به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۹:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ساعت ۲۰:۲۱
کد مطلب : ۳۹۹۹۶۵

جنجال سفیر چین در فرانسه

جنجال سفیر چین در فرانسه
گروه بین الملل: مواضع سفیر پکن در فرانسه پیرامون مشروعیت و حق حاکمیت اوکراین بر کریمه تنشی دیپلماتیک آفرید. سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر استقلال جمهوری‌های سابق شوروی، رسانه‌ها را به "تحریف و تحریک" مناسبات پکن و کی‌یف متهم کرد.
مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشستی مطبوعاتی تصریح کرد که چین همواره به حق حاکمیت و استقلال جمهوری‌های سابق شوروی احترام گذاشته و جزو نخستین کشورهایی بوده که با آنها روابط دیپلماتیک برقرار کرده است.
نینگ عنوان کرد که موضع چین در این زمینه "روشن و ثابت" بوده و اوکراین نیز به عنوان یک کشور مستقل شناخته می‌شود.
سخنگوی وزارت خارجه چین، جنجال ناشی از اظهارات سفیر پکن در پاریس را به "برخی رسانه‌ها" نسبت داد که "موضع پکن در قبال کی‌یف را تحریف کرده و اختلاف‌آفرینی کردند."
دو روز قبل، لو شی، سفیر چین در فرانسه گفته بود که کریمه از نظر تاریخی بخشی از روسیه بود و خروشچف، رهبر وقت اتحاد شوروی آن را به اوکراین واگذار کرد. شی در جواب مجری شبکه فرانسوی ال‌سی‌ای و الحاق غیرقانونی کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ پاسخ جنجالی‌تری داد و گفت: «جمهوری‌های سابق شوروی در حقوق بین‌الملل جایگاه موثری ندارند، زیرا برای تعیین و تشخیص وضع آنها به عنوان کشوری مستقل، هیچ توافقی صورت نگرفته است.»
این سخنان که نافی موضع چین در باره مرزهای ترسیم شده پس از فروپاشی شوروی است، موجی از انتقاد در  فرانسه و اروپا به راه انداخت و باعث خشم  کشورهای بالتیک شد..
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مواضع را به شدت محکوم کرد.ادگارس رینکوویچ، وزیر خارجه لتونی اعلام کرد که کاردار سفارت چین در ریگا به دلیل این اظهارات "کاملا غیرقابل قبول" احضار شده است.  لیتوانی و استونی نیز در اقدامی مشابه خواهان توضیح پکن و پس گرفتن سخنان شی شده‌اند.
استونی، لتونی و لیتوانی که در  طول جنگ جهانی دوم به تناوب از سوی اتحاد جماهیر شوروی و آلمان تحت اشغال قرار گرفتند، بعد از پایان جنگ برای چند دهه و به خلاف خواست خود به جمهوری‌های شوروی تبدیل شدند. آنها در سال ۱۹۹۱ استقلال یافتند و از سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و ناتو پیوستند.سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه اطمینان داد که پکن به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کلیه کشورها احترام می‌گذارد و از اهداف منشور سازمان ملل حمایت می‌کند.
هم‌زمان با تلاش پکن برای کاهش تنش،  سفارت چین در فرانسه، ویدئوی مصاحبه لو شای را از حساب توییتری خود حذف کرده است.
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها