به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ساعت ۱۶:۱۸
کد مطلب : ۳۹۵۹۰۸

خواص کمیاب‌ترین گیاه دارویی برای بانوان، آقایان نخوانند!

گروه سلامت: باتوجه به این که مصرف گیاهان دارویی در این روز ها افزایش داشته است، اطلاع از خواص این گیاهان همچنین گیاهان دارویی کمیاب می‌تواند سبب رهایی افراد از بیماری‌ها شود. در ادامه به برخی از کمیاب ترین گیاهان دارویی اشاره می‌کنیم که مقل ازرق یکی از آنهاست!
خواص کمیاب‌ترین گیاه دارویی برای بانوان، آقایان نخوانند!
برخی از گیاهان دارویی به دلیل وفور کشت آنان در هر خانه‌ای پیدا می‌شوند اما برخی از گیاهان دارویی کمیاب را نمی توان هر جایی پیدا کرد. بنابراین مستلزم گشتن در شهرها و عطاری‌های متعدد می‌باشد. این کار هزینه و زمان زیادی را از شما می‌گیرد و به اصطلاح عامیانه، شما را از کار و زندگی می‌اندازد.
از این رو عطاری آنلاین مجتبی محقق سعی کرده‌است که گیاهان متنوع و کمیاب را برایتان قراردهد تا بتوانید براحتی و بدون صرف کمترین زمان، آنان را خریداری کنید. فقط کافی است بر روی گیاه دارویی که می‌خواهید کلیک کنید تا آن را درب منزل تحویل بگیرید. خرید بخورات و خرید گیاهان دارویی در بین طرفداران خود محبوبیت زیادی دارند.

کمیاب و خاص ترین گیاهان دارویی
قدیمی‌ترین سوابق تاریخی گیاهان دارویی از تمدن سومریان یافت می‌شود، جایی که صدها گیاه دارویی از جمله تریاک در لوح‌های گلی فهرست شده‌است. امروزه نیز با پیشرفت تکنولوژی و بررسی گیاهان مختلف، دانشمندان به خواص گیاهان بیشماری پی برده‌اند. خرید کمیاب و خاص ترین گیاهان دارویی دیگر چندان دور از انتظار نیست، چراکه عطاری آنلاین تلاش کرده‌است تا امکان خرید بخورات و خرید گیاهان دارویی را به راحتی برایتان فراهم کند.
در گذشته برای پیداکردن تنها یک گیاه یا سنگی قیمتی، مردم به دل کوهستان‌ها و جنگل‌ها می‌زدند، با این خطرات که شاید توسط حیوانات جنگلی خورده‌شوند و یا در دره سقوط کنند. امروزه با وجود عطاری آنلاین دیگر لازم نیست وقت زیاد و هزینه رفت و آمد تا عطاری‌های گوناگون را بدهیم تا به گیاهی که می خواهیم برسیم. عطاری آنلاین، کمیاب و خاص ترین گیاهان دارویی مانند بلادر، مقل ازرق، سنگ حجرالیهود، بوزیدان، میعه سائله، اگیر ترکی و غیره را برایتان گرداوری کرده‌است.

بلادر ( بلاذر )
نام علمی این گیاه Entada rheedii می باشد که طول ساقه‌های آن 120 متر و قطر آن به 40 سانتی متر می‌رسد. این گیاه دارای غلاف های بذر بسیار بزرگی است که می تواند تا 200 سانتی متر طول و 15 سانتی متر عرض داشته‌باشد. گیاه بلادر برای استفاده محلی به عنوان غذا، دارو و به عنوان منبع مغزی کشت می‌شود. مزایای بلادر شامل:
•    پوست و دانه‌های بلادر که حاوی ساپونین است برای درمان درد، خارش و گاهی برای تب استفاده می شود.
•    ضماد تهیه شده از دانه بلادر برای درمان قولنج در کودکان به کار برده‌می‌شود.
•    پوست و دانه های گیاه منابع غنی ساپونین هستند که به عنوان صابون برای تمیزکردن لباس‌ها، شستن مو و پوست و غیره استفاده می‌شود.
•    روغن به دست‌آمده از دانه بلادر به عنوان روشن کننده در لامپ‌ها استفاده می‌شود.
•    از دانه های درشت آن به عنوان مهره مورد مصرف قرار می‌گیرد.
•    دانه‌های صاف و درخشان بلادر را برای بازی نیز استفاده می‌کنند.
•    از دانه‌ها برای صیقل دادن مصنوعات مختلف با مالش استفاده می‌شود.

مضرات بلاذر
این گونه گیاه ممکن است سمی باشد زیرا حاوی ساپونین های مختلف به ویژه در پوست، ریشه و دانه آن می‌باشد.
مقل ازرق و خواص آن برای بانوان
Commiphora wightii با نام‌های رایج هندی bdellium-tree، gugal، guggul، gugul یا درخت myrrh mukul شناخته می‌شود. مقل ازرق گیاهی گلدار از خانواده Burseraceae است که رزین معطری به نام گوگال تولید می‌کند. مقل ازرق را معمولا در بخوردادن و طب سنتی استفاده می‌کنند. این گونه گیاه در آب و هوای خشک و نیمه خشک رویش می‌کند و نسبت به خاک فقیر تحمل بالایی دارد.
مقل ازرق در قطعات مومی شکل توده رنگی زرد یا قهوه‌ای کم رنگ با بوی معطر و طعم گس تلخ وجود دارد. وقتی تازه است چسبناک و طلایی رنگ است. در نظام طب سنتی، از این گیاه برای درمان آرتریت، التهاب، نقرس، روماتیسم، چاقی و اختلالات متابولیسم لیپیدها مورد استفاده قرار گرفته‌است. تجویز مقل ازرق به صورت خام ممکن است منجر به بثورات پوستی، قاعدگی نامنظم، اسهال، سردرد، حالت تهوع خفیف شود. در صورت استفاده با دوزهای بسیار بالا ازین گیاه مسمومیت کبدی را به همراه دارد. مزایای دیگر این گیاه شامل:

•    برای درمان هرگونه آکنه این گیاه بسیار موثر می باشد.
•    افرادی که دارای پوست بسیار چرب بودند به طور قابل توجهی به درمان مقل ارزق بهتر از درمان تتراسایکلین پاسخ دادند.
•    کرم این گیاه التهاب ناشی از پسوریازیس و اگزما را کاهش می‌دهد.
•    مقل ازرق می‌تواند سبب بهبود عفونت رحم شود.
•    کرمی که در آن مقل ارزق بکار رفته‌باشد،عارضه جانبی‌ای که از رادیوتراپی سرطان سینه رخ می‌دهد را درمان می‌کند.
•    کرم مبتنی بر گوگول علائم پوستی مانند قرمزی، التهاب، حساسیت و درد را بهبود می بخشد و همچنین در کرم های استروئیدی موضعی که برای درمان کاهش درد هستند بکار می‌رود.
•    علائم و نشانه های مرتبط با کم کاری تیروئید مانند ضعف، خستگی و دردهای عضلانی را بهبود می بخشد.
•    با کاهش چربی و سرکوب اشتها به کاهش وزن کمک می‌کند.
 
مقل ازرق | عطاری آنلاین مجتبی محقق مقل ازرق | عطاری آنلاین مجتبی محقق
 
سنگ حجرالیهود
سنگ یهودیان که به سنگ حجرالیهود شناخته می‌شود، نام علمی آن Lapis Judaicus  می باشد. این سنگ به ستون فقرات برخی از اکینوئیدهای سیداروئید، به ویژه Balanocidaris نامیده‌شده‌است. به طور گسترده به عنوان پیشگیری و درمان برای اختلالات ادراری شایع و دردناک به ویژه سنگ‌های مثانه، سنگ کلیه و دیس اوره استفاده می شود.
این سخن تاریخ بسیار طولانی‌ای دارد. از دوران کلاسیک، تا به امروز این سنگ شناخته‌شده‌است. در مناطق مرطوب به ویژه در منطقه مدیترانه گسترش بیشتری پیدا می‌کند. کاربرد دارویی سنگ یهودیان بر اساس شکل آن تعیین می شد که یا به صورت مکیده یا پودرشده و مخلوط با طیف وسیعی از مواد گیاهی، معدنی و حیوانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سنگ حجرالیهود را اغلب ضمن مشاوره با پزشک در آب می‌ریزند و مصرف می‌کنند.

بوزیدان
Withania somnifera یا همان بوزیدان درختچه ای کوچک به ارتفاع 2 متر و عرض 1 متر است. ساقه‌های آن قهوه‌ای روشن هستند و گاهی اوقات بدون برگ هستند. میوه بوزیدان به قطر 8-5 میلی متر، نارنجی متمایل به قرمز است که در هنگام رسیدن کاملا قرمز رنگ می‌شود. بوزیدان حاوی بیش از 80 ترکیب شیمیایی، عمدتاً آلکالوئیدها و استروئیدها (ویتانولیدها) است.
این گیاه خاصیت آنتی بیوتیکی، ضد التهابی، سیتوتوکسیک، ضد تومور و کاهش کلسترول را دارد. از این گیاه با نام جین سینگ در هند و جینسیگ در چین یاد می‌شود. برای التیام زخم های باز و سپتیک، ملتهب، آبسه، التهاب، هموروئید، روماتیسم و ​​سیفلیس بسیار استفاده می شود. اگر ازین گیاه بیش از اندازه استفاده شود قطعا عوارض بدی را برایتان به همراه خواهد داشت.
عوارضی مانند اسهال، سردرد و حالت تهوع  را به وجود می‌آورد. از بوزیدان نباید در دوران بارداری یا شیردهی استفاده شود. بوزیدان را می توانید در عطاری‌های آنلاین با بسته‌بندی مناسب پیدا کنید.

میعه سائله
نام علمی میعه سائله Liquidambar Orientalis می‌باشد که معمولاً به عنوان شیرینی شرقی یا شیرینی ترکی شناخته می‌شود. درختی برگریز از جنس Liquidambar، بومی منطقه مدیترانه شرقی است. میعه سائله به صورت توده‌های خالص عمدتاً در دشت های سیلابی جنوب غربی ترکیه و در جزیره یونانی رودس وجود دارد.
در گذشته از روغن میعه سائله به عنوان یک معجون عشق و عطر توسط ملکه مصری کلئوپاترا استفاده می‌شد. از دوره بقراط به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفت. مصریان باستان نیز از این روغن در هنگام مومیایی کردن نیز استفاده می کردند. آمفورهای پر از نفت کشف‌شده از کشتی‌های غرق‌شده فنیقی نشان می‌دهد که روغن صمغ شیرین در گذشته جایگاه مهمی در تجارت مدیترانه داشت.
از گیاه میعه سائله در داروی قدیمی درمان سرفه و همچنان به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می شود. در آدامس، به عنوان طعم‌دهنده و صابون ها و لوازم آرایشی به عنوان تثبیت کننده آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. استایرن هیدروکربنی به کار رفته در پلی استایرن و استایروفوم، در اصل از گیاه میعه سائله است.
 
میعه سائله ( مانله سائله ) | عطاری آنلاین مجتبی محقق میعه سائله ( مانله سائله ) | عطاری آنلاین مجتبی محقق
 
اگیر ترکی
نام علمی اگیر ترکی Acorus calamus می‌باشد که به نام‌های متعددی مانند پرچم شیرین، تاب یا ریشه مشک شناخته‌می‌شود. اگیر ترکی گونه‌ای از گیاهان گلدار با مواد شیمیایی روان‌گردان است. اگیر ترکی یک گیاه دارویی سنتی هندی است که برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها از جمله اختلالات عصبی، گوارشی، تنفسی، متابولیک، کلیوی و کبدی استفاده می‌شود. مزایای این گیاه شامل:

•    اگیر ترکی یا همان کالاموس گیاهی است که از ریشه آن برای تهیه دارو استفاده می شود.
•    از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی (GI) از جمله زخم، التهاب پوشش‌ معده (گاستریت)، گاز‌ روده (نفخ شکم)، ناراحتی معده و از دست‌دادن اشتها (بی اشتهایی) استفاده می شود.
•    همچنین ازین گیاه به عنوان یک داروی آرام بخش، برای تحریک عرق‌کردن و برای درمان آرتریت روماتوئید و سکته مغزی استفاده می‌شود.
•    برخی افراد برای از بین بردن بوی تنباکو، به عنوان محرک، برای افزایش احساس خوشبختی و به عنوان یک توهم زا، آجیل آن را می جوند.
•    برخی افراد برای درمان برخی از بیماری های پوستی، از این گیاه استفاده می‌کنند.
•    در غذاها از اگیر ترکی به عنوان ادویه استفاده می‌شود.
•    مواد شیمیایی موجود در اگیر ترکی باعث شل‌شدن عضلات و آرام‌بخشی می‌شود.
 
اگیر ترکی | عطاری آنلاین مجتبی محقق اگیر ترکی | عطاری آنلاین مجتبی محقق
 
سخن پایانی
گیاهان دارویی همیشه جایگاه ویژه ای در زمینه پزشکی داشته‌اند و امروزه نیز همین جایگاه را دارند. گسترش روز افزون صنعت و تکنولوژی موجب به وجودآمدن سایت‌های متنوع پرورش و فروش گیاهان دارویی شده‌است. این سایت‌ها که به عطاری آنلاین نیز معروف می باشند، دسترسی به گیاهان متنوع را برای هرکسی آسان کرده‌است.
در عطاری آنلاین مجتبی محقق به راحتی می‌توانید خرید بخورات و خرید گیاهان دارویی را انجام دهید، بدون اینکه هزینه‌های رفت و آمد به عطاری را پرداخت کنید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها