به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۴ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب : ۴۰۷۸۱۲

می‌خواستند ساپینتو را یک سال محروم کنند

می‌خواستند ساپینتو را یک سال محروم کنند
گروه ورزشی:روز گذشته کمیته انضباطی به خاطر تخلفات رخ داده در دربی، ریکاردو ساپینتو سرمربی تیم استقلال را ۴ ماه محروم و ۱۰ درصد از مبلغ قرارداد را جریمه نقدی کرد.به گزرش ورزش سه،باشگاه استقلال که به نظر می‌رسد، پیش از صدور حکم از سوی کمیته انضباطی علیه ریکاردو ساپینتو دفاعیه‌ای را به کمیته انضباطی ارسال نکرده بود، بعد از صدور حکم به شدت عصبانی شد و اذعان کرد، اخراج ریکاردو ساپینتو از سوی داور مسابقه جای تردید داشت چه رسد به حکمی که علیه او صادر شده است و این ماجرا را اگر لازم باشد، به مراجع قضایی بین‌المللی هم خواهد برد.
 
مبنای صدور حکم از سوی کمیته انضباطی گزارشی است که از سوی محمد عطایی کمک داور ذخیره تنظیم شده است. البته قرار بود محمد راهی کمک داور ذخیره این بازی باشد اما در لحظه آخر محمد عطایی با محمد راهی جابه‌جا شد. او در گزارش تنظیم شده برای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال نوشته است، ریکاردو ساپینتو به سمت او آب دهان پرتاب کرده است. علاوه بر ریکاردو ساپینتو تماشاگران تیم استقلال هم به این داور معترض بودند و می‌گفتند این داور بدون بهانه به داور وسط گزارش داد و موجب اخراج ریکاردو ساپینتو شد.

محمد عطایی اتهام گزارش به داور وسط برای اخراج ریکاردو ساپینتو را رد کرد و در مورد صحنه منجر به اخراج ریکاردو ساپینتو گفت: « ساپینتو پس از گل استقلال خیلی دیر به سمت نیمکت خودش برگشت. ظاهراً او مقابل نیمکت پرسپولیس حرکتی انجام داد که باعث اعتراض شدید یحیی گل‌محمدی، افشین پیروانی و دیگر نیمکت‌نشینان پرسپولیس شده بود و آنها به علیرضا ایلدروم کمک داور بازی اعتراض کردند. من حرکت ساپینتو را ندیدم و نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد اما پس از صحبت‌های ایلدروم با زاهدی‌فر، ساپینتو اخراج شد.»

بر اساس یکی از بندهای ماده ۵۵ آیین‌نامه انضباطی، کمیته انضباطی می‌تواند شخصی را که به سوی مسئول رسمی مسابقه آب دهان پرتاب می‌کند، یک سال محرومیت در نظر بگیرد که کمیته انضباطی در مورد صدور این رای محرومیت را به ۴ ماه کاهش داده و جریمه ۱۰ درصدی مبلغ قرارداد را جایگزین کرده است که این همواره یکی از سیاست‌های کمیته انضباطی بوده است و سال‌هاست جرایم نقدی در نظر گرفته شده از سوی کمیته انضباطی به یکی از منابع درآمد مهم فدراسیون فوتبال تبدیل شده است! به خصوص که تحریم‌های بین‌المللی موجب مسدود شدن درآمدهای ایران نزد فیفا شده است.

محمد عطایی در مورد صحنه درگیری با ریکاردو ساپینتو این چنین توضیح داد که به نظر می‌رسد، این توضیحات عینا برای کمیته انضباطی گزارش شده است: « ساپینتو وقتی کارت قرمز گرفت به سمت اشکان خورشیدی رفت و او را لمس کرد.

در ادامه به سمت من آمد و به زبان انگلیسی گفت «تو مقصر اخراجم هستی». سپس به زبان پرتغالی شروع به ناسزاگویی کرد که به او گفتم ساکت باشد و به عقب برود. با دست اشاره کردم به عقب برود ولی در فیلم‌های پخش شده گویا اینگونه نشان داده شده که دستی که پَرت می‌کنم به صورت سرمربی استقلال خورده در حالی که اصلاً برخوردی صورت نگرفت. ساپینتو ناسزاگویی کرده و آب دهانش را پرت می‌کرد. خواستم به سمت او بروم که روزبه چشمی و ارسلان مطهری، دو بازیکن استقلال من را در آغوش گرفتند و خواستند ادامه ندهم. به چشمی و مطهری گفتم خجالت نمی‌کشید یک نفر از خارج بیاید و آب دهانش را پرتاب کند و شما نگاه کنید؟ این رفتارها در فرهنگ ما شایسته نیست.»

فارغ از هر نوع قضاوتی در مورد این صحنه ها باید گفت در روزهای آتی این پرونده از سوی کمیته استیناف مورد بررسی قرار می‌گیرد. باشگاه استقلال بر این عقیده است مربی‌ای که تیمش در ثانیه‌های پایانی بازی گل می‌زند، رفتاری نمی‌کند که اخراج شود چون خوشحال شد و تحریک سرپرست و سرمربی تیم پرسپولیس موجب اخراج ریکاردو ساپینتو شد. از سویی اگر ریکاردو ساپینتو به سمت کمک داور ذخیره آب دهان پرتاب کرده باشد، این حکم جای تقلیل ندارد چون یک سوم آن اجرایی شده است و کمیته انضباطی بر اساس یکی از بندهای ماده ۵۵ می‌توانست ریکاردو ساپینتو را یک سال محروم کند. با این حکم به نظر می‌رسد شیشه عمر مربیگری ریکاردو ساپینتو در فوتبال ایران و استقلال شکسته شد و شاید در فصل آینده او را روی نیمکت تیم الغرافه قطر ببینیم.
برچسب ها: استقلال
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها