به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۸ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب : ۳۹۸۱۷۹

رکورد در کمبود نیروی کار ماهر در آلمان

رکورد در کمبود نیروی کار ماهر در آلمان
گروه بین الملل: کمبود نیروی کار ماهر در سال ۲۰۲۲ به طور تصاعدی در آلمان افزایش یافت. طبق یک مطالعه جدید ۶۳۰ هزار محل شغلی در سال ۲۰۲۲ خالی مانده است. در برخی بخش‌ها حتی ۹۰ درصد از پست‌های خالی پر نشده است.
موسسه تجاری "مرکز تشخیص صلاحیت برای تامین نیروی کار ماهر"  آلمان (Kofa) اعلام کرد به‌رغم فشار اقتصادی ناشی از جنگ اوکراین و تورم بالا، کمبود نیروی کار ماهر در سال ۲۰۲۲ به رکورد جدیدی رسید.
مرکز یاد شده در گزارش تازه خود می‌گوید ۶۳۰ هزار محل کاری برای نیروی ماهر در سال گذشته پر نشده زیرا افراد واجد شرایط برای این شغل‌ها در داخل آلمان وجود نداشته‌اند.
براساس این مطالعه کمبود نیروی ماهر به ویژه در حوزه‌های بهداشت، امور اجتماعی، آموزش و همچنین در حوزه‌های ساخت و ساز، معماری، نقشه‌برداری و مهندسی خدمات ساختمانی مشهود بوده است.
از هر ۱۰ جای خالی در این عرصه‌ها شش مورد اشغال نشده است. کمبود نیروی ماهر در رشته‌های علوم طبیعی، جغرافیا و فناوری اطلاعات بالاتر از حد متوسط بوده است.
طبق این مطالعه کمبود نیروی ماهر در بخش‌های خدمات بازرگانی و معاملات، هتل‌داری و گردشگری در سال گذشته تقریبا سه برابر شده است و از هر ۱۰ محل خالی سه جا پر نشده است.
نیاز در این عرصه به نیروی کار پس از رکود شدید در پی همه‌گیری کرونا بیشتر محسوس بوده است.به گفته (Kofa) هرچه صلاحیت مورد نیاز بالاتر باشد، پر کردن مشاغل خالی با نیروی ماهر هم دشوارتر است. کارشناسان با مدرک دانشگاهی در زمینه‌های علوم کامپیوتر، مهندسی برق، برنامه‌ریزی ساخت و ساز و نظارت به طور خاص مورد نیاز است و در این حوزه‌های شغلی از هر ۱۰ جای خالی برای ۹ محل نتوانستند نیروی کار ماهر با شرایط مناسب پیدا کنند.کلمنس فوست، رئیس موسسه پژوهش اقتصادی "ایفو" اخیرا در مقاله‌ای نوشت که شرکت‌ها می‌توانند با افزایش دستمزدها و شرایط کاری بهتر با این مشکل مقابله کنند.
دستمزدها و شرایط کار به ویژه در جاهایی که به لحاظ شرایط بازار بسیار پایین بوده، در سال گذشته بهبود یافته است و اگر نیروی کار غیرماهر سود بیشتری ببرند، نابرابری نیز کاهش می یابد.
در نظرسنجی اتاق بازرگانی و صنایع آلمان (DIHK) که در اوایل سال نو میلادی از ۲۲ هزار شرکت انجام گرفته بود ۵۳ درصد از شرکت‌های آلمانی گفته‌اند که در استخدام نیروی جدید با مشکل مواجه هستند.با وجود اپیدمی کرونا و جنگ اوکراین، وضعیت در بازار کار آلمان نسبتا پایدار بوده اما اکنون کمبود نیروی کار به چالش بزرگ اقتصاد این کشور تبدیل شده است.
بر اساس برآوردها سالانه ۴۰۰ هزار  نیروی مهاجر برای کاهش مشکلات ایجاد شده در بازار کار آلمان نیاز است و اگر اقدامی برای رفع کمبود نیروی کار ماهر انجام نگیرد، بازار کار آلمان تا سال ۲۰۳۵ می‌تواند تا هفت میلیون نیروی کار کاهش یابد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها