به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۳:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۰۶ ساعت ۱۶:۵۶
کد مطلب : ۴۰۰۱۱۴

چگونگی انتقال تسلیحات از ایران به روسیه 

چگونگی انتقال تسلیحات از ایران به روسیه 
گروه بین الملل: روزنامه آمریکایی «وال‌استریت جورنال» گزارش داد که روسیه در ماه‌های اخیر تسلیحات فراوانی از تولیدات صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران را برای استفاده در جنگ اوکراین وارد کرده است.
به گزارش  این روزنامه، کشتی‌های روسیه در یک دوره شش ماهه دست‌کم ۳۰۰ هزار گلوله توپ و یک میلیون انواع دیگر گلوله‌ها را از ایران خریداری و از طریق دریای خزر به خاک خود منتقل کرده است.وال‌استریت جورنال به نقل از منابع خود در خاورمیانه نوشت که اطلاعات مربوط به حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ علیه اوکراین را به اطلاع مقامات آمریکا نیز رسانده است.
شبکه بریتانیایی «اسکای‌نیوز» دو ماه پیش گزارش داده بود که ایران میلیون‌ها گلوله و مهمات دیگر را از دریای خزر به روسیه فرستاده است.
اما وال‌استریت جورنال نوشت که در یکی از تازه‌ترین نقل و انتقالات نظامی بین ایران و روسیه در ماه مارس، دست‌کم یک هزار کانتینر با بار گلوله‌های توپ به یک کشتی ترابری روسی منتقل شد.
براساس این گزارش، کشتی روسی «رسول گامزاتوف»، که حامل بار تسلیحاتی یادشده بود و در مالکیت شرکتی است که آمریکا آن را تحریم کرده، پس از شش روز در بندر آستراخان روسیه پهلو گرفت.
وال‌استریت جورنال می‌گوید وزارت دفاع ایران شهریور پارسال معامله‌ای به ارزش یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار با یک شرکت دولتی روسی به نام «رُوسوبُرونِکسپورت» برای فروش گلوله‌های توپ امضا کرده بود.به نوشته این روزنامه، فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین، به تازگی مسائل امنیتی مربوط به دریای خزر را با مقامات نظامی دولت ترکمنستان مطرح کرده است، اما این جمهوری آسیای میانه و سایر کشورهایی که سهمی از دریای خزر دارند، تا کنون مانع همکاری‌های نظامی و تسلیحاتی ایران و روسیه از طریق این دریا نشده‌اند.
وال‌استریت جورنال به نقل از منابع خود در خاورمیانه افزود که هیئتی از جمهوری اسلامی ایران به تازگی از یک کارخانه ساخت جنگنده‌های روسی در شرق این کشور بازدید کرده اما روسیه هنوز توافق فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ به ایران را نهایی نکرده است.این روزنامه به نام منابع خاورمیانه‌ای خود که از جزییات تحولات مرتبط با همکاری‌های ایران و روسیه اطلاع دارند، اشاره نکرده است.مقامات ارشد اسرائیلی در روزهای گذشته گفته بودند که همکاری‌ نظامی ایران و روسیه، فراتر از اوکراین، عواقبی برای آسیای میانه و خاورمیانه به‌دنبال خواهد داشت.
تساخی هانگبی، رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل، این هفته به شبکه «کان» گفته بود که تقویت همکاری تهران و مسکو تبعاتی «بسیار نگران‌کننده دارد».
به نوشته وال‌استریت جورنال، دولت جو بایدن نیز معتقد است که تحکیم همکاری نظامی ایران و روسیه، از جمله در زمینه پهپادهای تولیدی صنایع نظامی جمهوری اسلامی که نظامیان روسیه از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده می‌کنند، تهدیدی فراتر از بحران اوکراین بوده و سبب نگرانی دولت‌های اروپایی نیز شده است.
مؤسسه آمریکایی «مطالعات جنگ» روز سوم اردیبهشت نوشت که روسیه به تازگی محموله‌های جدیدی از پهپادهای تهاجمی ساخت ایران از مدل «شاهد» دریافت کرده است.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها