به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۲ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۴۰۹۴۴۷

آیا رژیم غذایی باید بر اساس گروه خونی باشد؟

آیا رژیم غذایی باید بر اساس گروه خونی باشد؟
گروه علمی: اگر از آن دسته افرادی باشید که از رژیم‌های مختلف برای کاهش وزن استفاده کرده‌اند، احتمالا این موضوع را شنیده‌اید که برخی رژیم‌ ها بر اساس گروه خونی افراد تنظیم شده است. ایده‌ای که Peter J. D’Adamo طبیعت‌شناس آن را مطرح کرده و توسعه داده است.به گزارش سیناپرس، دادامو ادعا می‌کند ؛غذاهایی که می‌خورید با گروه خونی شما واکنش شیمیایی می‌دهد. اگر از رژیم غذایی طراحی‌ شده برای گروه خونی خود پیروی کنید، بدن شما غذا را به‌طور موثرتری هضم می کند. شما وزن کم می‌کنید، انرژی بیشتری خواهید داشت و به پیشگیری از بیماری‌ها کمک خواهید کرد.
آنچه که می‌توانید بخورید

دادامو بر اساس گروه خونی، خوراکی‌هایی را توصیه می‌کند که از این قرارند:

گروه خونی O: به این افراد یک رژیم غذایی با پروتئین بالا که حاوی گوشت بدون چربی، مرغ، ماهی و سبزیجات است به همراه غلات، لوبیا و لبنیات کم‌چرب توصیه می‌شود.

گروه خونی A: رژیم غذایی بدون گوشت مبتنی بر میوه‌ها و سبزیجات، حبوبات و غلات کامل – در حالت ایده‌آل، ارگانیک و تازه، برای افرادی که گروه خونی A دارند، مناسب است زیرا دادامو می‌گوید: این افراد، سیستم ایمنی حساسی دارند.

گروه خونی B: به کسانی که گروه خونی B دارند، توصیه می‌شود از ذرت، گندم، گندم سیاه، عدس، گوجه فرنگی، بادام زمینی و کنجد پرهیز کنید. D’Adamo می‌گوید: مرغ نیز مشکل‌ساز است. او آنها را به خوردن سبزیجات سبز، تخم‌مرغ، برخی از گوشت‌ها و لبنیات کم‌چرب تشویق می‌کند.

گروه خونی AB: غذاهایی که باید روی آنها تمرکز کرد عبارتند از توفو، غذاهای دریایی، لبنیات و سبزیجات سبز.

او می‌گوید: افرادی که گروه خونی AB دارند اسید معده‌شان پایین است. آنها باید از کافئین، الکل و گوشت‌های دودی نیز خودداری کنید.

آیا این رژیم غذایی محدودیت‌ها یا ترجیحات غذایی را مجاز می‌کند؟
از آنجایی که این رژیم غذایی به شما حکم می‌کند انواع بسیار خاصی از مواد غذایی را بر اساس گروه خونی خود مصرف کنید، اجازه چندانی برای ذائقه شخصی نمی‌دهد.به عنوان مثال، اگر از طرفداران پر و پا قرص گوشت و سیب‌زمینی هستید، از رژیم غذایی نوع A که بیشتر گیاهخواری است، چندان راضی نخواهید بود. و چنانچه نمی‌توانید از خوراکی‌های محبوبتان چشم‌پوشی کنید، به سراغ رژیم‌های غذایی دیگر بروید. زیرا در رژیم غذایی دادامو حتی توصیه‌هایی در مورد انواع ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که می‌توانید استفاده کنید، وجود دارد.

هزینه‌های بالا
یک نکته مهم دیگر که درباره این رژیم غذایی وجود دارد، هزینه نسبتا بالای آن است. برخی از خوراکی‌هایی که در این رژیم غذایی توصیه می‌شوند، مانند شیر سویا گران هستند و هزینه زیادی روی دست دنبال‌کنندگان رژیم می‌گذارند. ضمن اینکه برای بهتر نتیجه گرفتن، استفاده از برخی مکمل‌های ویتامین و گیاهی نیز ضروری است که عموما بیمه‌ها، هزینه آنها را تقبل نمی‌کنند.

آیا این رژیم موثر است؟
یک مطالعه نشان داده بزرگسالانی که از رژیم غذایی گروه خونی A استفاده می‌کنند، نشانه‌هایی از بهبود سلامتی داشته‌اند، اما این بهبودی در همه افراد رخ می‌دهد، نه فقط در افرادی که گروه خونی A دارند. به گزارش سیناپرس،در سال 2013، یک بررسی عمده به این نتیجه رسید که هیچ مدرکی برای تایید مزایای رژیم‌های غذایی گروه خونی وجود ندارد. اگرچه احتمال کاهش وزن وجود دارد، زیرا این رژیم غذایی، محدودیت‌های زیادی ایجاد می‌کند.

آیا این رژیم غذایی برای شرایط خاص مناسب است؟
رژیم غذایی گروه خونی، توصیه‌هایی را تنها بر اساس گروه خونی شما ارائه می‌کند. بنابراین، اگر یک بیماری مزمن (مثلاً دیابت) دارید، ممکن است به شما گفته شود که پروتئین بالا بخورید، در حالی که فرد مبتلا به دیابت ممکن است مجبور باشد از لبنیات یا مرغ اجتناب کند. طبیعتا چنین رویه‌ای با برنامه درمانی دیابت شما در تضاد خواهد بود.

انجمن دیابت آمریکا رویکرد عملی‌تری را برای غذا خوردن روزانه توصیه می‌کند. همچنین در مورد تمرکز روی غذاهای خاص هشدار می‌دهد. به گزارش سیناپرس،بر اساس توصیه‌های این انجمن در بیشتر موارد، حذف هیچ گروه غذایی اصلی توصیه نمی‌شود.

رژیم غذایی گروه خونی همچنین نمی‌تواند شرایط دیگری مانند بیماری قلبی، فشار خون بالا یا کلسترول را برطرف کند. هر گونه کاهش وزن مورد نیاز مطمئناً تأثیر مثبتی بر این شرایط خواهد داشت. اما صرف نظر از گروه خونی خود، باید همان دستورالعمل های صادرشده توسط انجمن قلب آمریکا (AHA) را برای رژیم غذایی کم‌چرب و کم‌نمک دنبال کنید.همچنین، همه افراد در هر هفته باید ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی و حداقل ۲ روز تمرینات قدرتی داشته باشند.

سخن پایانی
در رژیم غذایی گروه خونی، از غذاهای فرآوری‌شده و کربوهیدرات‌های ساده اجتناب خواهید کرد. روندی که ممکن است برای کمک به کاهش وزن کافی باشد. اما کاهش وزن در این رژیم با گروه خونی شما ارتباطی ندارد.

همچنین هیچ تحقیقی وجود ندارد که ثابت کند این رژیم می‌تواند به هضم غذا کمک کند یا به شما انرژی بیشتری بدهد.اگر رژیم غذایی گروه خون شما را مجذوب خود می‌کند، این نکته را در نظر بگیرید: علم پشت توصیه‌های سنتی برای تغذیه سالم برای کاهش وزن است – نه محدودیت‌هایی بر اساس نوع خون شما.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها