به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۵ ساعت ۱۳:۱۷
کد مطلب : ۴۰۸۰۱۳

آغاز دوره کاهش تقاضای طلا رقم می‌خورد

آغاز دوره کاهش تقاضای طلا رقم می‌خورد
گروه اقتصادی: شورای جهانی طلا در گزارشی اعلام کرد: ذخایر طلای بانک مرکزی جهانی در ماه آوریل برای اولین بار در بیش از یک سال گذشته کاهش یافت، زیرا ترکیه بیش از ۸۰ تن طلا فروخت.مجموع ذخایر طلای بانک‌های مرکزی در ماه آوریل ۷۱ تن کاهش یافت. آخرین باری که ذخایر طلای بانک مرکزی کاهش یافت در مارس ۲۰۲۲ بود که کاهش خالص آن یک تن بود.کریشان گوپول، تحلیلگر ارشد WGC گفت که کاهش ماهانه نشان دهنده تغییر روند نیست. گوپاول روز جمعه گفت: "داده‌های سطح کشور نشان می‌دهد که به دور از موج ناگهانی فروش بانک مرکزی، کاهش ذخایر عمدتاً به دلیل ترکیه بوده است. "

بانک مرکزی ترکیه در ماه آوریل ۸۱ تن طلا فروخت و ذخایر طلای خود را به ۴۹۱ تن کاهش داد. این پس از آن بود که بانک مرکزی در ماه مارس ۱۵ تن فروخت.سال گذشته، ترکیه با خرید ۱۴۸ تن و افزایش ذخایر طلای خود به ۵۴۲ تن، بیشترین طلا را از بین بانک‌های مرکزی خریداری کرد که بالاترین سطح ثبت شده است.

در این گزارش توضیح داده شده است که شرایط خاص کشور باعث شد ترکیه مقداری از طلای خود را تخلیه کند.
این گزارش می‌افزاید: "این پاسخی خاص به پویایی‌های محلی بود تا تغییری در سیاست بلندمدت طلای آنها: طلا به بازار داخلی ترکیه فروخته شد تا تقاضای بسیار قوی شمش، سکه و جواهرات را پس از ممنوعیت جزئی موقت واردات شمش طلا برآورده کند. " باید دید که آیا این فروش ادامه خواهد داشت و اگر چنین است، با چه سرعتی.

سایر فروش‌ها در ماه آوریل از نظر تناژ بسیار کمتر بود. بانک ملی قزاقستان ۱۳ تن، بانک مرکزی ازبکستان دو تن و بانک ملی جمهوری قرقیزستان ۰.۶ تن فروخت.در حالی که فروش انبوه طلا به روند جدید تبدیل نمی‌شود، خرید طلای بانک‌های مرکزی کاهش می‌یابد.تنها چهار بانک مرکزی در ماه آوریل طلا خریداری کردند، لهستان ۱۵ تن و بانک خلق چین هشت تن (ششمین خرید ماهانه متوالی)، بانک ملی چک دو تن طلا و بانک مرکزی مغولستان نیز یک تن طلای اضافی خریداری کرد.شورای جهانی طلا با بررسی کاهش ماه آوریل در ذخایر طلای بانک مرکزی، خرید بیشتری را در طول سال ۲۰۲۳ پیش بینی می‌کند.

گوپول گفت: «نظر ما همچنین با یافته‌های آخرین نظرسنجی ما در مورد ذخایر طلای بانک مرکزی تأیید می‌شود که نشان می‌دهد مدیران ذخایر به طور کلی نسبت به طلا مثبت هستند.» همچنین شایان ذکر است که بانک مرکزی عراق اخیراً خرید ۲.۵ تریلیون را در ماه مه اعلام کرد و سیگنال‌های بیشتری را در آینده اعلام کرد.

مورد ترکیه بی نظیر است
ترکیه در سال گذشته شاهد افزایش تقاضای طلا بوده است. زیرا شهروندان از این فلز گرانبها به عنوان پوششی در برابر تورم، عدم اطمینان سیاسی و اقتصادی و کاهش ارزش پول محلی استقبال کردند.ویلیام استک، مشاور مالی Stack Financial Services LLC به کیتکو نیوز گفت: «تقاضای محلی برای طلا در ترکیه صرفاً میل به محافظت از قدرت خرید آن‌ها در برابر کاهش لیر است. "طلا دارایی بزرگی است که می‌توانید در مواقعی که در تنگنای مالی هستید، داشته باشید، زیرا در صورت لزوم می‌توان آن را فروخت. "

افزایش تقاضای طلا منجر به جهش واردات طلا شد که بر افزایش کسری حساب جاری ترکیه تاثیر گذاشت. در پاسخ، ترکیه اقداماتی را برای محدود کردن واردات طلا در ماه فوریه ارائه کرد و فروش ذخایر طلای خود را برای تامین تقاضای داخلی آغاز کرد.استک خاطرنشان کرد، اما اقدام برای تخلیه بخشی از طلای آن لزوماً یک سناریوی از دست دادن برای بانک مرکزی ترکیه نیست.

او توضیح داد: "یکی از دلایل فروش ترکیه این است که طلا نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد به دلار افزایش یافته است. بر حسب لیر، این افزایش چشمگیرتر است - ۷۰ تا ۸۵٪. " اگر ترکیه طلا را در سطح بین‌المللی بفروشد، لیر را بیشتر تضعیف می‌کند. اما زمانی که آن‌ها طلا را به لیر به ساکنان ترکیه می‌فروشند، مقدار لیر در بازار را کاهش می‌دهد و در نتیجه به تقویت ارز کمک می‌کند.»
برچسب ها: قیمت طلا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها