به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۴۲
کد مطلب : ۴۰۴۲۹

ساخت ایمپلنت برای داشتن یک خواب خوب

گروه فناوري: ابزار جدیدی که به دستگاه تنظیم‌کننده ضربان قلب شباهت دارد، در درون قفسه سینه کار گذاشته می‌شود و به عنوان شیوه‌ای جدید برای برخورد با مشکلات رایج خواب عمل می‌کند.
ساخت ایمپلنت  برای داشتن یک خواب خوب
آپنه خواب مرکزی که معمولا بر مردان میانسال و مسن‌تر اثر می‌گذارد، موجب می‌شود افراد برای بازه‌های زمانی کوتاهی در شب تنفسشان متوقف شود و این موضوع بر سلامتی عمومی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. آپنه خواب مسدودکننده زمانی رخ می‌دهد که عضلات و بافت‌های نرم در گلو استراحت کرده و مسیر هوایی را مسدود می‌کنند. آپنه خواب مرکزی نیز ناشی از ناکامی مغز در ارسال سیگنال‌ها به عصب حاجزی است. این عصب، دیافراگم (ورقه عضلانی موجود در زیر ریه‌ها) را تحریک می‌کند. زمانی که دیافراگم منقبض می‌شود، هوا را به درون ریه‌ها می‌برد و در صورتی که این ورقه حرکت نکند، تنفس مختل می‌شود.

علائم هر دو مشکل شامل بیدار شدن مکرر در طول شب است و گرچه بیماران از این موضوع آگاه نیستند، خستگی روزانه، سردرد و خرناس را از خود بروز می‌دهند. در درازمدت، این شرایط با خطرات فشار خون بالا، حملات قلبی، سکته مغزی و تصادفات مرتبط هستند. ابزار جدید که بویژه برای آپنه خواب مرکزی ساخته شده، سیگنال‌های الکتریکی را به عصب حاجزی با هدف حرکت‌دادن دیافراگم می‌فرستد و به بازیابی الگوی تنفسی نرمال‌تر کمک می‌کند.

ابتدا، یک الکترود در یک شریان نزدیک به عصب حاجزی و یک lead در قفسه سینه برای نظارت بر حرکات تنفسی کاشته می‌شوند. همچنین یک مولد پالس و باتری که در محفظه تیتانیومی تعبیه شده‌اند، در قفسه کار گذاشته می‌شود. این امر برق لازم برای ابزار را فراهم می‌کند و این برق توسط پزشکان و از راه دور تنظیم می‌شود.

مطالعه 44 بیمار در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان می‌دهد پس از شش ماه تمامی بیمارانی که از این ایمپلنت استفاده کردند، 50 درصد یا بیشتر افت در اختلالات تنفسی‌شان را بروز دادند و همچنین بیدارشدن‌های شبانه آن‌ها کاهش و کیفیت زندگی‌شان افزایش یافت. هم‌اکنون ابزار جدید روی تقریبا 180 بیمار در 25 مرکز امریکایی و اروپایی در حال آزمایش است.
مرجع : ايسنا