبت است.

ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه توافق کردند. این اتفاق پس از یک روز یعنی در روز شنبه ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۱، قیمت دلار را در سراشیبی قرار داد، اما این ریزش قیمت هنوز با احتیاط است و به دلیل تردید در نتیجه این توافق، کاهش قیمت دلار بسیار هنوز به دور تُند نرسیده است.

رکود معاملات خودرو رکورد تاریخی زد
در همین رابطه اسد کرمی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران  گفت: با توجه به اینکه کمتر از ۱۰ روز از سال جاری باقی نمانده انتظار می‌رود بازار خودرو مدل حرکت و فعالیت خود را تغییر دهد.کرمی گفت: برخلاف سنوات گذشته و به دلیل افزایش قیمت محصولات داخلی و خارجی خرید و فروش در بازار خودرو به نحوی قفل شده که در آخرین هفته سال، رکود معاملات خودرو رکورد تاریخی زده است.

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران در پاسخ به این سوال که توافق ایران و عربستان تا چه حدی بر بازار خودرو تأثیرگذار بوده است، گفت: بازار از ابتدای سال با بحران جدی قیمت مواجه بوده و این موضوع به سیاست‌های داخلی مدیران و متولیان این بازار بازمی‌گردد و هر تصمیم دولت، شوک بزرگی به بازار خودرو وارد کرده است.

وی ادامه داد: افزایش تحریم‌ها، ابهام در برجام و کاهش روابط ایران با سایر کشور‌ها عوامل تعیین کننده نرخ ارز است که به موجب آن بازار خودرو را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد، اما قطعاً ضربه سیاست‌های اشتباه و وعده‌های غیر اجرایی دولت در مسیر تولید تا توزیع خودرو به بازار، اثرگذاری بیشتری در تعیین تکلیف قیمت محصولات داشته است.کرمی تأکید کرد: امروز بحث توافق ایران و عربستان توانست قیمت دلار را در مسیر کاهش قرار دهد، اما انتظار ریزش قیمت اسکناس‌های آمریکایی در بازار خیلی بیش از رقم فعلی است.

فروشنده ای در بازار خودرو نیست
نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران توضیح داد: در حال حاضر فروشنده‌ای در بازار خودرو وجود ندارد چراکه همه به دنبال نتیجه این توافق (ازسرگیری روابط ایران و عربستان) هستند و هنوز برای فروش هیچ اقدام جدی و ضربتی در بازار صورت نگرفته است.به گفته کرمی، هنوز مردم به بازگشت ارتباط ایران و عربستان اعتماد کافی ندارند از این رو فروش محصولات موجود در بازار را به زمان بعد از اجرای توافق موکول کرده اند.

وی تصریح کرد: به دنبال اعلام خبر توافق ایران و عربستان انتظار کاهش قیمت محصولات در بازار بی نتیجه بود و بازار معاملات خودرو تا نتیجه این روابط سه قفله شده است.به اعتقاد کرمی، اگر سیگنال توافق ایران و عربستان به بازار خودرو برسد می‌توان امیدوار به کاهش قیمت دلار و تسهیل در واردات خودرو شد در غیر این صورت مشخص نیست وضعیت بازار خودرو از این هم بدتر شود؟!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها