به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۱۸ ساعت ۲۰:۰۰
کد مطلب : ۴۰۸۶۵۴

تعهد واشینگتن به حفظ امنیت متحدانش

تعهد واشینگتن به حفظ امنیت متحدانش
گروه بین الملل:  وزیر خارجه آمریکا که به عربستان سعودی سفر کرده، تأکید کرد که واشینگتن عمیقاً به حفظ امنیت کشورهای متحد خود در خلیج فارس متعهد است.
آنتونی بلینکن که برای نخستین بار پس از بهبود مناسبات تهران و ریاض، در عربستان حضور یافته، افزود «ایالات متحده در این منطقه است تا بگوید عمیقاً در شراکت راهبردی با شما سرمایه‌گذاری کرده است».
 بلینکن  در نشست مشترک راهبردی با وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض افزود این شورا «ستون استوار چشم‌انداز ما برای یک خاورمیانه باثبات‌تر، امن‌تر و مرفه‌تر است».
او گفت که ما با همدیگر برای دستیابی به راه‌ حل نزاع یمن کار می‌کنیم و به مقابله با رفتار ایران  ادامه می‌دهیم.
 بلینکن پس از مذاکرات با محمد بن‌سلمان، ولیعهد و فیصل بن‌فرحان، وزیر خارجه عربستان، در نشست مشترک با همتایان خود از امیرنشین‌های حوزه خلیج فارس سخن می‌گفت.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود  بلینکن در سفر سه روزه به عربستان، «ارتقای امنیت، ثبات، تنش‌زدایی، یک‌پارچگی منطقه‌ای و استقبال از فرصت‌های اقتصادی خاورمیانه» را دنبال می‌کند.
 تمرکز وزیر خارجه آمریکا بر اطمینان دادن به تعهد واشینگتن در قبال امنیت کشورهای منطقه در شرایطی بیان شد که اتحادهای منطقه‌ای به سرعت در حال تغییر است و عربستان در دوره اخیر غیر از نزدیکی دوباره به ایران و سوریه، به ونزوئلا نیز که حکومت‌ دشمن آمریکا محسوب می‌شود، نزدیک شده است.عربستان این هفته میزبان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ضد آمریکایی ونزوئلا و دوست و حامی نزدیک تهران و دمشق بود.
مذاکرات سران عربستان و رئیس‌جمهور ونزوئلا، از جمله در زمینه نفت بود در حالی که دولت سعودی درخواست‌های آمریکا را در ماه‌های گذشته در مورد لزوم هماهنگی برسر بهای نفت در بازارهای جهانی رد کرد و مانع از کاهش قیمت نفت شد.
حضور  بلینکن در عربستان با بازگشایی رسمی سفارت ایران در ریاض و سرکنسولگری ایران در جده هم‌زمان شد.
 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها