به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۱ ساعت ۰۹:۳۴
کد مطلب : ۴۰۰۹۹۹

بررسی آخرین وضعیت مربیان لیگ برتر

بررسی آخرین وضعیت مربیان لیگ برتر
گروه ورزشی: لیگ بیست‌ودوم هفته‌های آخر خود را سپری می‌کند و سه تیم برای قهرمانی، سه تیم برای کسب سهمیه احتمالی (رده چهارم) و سه تیم هم برای بقا در لیگ مبارزه می‌کنند که در این میان ۵، ۶ تیم هم هستند که سه هفته باقی‌مانده چندان برایشان حائز اهمیت نیست و بیشتر برای رتبه یکی، دو پله بالاتر تلاش می‌کنند. البته روی کاغذ تیم‌هایی مثل نساجی و ملوان هم در خطر سقوط هستند که از این مساله نباید غافل شد. در شرایط فعلی کمتر تیمی در لیگ برتر است که برای فصل خود از حالا برنامه‌ریزی کرده باشد اما حداقل اکثر تیم‌ها درمورد کادرفنی فصل آینده‌شان برنامه‌ریزی کرده‌اند. در این میان به بررسی آخرین وضعیت نیمکت تیم‌ها در فاصله سه هفته مانده به اتمام لیگ پرداختیم. 
 
 
پرسپولیس با یحیی ادامه می‌دهد
باشگاه پرسپولیس با مدیریت رضا درویش برنامه‌ای برای تغییر کادرفنی ندارد و از عملکرد یحیی و کادرش رضایت دارند. در میانه فصل یک‌سری مسائل حاشیه‌ای باعث شد شکافی بین مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره با یحیی گل‌محمدی ایجاد شود اما طرفین خیلی زود درمورد مواضع خود کوتاه آمدند و اختلافات غیرفوتبالی‌شان را کنار گذاشتند. در ادامه یحیی از مسائل حاشیه‌ای دوری کرد و به هیات‌مدیره و مدیریت باشگاهش نزدیک‌تر شد. سرمربی پرسپولیس یک فصل دیگر با این باشگاه قرارداد دارد و تمایل دارد به کارش ادامه دهد. اما در این میان خبرهایی مبنی‌بر تغییرات در هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس و متعاقب آن مدیریت این باشگاه به گوش می‌رسد که باید دید در پایان لیگ سازمان خصوصی‌سازی چه تصمیمی درمورد وضعیت مدیریتی این باشگاه خواهد گرفت. 
 
مورایس با برنامه ۳ ساله آمد
باشگاه سپاهان در فصل نقل و انتقالات تابستانی تصمیم گرفت یک مربی پرتغالی را جانشین محرم نویدکیا کند. محمدرضا ساکت در مذاکرات اولش با مورایس از لحاظ مالی به توافق نرسید اما دو هفته بعد مجدد سراغ این مربی رفت و به‌نوعی سر کیسه را شل کرد. مورایس با قراردادی سه‌ساله به باشگاه سپاهان آمد تا بتواند در رقابت‌های داخلی و آسیایی برای طلایی‌پوشان قهرمانی بیاورد. در فصل جاری سپاهان روند خوبی درپیش گرفت اما در جام حذفی با یک شکست سنگین مقابل پرسپولیس از جام کنار رفت و در لیگ هم فعلا رقابت را به سرخپوشان باخته و یک امتیاز از شاگردان گل‌محمدی کمتر دارد. این درحالی بود که سپاهان تا قبل از بازی با ملوان صدرنشین لیگ بود اما بدموقعی لغزش داشت. مورایس حتی اگر با سپاهان قهرمان هم نشود در این تیم ماندنی است. 

ساپینتو دوست دارد که بماند
قرارداد ریکاردو ساپینتو با استقلال در تابستان به‌پایان می‌رسد و دوطرف برای ادامه همکاری باید به توافق برسند. مرد پرتغالی در این فصل ازلحاظ مالی بدقولی‌های زیادی را از مدیریت باشگاه استقلال دید اما سعی کرد این مساله تمرکزش را برهم نزند. با توجه به اینکه مدیریت باشگاه استقلال به احتمال خیلی زیاد دچار تغییراتی خواهد شد، نمی‌توان گفت سرنوشت ساپینتو در این باشگاه چه خواهد شد. آنچه مشخص است این مربی تمایل به ماندن دارد و هواداران هم از عملکرد او راضی‌اند. 

تراکتور با خمز در مسیر پیشرفت
باشگاه تراکتور بعد از اینکه این تیم با خمز بازی‌های خوبی را در نیم‌فصل دوم به نمایش گذاشت و خودش را به رده چهارم جدول لیگ رساند، تصمیم گرفت برای 3 فصل دیگر قرارداد این مربی را تمدید کند. در همین راستا خمز برنامه‌های خود برای فصل نقل و انتقالات را هم تحویل مدیریت باشگاه تراکتور داده تا در فصل آینده به‌عنوان یک مدعی جدی برای قهرمانی رقابت کنند. 

الهویی هنوز اعتماد مدیران راجلب نکرده 
امیر قلعه‌نویی بعد از جدایی از باشگاه گل گهر به مدیریت این باشگاه سفارش کرد که سعید الهویی را به‌عنوان سرمربی تیم‌شان معرفی کنند. او با این کار فشار انتقادها را از روی خودش -مبنی‌براینکه چرا الهویی را به تیم ملی برده است- نیز برداشت، از این جهت که می‌تواند مدعی باشد یک سرمربی لیگ برتری را در کادرش دارد. قدر مسلم الهویی در پایان فصل باید از بین تیم ملی و گل‌گهر یکی را انتخاب کند. در شرایط فعلی نتایج گل‌گهر با الهویی چندان باب میل مدیران گل‌گهر نبوده و آنها منتظرند در پایان فصل وضعیت این مربی را به‌طور دقیق موردبررسی قرار دهند. 

رفسنجانی‌ها خواهان تمدید با ربیعی
باشگاه مس‌رفسنجان از یک‌ماه پیش پیشنهادش را برای تمدید قرارداد به محمد ربیعی ارائه داده است. مربی‌ای که چهارمین فصل حضورش در این باشگاه را به اتمام می‌رساند و تمایل دارد در رفسنجان بماند و برای سال آینده یک تیم مدعی را وارد مسابقات کند. البته این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که خواسته‌های نقل و انتقالاتی این مربی برآورده شود. ربیعی خواستار مشخص شدن بودجه تیمش در تابستان شده و مدیران باشگاه مس هم اطمینان او را در این زمینه جلب نکرده‌اند، از این جهت که اوضاع مالی این باشگاه چندان مناسب نیست. در همین راستا ربیعی هر قدر که احتمال دارد در مس بماند به همان اندازه هم ممکن است از این باشگاه جدا شود. 

منصوریان قرارداد دارد اما... 
باشگاه فولاد بعد از قطع همکاری با جواد نکونام تصمیم گرفت یک مربی خارجی استخدام کند که در این زمینه ناکام ماند و از بین گزینه‌های داخلی با علیرضا منصوریان به توافق رسید. قرارداد این مربی با فولاد یک‌سال‌ونیمه است که قرارداد فصل بعد درصورت رضایت طرفین قابل‌اعتبار است. فولاد با منصوریان اگرچه از جام حذفی کنار رفت اما روند رو به رشدی را در لیگ داشت، بااین‌حال نتوانست خودش را در جمع مدعیان کسب سهمیه جای دهد. به همین خاطر فولادی‌ها باید برای همین جایگاه هفتمی رقابت داشته باشند. باید دید در تابستان باشگاه فولاد برخلاف نظر هوادارانش عمل می‌کند و منصوریان را حفظ خواهد کرد یا اینکه ترجیح می‌دهد مانند باشگاه‌هایی مثل سپاهان و تراکتور مربی خوب خارجی استخدام کند. 

رحمتی در آلومینیوم ماندنی است
باشگاه آلومینیوم با توجه به هزینه نه‌چندان زیادی که در فصل نقل و انتقالات داشت از عملکرد مهدی رحمتی و تیمش در فصل جاری رضایت کامل دارند. درکنار این مساله رحمتی چند بازیکن جوان را در تیمش به بازی گرفت و روی آنها برای فصل بعد حساب کرده است. رحمتی برای اینکه در آلومینیوم بماند پیشنهاد سرمربیگری تیم امید را هم رد کرد. 

تارتار رفتنی است
باشگاه ذوب‌آهن برای این فصل انتظار نتایج به‌مراتب بهتری را از این تیم در دومین سال سرمربیگری مهدی تارتار داشت که محقق نشد. در شرایط فعلی او یکی از گزینه‌های جدی سرمربیگری تیم المپیک هم است. احتمال اینکه باشگاه ذوب‌آهن با تارتار ادامه دهد خیلی‌کم است. ضمن اینکه یکی از تیم‌های تهرانی نیز بدش نمی‌آید دوباره او را استخدام کند. 

پیکان از سرمربی‌اش رضایت ندارد
پیکان در فصل جاری تیم پر فراز و نشیبی نشان داد و به این خاطر نتوانست خودش را در نیمه بالای جدول حفظ کند. در هفته‌های پایانی هم این تیم با تیم‌های بالای جدول مصاف داشته و خواهد داشت و از این رو احتمال اینکه پیکان در بین 10 تیم اول هم نباشد، زیاد است. مدیریت باشگاه پیکان پیشنهادی برای تمدید قرارداد به حسینی نداده و همین امر ممکن است این مربی را برای رفتن به تیم ملی امید ترغیب کند. 

ساکت راضی از شرایط هوادار
هوادار در فصل جاری خیلی زود بقای خودش در لیگ برتر را قطعی کرد و در جام حذفی هم تا نیمه‌نهایی صعود کرده است. در چنین شرایطی طبیعی است که مدیریت این باشگاه از عملکرد ساکت الهامی رضایت داشته باشد. این مربی در اواسط فصل پیشنهاد جانشینی بردیف در تبریز را رد کرد و حاضر نشد سرمربی تیم زیر 23 سال شود از این جهت که از شرایط خود در تیم هوادار راضی است. او یک فصل دیگر با این باشگاه قرارداد دارد و از حالا به‌دنبال بستن یک تیم خوب برای لیگ بیست‌وسوم است. 

مازیار در یک‌صورت می‌ماند
مازیار زارع در این فصل تیمش را با چنگ و دندان در لیگ برتر حفظ کرد. اگرچه ملوان روی کاغذ همچنان در خطر سقوط است اما بسیار بعید است این اتفاق رخ دهد. انزلی‌چی‌ها با توقف سپاهان در اصفهان سرنوشت قهرمان لیگ را به‌نوعی تغییر دادند تا در این هفته‌های پایانی بر سر زبان‌ها بیفتند. شرایط مالی این باشگاه مساعد نیست و اگر این وضعیت تغییر نکند شاید مازیار در انزلی بماند؛ چراکه خودش هم می‌داند برای فصل آینده شرایط برای بقا بسیار سخت‌تر خواهد شد. 

نساجی با مربی اسپانیایی به‌دنبال رویاهای بزرگ
نساجی در نیم‌فصل اول جزء 6، 7 تیم بالای جدول بود اما در نیم‌فصل دوم یک‌باره دچار افت شد تا حمید مطهری جایش را به کارلوس هرناندز اسپانیایی بدهد. مربی جوانی که در این فصل هنوز نتوانسته تغییر خاصی را در تیمش ایجاد کند اما برای فصل بعد ماموریت او خیلی سنگین است. از این جهت که باید تیمش را طوری ببندد که نماینده شایسته‌ای برای فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا باشند. قدر مسلم او متوجه شده که توقع از نساجی در مازندران بالاست. 

رقابت سه تیم برای بقا
در انتهای جدول نفت مسجدسلیمان، نفت آبادان و مس کرمان رقابت سختی را در سه هفته پایانی برای بقا خواهند داشت. هر سه باشگاه درصورت بقا در لیگ طبیعتا باید برای فصل آینده از هر لحاظ تقویت شوند. اما اگر هریک با همین کار بمانند به احتمال خیلی زیاد سرمربی خود را حفظ خواهند کرد؛ چراکه با این داشته‌ها کار بزرگی کرده است. تجربه نشان داده تیم‌هایی که سقوط می‌کنند در لیگ یک با کادر جدیدی استارت خواهند زد.
مرجع : فرهیختگان
برچسب ها: لیگ برتر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها