به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱

تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۲۶ ساعت ۱۱:۱۴

راز زندگی طولانی و سالم تر کشف شد

گروه علمی: دانشمندان مکانیسم مولکولی را کشف کرده‌اند که طی آن آنزیمی که مسئول تجزیه و حذف مشروبات الکلی از بدن است، می تواند به ما کمک کند زندگی طولانی تر و سالم تری داشته باشیم.به گزارش سیناپرس، در یافته ‌ای غافلگیرکننده، محققان دانشگاه ویرجینیا (UVA) دریافتند: نقش الکل دهیدروژناز در سم‌زدایی بدن از گلیسرول و محصولات جانبی مضر چربی که در طول زمان ایجاد می‌ شوند، ممکن است بهترین رویکرد را برای سم‌زدایی از بدن ارائه داده  و عمر را افزایش دهد.

ایلین جورجلینا اورورک (Eyleen Jorgelina O’Rourke) دانشیار دپارتمان زیست شناسی دانشگاه ویرجینیا و دپارتمان زیست شناسی سلولی گفت: این کشف غیرمنتظره بود. راز طول عمر فعال شدن یک فرآیند جوان‌سازی سلولی به نام اتوفاژی است ولی ما در نهایت مکانیسم ناشناخته ‌ای برای افزایش سلامت و طول عمر پیدا کردیم.
دانشمندان با نامگذاری مکانیسم AMAR یعنی پاسخ ضد پیری با واسطه الکل یا آلدئید، با فعال کردن ژن adh-1 پاسخ های شگفت انگیزی را مشاهده کردند. این امر منجر به تولید بیشتر آنزیم الکل دهیدروژناز توسط ژن شده و سمیت ناشی از گلیسرول و به طور غیرمستقیم گلیسرآلدئید را مسدود کرد.

مطالعات نشان داد: با فعال کردن مکانیسم AMAR، کرم‌های میکروسکوپی نه تنها ۵۰ درصد بیشتر عمر می ‌کنند، بلکه علائم سلامتی بهتری نیز دارند. در این آزمایش ها، عمر دو تا سه هفته ای کرم های میکروسکوپی ساکن در خاک نشان داد آنها بیش از ۷۰ درصد از ترکیب ژنتیکی ما را به اشتراک دارند. پیش از این دانشمندان توانسته بودند طول عمر آن ها را با مسدود کردن یک آنزیم خاص افزایش داده و نتایج مثبتی را با ترکیبی از داروها مشاهده کردند.
سپس تیم پژوهشی دریافتند که مکانیسم ضد پیری مزایای مشابهی در مورد دیگر موجودات دارد. محققان سپس به مطالعات روی دیگران از جمله انسان‌ها، روی آوردند.

اورورک در این باره گفت: لحظه هیجان‌انگیز دیگر زمانی بود که فعالیت‌های ژنی موش‌ها، خوک‌ها، میمون‌های رزوس و انسان‌ها را استخراج کردیم و دیدیم که adh-1 آنها فعال شده است.دانشمندان گمان می کنند: از آنجایی که گلیسرول و گلیسرآلدئید سمی اند و محصولات فرعی چربی برای سلامتی هستند و با افزایش سن آن ها را بیشتر ذخیره می کنیم، آنها می توانند عواملی باشند که در طول زمان مشکلات سلامتی بیشتری را تجربه کنیم. یعنی پاسخ ضد پیری ممکن است با تجمع محصولات جانبی مضر مبارزه کرده و آنها را از بین ببرد که منجر به سالهای بیشتری از سلامتی می شود. علاوه بر این، فعال شدن adh-1 توانایی مقابله با افزایش وزن و حتی کاهش وزن را نشان داد.

اورورک در خاتمه گفت: در واقع، ما این واکنش را در میان گونه‌ها از مخمر گرفته تا گیاهان و انسان می ‌بینیم. فعال کردن adh-1 باعث افزایش لاغری نیز می شود، حتی زمانی که حیوانات به اندازه دلخواه غذا می خورند.
برچسب ها: طول عمر