به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۰۲۸۳۳

عملیات تازه اسرائیل در غزه

عملیات تازه اسرائیل در غزه
گروه بین‌الملل: ارتش اسرائیل در عملیات هوایی بامداد روز سه‌شنبه،سه تن از فرماندهان ارشد جنبش جهاد اسلامی فلسطین را در غزه به شهادت رساند. همسر و فرزندان این نیروهای جهادی نیز در این عملیات شهید شدند. شمار شهدا تاکنون دست‌کم ۱۳ نفر اعلام شده است.
اسرائیل با این ارزیابی که عملیاتش با واکنش نیروهای مسلح فلسطینی روبرو شود، وضعیت آماده‌باش در شهرهای جنوبی خود برقرار کرده و هم‌زمان نیروهای ذخیره ارتش را برای احتمال گسترش بحران فراخوانده است.سخنگوی ارتش اسرائیل اعلام کرد که عملیات با نام «سپر و پیکان» به‌طور هم‌زمان در سه منطقه در شهر غزه، رفح و جنوب خان‌یونس انجام شد. این سخنگو افزود که ارتش عملیات را از قبل برنامه‌ریزی کرده و منتظر فرصتی بود که آن را به‌طور هم‌زمان انجام دهد.
اسامی سه فرمانده شهیدشده، جهاد شاکر الغنام، خلیل صلاح البهتینی و طارق محمد عزالدین، از نیروهای «سرایا القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی فلسطین اعلام شد.
به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، عملیات بامداد سه‌شنبه واکنشی به حملات راکتی هفته گذشته از غزه به اسرائیل بود.
جهاد اسلامی فلسطین هفته گذشته در واکنش به مرگ عدنان خضر، یک زندانی عضو آن سازمان که در پی یک اعتصاب غذای ۸۷ روزه در زندان اسرائیل جان باخت، حدود ۱۲۰ راکت به اسرائیل شلیک کرد.حملات هوایی ارتش اسرائیل در واکنش به راکت‌پرانی هفته گذشته کوتاه بود و با مداخله سریع مصر، اسرائیل و فلسطینیان مسلح از گسترش حملات متقابل خودداری کردند.
اما افکار عمومی در جنوب اسرائیل و رهبران احزاب راست افراطی در دولت بنیامین نتانیاهو از واکنش محدود ارتش شدیدا انتقاد کرده بودند.
به گزارش شبکه «کان»، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل، که از هفته گذشته حضور در نشست‌های دولت را بایکوت کرده، برای همکاری دوباره با نخست‌وزیر انجام عملیاتی گسترده‌تر علیه سازمان‌های مسلح فلسطینی در غزه را به عنوان یکی از شروط خود قرار داده بود.
با این حال، به گزارش رادیوی ارتش اسرائیل، مصر که هفته گذشته در تنش طرفین مداخله کرده بود، پس از عملیات بامداد سه‌شنبه نیز به میانجی‌گری اقدام کرده تا مانع از گسترش بحران شود. مصر در بیانیه‌ای عملیات اسرائیل را نکوهش کرد.به گفته رسانه‌های اسرائیل، دولت این کشور به مصر گفته است که انتظار دارد حتی در صورت حملات راکتی جهاد اسلامی، حماس که کنترل اصلی نوار غزه را در دست دارد، وارد این کارزار نشود.
ارتش اسرائیل به مردم شهرهای جنوبی اسرائیل گفته است که در نزدیکی پناهگاه‌ها و اماکن امن باشند و خانواده‌ها نیز در صورت تمایل، با هزینه دولت، به هتل‌های شهرهای دیگر منتقل می‌شوند.
روز سه‌شنبه مدارس اسرائیل به‌دلیل یک رویداد مذهبی تعطیل است اما درس در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های جنوب تعلیق شد و بخش اضطراری بیمارستان بزرگ «برزیلایی» در جنوب اسرائیل به پناهگاه انتقال یافت.
رسانه‌های اسرائیل گفتند مسیر پروازها در فرودگاه بن‌گوریون تغییر کرده و پناه‌گاه‌ها در شهرهای واقع در بخش مرکزی اسرائیل نیز گشوده شد.جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که پاسخ به «کشتار» دیری نخواهد پایید تا «انتقام» خون‌های ریخته‌شده گرفته شود.داود شهاب، از سخنگویان جهاد اسلامی فلسطین، گفت که «گروه‌های مقاومت پاسخ قاطع و یک‌پارچه» خواهند داد و این جنبش خود را «برای همه احتمالات آماده کرده است».
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که در قطر زندگی می‌کند، عملیات اسرائیلی را «بزدلانه» نامید و گفت «ترور فرماندهان، مقاومت را گسترش خواهد داد». به گفته هنیه، «دشمن در محاسبات خود اشتباه کرده و بهای آن را خواهد پرداخت».تشکیلات خودگردان فلسطینی در کرانه باختری حمله اسرائیل را قویا نکوهش کرد و از جامعه بین‌المللی خواست اسرائیل را برای قطع حملات زیر فشار بگذارند.
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها